Het 7 stappen marketingplan voor tattooshops
Deze blog is een ‘HOW TO’ handleiding voor het opstarten van een basis marketingplan voor tattooshops. Zo krijg jij meer klanten en meer omzet vanuit social media en je website. Het is erg waardevol om de gratis PDF 'het 3 ingrediënten marketingplan' even te downloaden. Dit is een aanvulling met meer diepgang op alles in deze blog en gaat je helpen alles strakker neer te zetten! Download de PDF hier>>>
Laten we beginnen met de eerste stappen naar meer klanten via online marketing!
Een zakelijke instagram voor je tattoo shop
Een zakelijk Instagram profiel geeft je meer mogelijkheden om jouw tattoo shop online beter zichtbaar te maken. Je hebt veel meer mogelijkheden om mensen contact met je te laten opnemen. Je kunt veel beter de statistieken van je posts en account bekijken en je kunt betaalde promoties aanmaken waardoor je meer mensen kunt bereiken. Dit is dus een vitaal onderdeel van het marketingplan voor tattooshops.
STAP 1:
Als je een Instagram account wilt aanmaken, installeer dan eerst de gratis Instagram App op je mobiele telefoon. Je kunt je Instagram account namelijk wel bekijken op je computer, maar de meeste functies zijn alleen beschikbaar in de App. De Instagram App kan je downloaden via de Appstore of Google Play Store.
- Download de Instagram App;
- Vervolgens open je de App en volg je de installatie gids;
- Kies registreren en meld je aan met je Facebook account, telefoonnummer of e-mailadres;
- Kies je naam. Bijvoorbeeld de naam van je shop. Hou het herkenbaar en makkelijk te typen zodat klanten je online vinden. Dus eerder: “Tattoo_SocialbeardsNL” dan “Tattoo-Shop-Social-Beards-NL1232”. Is je shopnaam bezet? Zet er dan bijvoorbeeld de plaatsnaam achter: “*SHOPNAAM*_Rotterdam”
- Stel je wachtwoord in;
- Voeg je logo of profielfoto toe. Maak bijvoorbeeld in CANVA een simpel logo of upload je eigen logo in CANVA met de juiste maten. (gebruik het standaard 1080x1080 formaat bijvoorbeeld)
STAP 2:
Nu ga je van een persoonlijk account naar een zakelijk account switchen! Via de screenshots ga ik je uitleggen hoe je dit doet. Het kan zijn dat dit pad intussen een beetje veranderd is maar het zal niet heel veel verschillen :)
STAP 3:
Maak je bedrijfsprofiel compleet! Een overzichtelijk bedrijfsprofiel is fijn voor je klanten om doorheen te navigeren. Ze zien meteen wie je bent en wat je doet. Dus heet jij Bart en doe jij Blackwork? Dan zou je de BIO van jouw Instagram bijvoorbeeld zo kunnen inrichten:
Maak een Google vriendelijke, website voor je tattoo shop
Waarom zou je nog een website nemen als je Instagram hebt? Je kunt een link kwijt in je bio. Mensen zien je tattoos en kunnen zo je portfolio dus bekijken. En je kunt mensen berichtjes sturen en zij jou. Waarom zou je Google nog meenemen in het marketingplan voor tattooshops?
Nou, wat kun je allemaal niet met Instagram? Je kunt geen mensen targetten met advertenties. Je kunt niet bepalen hoe het profiel in elkaar zit. Je kunt niet meten wat mensen doen op je account. Je kunt niet zelf bepalen welke foto’s je publiek ziet. Je leent eigenlijk ruimte op het web van Instagram. Zij bepalen het algoritme en bepalen wie jouw foto’s zien. Kortom Instagram gaat je niet helpen de omzet van je tattoo shop te verhogen.
Met een goede website bepaal jij zelf wie je portfolio ziet en jij ziet wie dat geweest zijn. Zo kun je hen benaderen met bijvoorbeeld advertenties en kom je weer aan nieuwe klanten. Maar nog veel beter dan dat is dat je gratis bezoekers kunt krijgen!
