Hoe maak ik een goede blog?


Wat is een goede blog? En hoe maak je die goede blog? Dit lijkt natuurlijk super ingewikkeld want Google wil van alles van je hebben. Maar het belangrijkste wat Google van je wilt zien, bezit jij al! Waarde en relevante kennis voor jouw doelgroep. Hier ligt namelijk de focus op van het Google algoritme. Biedt jij de nodige waarde voor je lezers. Zo kijkt Google naar je blog.

Jij kunt Google hierbij helpen. Jij kunt SEO toepassen! SEO staat voor Search Engine Optimalisation of te wel zoekmachine optimalisatie. Dit wil zeggen dat jij dingen op een bepaalde manier doet op jouw website om bij Google waardevol te zijn en hoger te scoren in de zoekresultaten. Om die goede blog te maken kun je een aantal regeltjes volgen met SEO in gedachten. Wij helpen je hierin een handje met onze gratis checklist die je hier kunt downloaden.


Met deze 11 regeltjes maak jij in een handomdraai een goede, SEO waardige blog! 


Het draait niet allemaal om ‘Google-pleasing’

De laatste partij die jij als ondernemer wilt pleasen is Google. Heel leuk al die gratis hacks en gratis bezoekers op je website door een paar SEO trucjes. Maar wanneer die mensen niks van waarde vinden op je website gaan ze niet lang blijven en gaan ze je al helemaal niet herinneren of een aankoop gunnen. Jij maakt een goede blog dus jij gaat dit anders aanpakken! 

Jij wilt je websitebezoekers waarde bieden en GRATIS al helpen met hun problemen en pijnpunten. Ja, GRATIS. Want ik ben er van overtuigd dat je meer terugkrijg dan je geeft wanneer jij altijd meer geeft dan je denkt te hoeven doen. Hersenkraker :P 


Wederkerigheid is de sleutel hierin. 

Het komt neer op het principe ‘ Wederkerigheid ’. De befaamde wetenschapper Robert Cialdini zocht dit uit voor ons. Waarom willen mensen altijd wat terug doen als ze iets ontvangen? En hoe komt het dat dit niet altijd in verhouding is maar vaak meer?  

Wanneer jij je website bezoekers gratis helpt, wordt de interesse om jou te helpen dus vele malen groter. Los daarvan werk je ook keihard aan je autoriteit status. Je laat namelijk zien wat jij in huis hebt en hoe jij je klant kunt helpen.


Geef waarde dus verrijk je blog! 

Zorg dat je iedere blog laat gloeien als een staaf verrijkt Uranium in een tekenfilm. Maak een relevante video waarin je een deel van de blog uitlegt. Maak een infographic ( illustratie van een onderwerp) of toon mensen een relevante afbeelding in je blog. Je kunt er zelfs een audiobestand in zetten of een downloadbare PDF. Dit alles zorgt ervoor dat ieder type lezer geprikkeld wordt in jouw blog. Dit doe je door het toevoegen van die 'Rich Content' 

   

Op die manier ziet Google dat je blog waardevol is voor meerdere typen lezers. Wanneer deze lezers dan ook nog eens al die content in je blog gebruiken, wordt Google helemaal happy. Dus voeg die waarde toe! 


Gebruik afbeeldingen en geef ze de juiste waarden. 

Voor het verrijken van je blogs zijn afbeeldingen de meest laagdrempelige vorm. Maar ook deze kun je optimaliseren ‘achter de schermen’ om Google wat te pleasen. Zo kun je afbeeldingen metagegevens meegeven zoals een Alt tag, beschrijvende titel en een omschrijving. 

Wat is een alt tag? 

Een alt tag beschrijft wat je afbeelding is. Het wordt opgenomen in de code van je afbeelding en zo kan Google ‘lezen’ waar je afbeelding over gaat. Dus maak je een goede blog, moet je dit soort dingen toepassen. Want Google wil graag weten of jouw blog relevante informatie bevat. 


Een goede blog heeft alt tags bij alle afbeeldingen!

Dus schrijf jij een blog over kittens en gebruik je hier een afbeelding van een springende Britse korthaar kitten met bestandsnaam ‘Kitten.jpg’, doe je er goed aan de alt tag te gebruiken: ‘Springende Britse korthaar kitten’. Hoe relevanter de bestandsnaam, alt tag en omschrijving van je foto is hoe beter dit is voor je ranking in Google. Gebruik hier het liefst je zoekwoord ook in. Let wel op dat je dit niet gaat forceren zodat het onnatuurlijk lijkt. 


Waarom een omschrijving? 

De omschrijving wordt vaak getoond onder de foto. Deze laadt sowieso ook al laadt de foto niet. Zo ziet je lezer toch wat voor foto daar hoorde te staan en weet deze wat hij/zij mist. Google vindt het ook fijn dat jij dit doet voor jouw lezers dus daarom is dit ook weer een puntje waarmee je Google kunt pleasen. Gebruik hier ook weer je zoekwoord. Maar let weer op, pers het er niet koste wat kost tussen. 