Dit bereik je met SEO. Search Engine Optimization. Dit betekend dat jouw website zo optimaal is afgesteld dat Google jouw website GRATIS als eerste laat zien in de zoekresultaten. Je ziet dat wij door goed gebruik te maken van SEO op voor ons belangrijke zoekwoorden als eerste naar voren komen. We scoren zelfs beter op de woorden Tattoo Shop dan de meeste tattoo shops omdat we als eerste worden getoond in de bedrijfs zoekresultaten.
Op deze manier kun je dus ontzettend veel GRATIS bezoekers aantrekken. Er zijn zelfs bedrijven die 2 miljoen bezoekers per maand door hun website krijgen door het goed toepassen van SEO. Dit is natuurlijk episch om de omzet van je tattoo shop te verhogen! Check de video hieronder hoe Seph 2 miljoen bezoekers per maand krijgt door SEO:
Door het toepassen van deze technieken maak je jouw tattoo shop website toekomstbestendig. Hiervoor heb je wel goede software nodig die dit ondersteund.
Daarom werken wij met PHOENIX. Dit is webhosting software waarmee je in een handomdraai een goede Google vriendelijke website kunt bouwen. Zelfs als je niet veel verstand hebt van SEO. De webpagina’s zijn zodanig gemaakt dat Google deze erg fijn vindt. Het enige wat jij dus nog maar hoeft te doen is de website te vullen met informatie die jouw klanten willen weten.
Denk bijvoorbeeld aan het opstarten van een blog over de verschillende tattoo stijlen of dingen waar je veel vragen van krijgt door klanten. Zelfs informatie over de apparatuur die jij gebruikt om te tatoeëren vinden mensen interessant. Op die manier trek je alle ogen naar jouw website.
Wil je het eens proberen? Neem dan PHOENIX hier 14 dagen op proef. PHOENIX is een Nederlands bedrijf met Nederlandse support en je zit dus nooit zonder hulp! (Je mag ons ook alles vragen natuurlijk!)
Maak een contentplan voor je tattooshop
Je kent het vast wel… “Wat moet je nu weer posten?”. Die vraag kun je ondervangen door je posts enigszins in te plannen in een contentplan. Natuurlijk wil jij je meest recente tattoos laten zien aan de wereld. Maar laat ook eens wat meer zien van jezelf, je artiesten en je shop. Want die unieke vibe die alleen jouw shop heeft wil je naar buiten brengen in je marketingplan voor tattooshops.
Door een planning te maken kun je hier voor een behoorlijke tijd in vooruit plannen. Door het plan te maken kom je beter over online en heeft je content en tijd die je in social media steekt ook daadwerkelijk nut. Maar hoe pak je dit aan?
Nou begin HIER met het downloaden van onze content planner. Dit is een spreadsheet waarin je alles overzichtelijk kunt neerzetten en daarna posten. Als je die gedownload hebt kun je hier verder.
STAP 1: Wat is je doel?
Wat is het doel van je social media account? Wat wil je dat de bezoekers meekrijgen of doen? Natuurlijk wil je dat ze een afspraak maken. Maar je wilt misschien ook wel dat ze een inkijk krijgen in jouw shop. Of je artiesten leren kennen. Daarom gaan we verschillende soorten posts maken. Daar lees je straks meer over bij stap 3.
STAP 3: Wie is je publiek?
Naar welk publiek ben je op zoek? Heb je een specifieke stijl die je zet? Hoe ziet jouw doorsnee klant eruit? Wie is jouw ultieme klant? Beschrijf deze zo nauwkeurig mogelijk tot in detail. Als je dit weet dan weet je ook welke interesses deze bezoeker heeft en hoe je hen kunt aanspreken.
STAP 3: Posts maken.