Dikgedrukte zoekwoorden.

Zet je eerste zoekwoord in de eerste alinea dikgedrukt. Google registreert dit en ziet zo weer waar je blog over gaat. Dit vinden ze daar weer fijn en zo scoor jij weer wat puntjes. Is het heel belangrijk? Nee niet echt. Maar het grijpt ook de aandacht van je lezer. Wanneer jij je zoekwoord goed bepaald voor je blog, zal de lezer hierop reageren. Zien ze dit zoekwoord dan dikgedrukt in de eerste alinea, zijn ze eerder geneigd toch wat verder door te lezen. 

Wil je wat meer lezen over zoekwoorden? Bekijk dan van  deze blog  het 5e kopje. 


Besteedt tijd aan je uitgelichte afbeelding (banner afbeelding)

Net als bij de afbeeldingen in je blog, kun je bij je banner afbeelding ook de metagegevens toevoegen. Doe dit dan ook zeker. Gebruik de juiste afbeelding grootte. Zorg dat hij past bij je blog en dat hij de aandacht trekt van je lezer. Over aandacht trekken van je lezer komen we in het ‘Mysterieuze bonus hoofdstuk’ nog op terug. 

Een goede banner afbeelding verteld de lezer wat over de blog, sluit aan bij de titel en trekt de aandacht. Denk hier goed over na. Je hoeft echt geen grafisch designer te zijn om een leuke banner afbeelding te maken. Met  Canva  kun jij gratis en laagdrempelig prima afbeeldingen in de juiste formaten gebruiken en aanpassen. Zo maak jij die goede blog nog aantrekkelijker! 


Schrijf een goede meta description

Wat is een meta description vraag jij je nu natuurlijk af. De meta description is een stukje tekst wat jij ziet bij een zoekopdracht.  Bekijk de foto hier onder maar even dan weet je meteen waar ik het over heb. 



Dit stukje tekst vertelt je kort waar de webpagina over gaat en kun je gebruiken om de interesse van je lezer te wekken. Hier gebruik je natuurlijk ook je zoekwoord in. Ook hier geldt hoe verder vooraan de meta description het zoekwoord staat, hoe beter het is voor je lezer en dus voor Google. De meta description telt niet meer mee in je ranking maar is toch wel heel relevant… 

Als jij in je meta description een trekkende tekst kunt schrijven binnen het maximale aantal tekens (164 op PC en 120 op mobiele weergaven) klikken er meer mensen op jouw zoekresultaat. Hierdoor ziet Google dat jouw bericht populairder is en dus waardevoller voor lezers en plaatst je pagina hoger in de zoekresultaten. Hoe jij het oog van je lezer grijpt en deze naar je pagina trekt vertel ik in het Mysterieuze bonus hoofdstuk ;) 


Geef je URL een goede check-up

Jij maakt een goede blog en die verdient zijn eigen stukje internet. Het adres van jouw blog pagina noemen we de URL. Ook hier kun jij weer scoren bij Google door je zoekwoord hierin te verwerken. Stel jij maakt die goede blog over speciaal voer voor kittens. Dan zou jouw standaard URL weleens kunnen zijn: www. mijnwebsite.nl/blog/blog0012 Op blog/blog0012. Hier gaat natuurlijk niemand op zoeken. Maar wel op jouw zoekwoord! “Speciaal voer voor kittens”.

Dus maak je URL specifiek voor jouw blog en relevant aan je inhoud. In dit geval: www.mijnwebsite.nl/speciaal-voer-voor-kittens. En ja dit moet met koppeltekens want dit maakt de leesbaarheid beter. Zo kunnen bezoekers lezen wat er staat en weten ze of dit wat voor hen is. 


Maak een goede title tag voor je blog

Je title tag is een uithangbord voor je blog. Dit is wat mensen uitgelicht zien in de Google zoekresultaten. Zet hier zeker je zoekwoord in en zorg dat het een duidelijke en pakkende titel is. Je wilt mensen natuurlijk verleiden om erop te klikken en te komen kijken wat jij allemaal in huis hebt. 

Schrijf de title tag pakkend en direct. Stel bijvoorbeeld een vraag, maak een stelling of omschrijf wat iemand gaat vinden op je pagina. Een voorbeeld van de title tag vind je op het plaatje hierboven. 


Begin je blog met een H1 kop. 

H1 staat voor ‘header 1’. Je hebt hierin nog H2, H3, H4 en H5. Deze koppen lopen af in belangrijkheid voor Google. Ze kijken eigenlijk alleen naar je H1 en H2 koppen. H3 en hoger is om de leesbaarheid van je blog te vergroten. Bij het maken van een goede blog maak je gebruik van een mix van SEO en leesbaarheid optimalisatie.  De website software van Phoenix maakt dit ook super makkelijk voor je. 