Je wilt de verschillende facetten van jouw shop laten zien. Je tattoos, je artiesten, je shop en de sfeer. Maar hoe pak je dit gestructureerd aan? Dat doe je door het volgende ritme aan te houden: 3 informatieve posts (bijvoorbeeld over je de stijlen die je/jullie zetten), 2 lifestyle posts (wat houdt jullie bezig in de shop), 1 business post (laat je tattoo’s zien en vraag mensen te boeken).
Deze verschillende posts kun je bedenken aan de hand van stap 1 en 2. Hiermee speel je dan in op wat jouw ideale klant wil horen om bij jou te boeken. Deze posts plan je in via de content planner en post je op de juiste momenten. Zo hou je overzicht en weet je wat er werkt voor stap 4.
STAP 4: Meten en optimaliseren
Wanneer je weet wat je gepost hebt en op welk moment, kun je de gelimiteerde statistieken van Instagram gaan bekijken. Je kunt zien welke post het goed deed en je kunt na een tijdje ook zien waarom. Dit kun je zien omdat je alles overzichtelijk hebt weggezet in de content planner. Op die manier kun je zulke posts herhalen of herschrijven. Zo bouw je aan meer volgers, meer likes en meer bezoekers op jouw social media kanaal. En dus aan meer omzet voor je tattoo shop.
Maak een marketingplan voor tattooshops
Ho even. Contentplan en marketingplan is dat niet hetzelfde? Nee, anders hadden we geen twee aparte hoofdstukken hiervoor :P. Het verschil is dat je bij een marketingplan uitgaat van wat er om je shop heen speelt. Je kunt het marketingplan voor tattooshops zo uitgebreid mogelijk maken en zelfs je concurrenten meenemen in je overwegingen. Wat voor acties doen zij bijvoorbeeld?
Dingen die invloed hebben op je shop en je doelgroep. Wanneer zijn de vakanties? In de zomer heb je misschien minder klanten. Wanneer komen de vergoedingen binnen zoals kinderbijslag, vakantiegeld en de 13e maand. Wanneer zijn er belangrijke dagen voor mijn shop zoals feestdagen, verjaardagen noem maar op.
Wat je in het marketingplan gaat uitvogelen is hoe jij hierop kunt inspelen. Ga je extra adverteren op voorhand of doe je een leuke flashdag. De mogelijkheden zijn eindeloos en persoonlijk vind ik dit het leukste gedeelte van marketing! Je kunt creatief bezig gaan met leuke evenementen die de omzet van je tattoo shop boosten en je doelgroep helpen.
Bereidt je hier wel goed op voor. Dit is niet iets wat je in een uurtje neer kunt zetten. Denk goed na over wat je wilt doen en wat je uitstraling gaat worden. Met dit plan zet je jezelf letterlijk in de markt neer. Wanneer je dit goed aanpakt kan dit een enorme stijgende lijn in de omzet van je tattoo shop betekenen.
Content recycling toepassen in je marketingplan voor tattooshops
Content is alles wat je online plaatst op social media of op je website. Maar je hoeft niet telkens alles opnieuw te bedenken en maken. Je kunt bijvoorbeeld dingen uit een blog prima in een social media post verwerken. Je kunt dezelfde foto met andere tekst gebruiken vanaf je website op je social media kanalen. Dit heet content recycling.
Op die manier kun je meer ‘tijd’ vullen met dezelfde waarde en je doelgroep voorzien van alle nodige informatie via alle online kanalen die je tot je beschikking hebt. Wanneer je hier de slag van te pakken hebt kun je oneindig doorgaan met je content.
Doordat je het op verschillende kanalen verspreid bereik je ook meer mensen binnen je publiek. Niet iedereen houdt van lange blogs of pakkende social media posts. Sommige mensen kijken graag een video of een visuele uitleg middels een plaatje.
Social media advertenties maken voor je tattooshop
Een van de ‘makkelijkste’ online marketing manieren om je omzet te verhogen is toch wel de social media advertentie. Je draait ze zo in elkaar door op de knop “PROMOTEN” te drukken. Je stelt even de doelgroep in en gaan met die banaan voor maar 30 euro. Als je hier één klant uit haalt speel je al op winst. Dus meer omzet voor je tattoo shop!
Maar stel dat je dit structureel en met een goede strategie aan zou pakken? Dan vang je voor die 30 euro misschien niet één maar twee klanten. En voor 300 euro niet tien maar twintig. Dit is de wet van de conversiepercentages. Dit zijn percentages die bepalen hoeveel rendement een advertentie draait. Deze kun je drastisch verhogen of verlagen door wat aan te passen in je strategie. Wanneer jij dus weet wat je moet aanpassen kun je hier mooie resultaten mee halen.
Door alleen af en toe een post te promoten ga je dit niet redden. Facebook is zo gebouwd dat ze jou liever ‘snel’ helpen en dat jij minder rendement hebt zodat je blijft adverteren. Hoewel wij geloven in een strakke strategie en een oneindige advertenties die gebouwd is op die strategie. Wanneer je deze ‘super advertentie’ oneindig laat doorlopen krijg je hier dus ook oneindig lang klanten uit. Dit is volgens ons de kracht van online adverteren.
Bouw dus een strategie om je advertentie. In de onderstaande video leg ik je uit hoe je zo’n strategie kan beginnen. Ook gaan we hier dieper in op alle bovenstaande punten. Wij willen zien dat jij uiteindelijk die mega advertenties in elkaar kan draaien en deze kan optimaliseren. Het is een lange video maar het is het waard omdat je hiermee echt veel meer omzet kunt draaien.
Stuur je marketingplan voor tattooshops bij
Heb je alles staan? Je contentplan is helder. Je marketingplan staat als een huis. Mensen vinden je website gratis via Google door de SEO technieken die je toepast. En je social media advertentie strategie loopt als een trein. Mooi dan is het nu tijd om alles bij te sturen en te optimaliseren.
Klinkt dat eng? Draaien aan knoppen waarvan je het effect nog niet helemaal kent? Vast wel, zeker wanneer het juist lekker loopt. Why fix something that isn’t broken? Omdat het veel beter kan!
Het is heel onwaarschijnlijk dat je vanaf het begin meteen de ultieme combi hebt gevonden van alle plannen en strategieën die je in deze blog hebt leren kennen. Daarom is er altijd ruimte om kritisch te kijken naar de resultaten en waar deze vandaan komen. Ga dit lijstje eens na in je hoofd:
- Hoe kan ik mijn SEO optimaliseren? Kan ik oude blogs nog beter schrijven?
- Hoe kan ik de gratis bezoekers uit die SEO strategie beter aanspreken?
- Waar blijven mensen hangen in mijn advertentie pad naar een afspraak?
- Waar verlies ik bezoekers? Op welk punt haken ze af?
- Maak een vragenlijstje hierover en stuur dit naar klanten die je al kent.
Op die manier krijg je een beeld van waar je meer kunt optimaliseren en waar je kunt bijsturen. Soms kom je tot de ontdekking dat is helemaal niet werkt waarvan jij dacht dat het super goed zou zijn. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om je eigen website statistieken bij te houden en af te zetten tegen je Google statistieken (Google Analytics) en je social media statistieken daarnaast te houden.
Wij helpen je graag hierin. We snappen dat jij ontzettend druk bent met tatoeëren en dat je misschien helemaal geen tijd hebt om dit allemaal op te zetten. Laat staan dat je alles continue gaat bijhouden. Deze blog is dan ook bedoeld om jou een beeld te geven van wat je nodig hebt. Ik hoop dat je hiermee aan de slag gaat of je huidige situatie verbeterd om meer omzet in je tattoo shop te krijgen.
Wil je hier hulp bij? Boek dan een vrijblijvend strategiegesprek bij ons. Dit noemen wij een outlines sessie. Hierin bespreken we de outlines van jouw online marketing en kijken we wat je kunt doen om hier meer omzet mee te generen.
Boek hier jouw outlines sessie>>>>>
Tot snel!
Greets,
Buck