In de H1 kop van je blog wil jij altijd je zoekwoord vermelden. Dit is vaak de kop waar je blog mee start dus dit moet niet al te moeilijk zijn. Je kunt mijn zoekwoord vast ook wel raden ;) Ik gebruik een ‘longtail’ zoekwoord namelijk: ‘Hoe maak ik een goede blog?’.  Het verschil tussen longtail en short tail zoekwoorden is het aantal woorden binnen de zoekwoorden combo. Alles met meer dan 3 woorden wordt gezien als longtail. Let op! Gebruik maar 1 H1 kop! 

Wat is een long tail zoekwoord?

Een long tail zoekwoord wordt minder vaak opgezocht dan bijvoorbeeld het zoekwoord ‘blog maken’. Maar wanneer iemand op mijn long tail zoekwoord zoekt, wordt deze meteen geholpen met mijn blog en is dit super relevant voor hen. En het heeft minder concurrentie omdat niet iedereen hier zijn blog op schrijft. 


Wat is een short tail zoekwoord? 

Short Tail zoekwoorden zijn weer wat algemener en hebben veel mensen die erop zoeken (zoekvolume). Maar de concurrentie is ook erg hoog en vaak zijn dit soort woorden met adverteren best duur. Longtail is echter de toekomst omdat Google steeds slimmer wordt en beter begrijpt wat mensen zoeken. Ook de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten is goed voor longtail zoekwoorden. Mensen vragen namelijk aan hun telefoon een bepaalde zoekopdracht en dit zal nooit in steno gebeuren :)


Gebruik tussenkoppen met je zoekwoord erin

Hier komt de afweging Google pleasen of je lezer helpen weer kijken. Want als ik hier in iedere titel mijn zoekwoord had toegevoegd had je horendol geworden. Dus doe dit alleen waar het past en waar het de leesbaarheid niet aantast.

Je schrijft je blog natuurlijk met de focus op een bepaald zoekwoord en in een bepaald onderwerp. Hierdoor komt als het goed is je zoekwoord regelmatig in de tekst naar voren en kan Google prima volgen waar je tekst over gaat. Dus overdrijf niet met je zoekwoorden overal in de tekst en tussenkoppen plaatsen. 


Zoekwoord in de eerste alinea. 

Als het goed is begin je nu te begrijpen dat je met het maken van een goede blog zowel schrijft voor de lezer als Google. Je wilt beide laten zien waar je blog over gaat en beide meenemen door je blog en de relevantie laten zien. Daarom is het belangrijk om je zoekwoord in de eerste alinea (natuurlijk zo ver mogelijk vooraan in die alinea) te plaatsen. Dit kun je dikgedrukt doen zoals ik eerder al zei.

Wanneer je zoekwoord in de eerste alinea al naar voren komt weet Google meteen dat je blog goed overeenkomt met wat jij in je URL en je H1 opgeeft. Google blij? Meer punten voor je pagina dus hoger in de Google zoekresultaten. Het zijn soms de kleine dingetjes die het maken :) 


Vuistregel: Hoe eerder hoe beter. 

Ook dit heb je al een keer of twee voorbij zien komen. Hoe verder vooraan je zoekwoord staat hoe beter dit is. Google vindt dit waardevol. Dus in je H1, zoekwoord zo ver mogelijk vooraan (denk wel aan de leesbaarheid). In de meta description zelfde verhaal. In de alt tag van de afbeeldingen ook! Voor alle SEO elementen geldt dit. 

Ik kan het echter niet vaak genoeg zeggen… Denk aan je leesbaarheid dus schrijf je blog met je lezer in gedachten en SEO in je achterhoofd. Schrijf eerst gewoon je blog lekker pakkend, prikkelend en vol met info en waarde. Daarna kun je de geijkte SEO punten langsgaan met onze checklist en daarna eens naar de zoekwoorden in je tekst kijken. Het maken van een goede blog is wat tijdrovend. Maar de gratis bezoekers die zo op je website komen en die jij weer kunt aanspreken in je advertenties en met je blog, zijn goud waard! 


Mysterieuze bonus hoofdstuk + checklist! 

Hier wil ik je gaan helpen je blog écht goed te maken. Dit door je handvatten te geven over hoe je de aandacht van iemand mee kunt nemen en kunt zorgen dat deze dus langer op je blog blijft (Dwell time vergroten). Want jij wilt natuurlijk dat je lezer heel je blog uitleest of in ieder geval op je website blijft. Want Dwell time is ook een factor waar Google naar kijkt. 


Wat is dwell time?

Dit is de verzamelde tijd die een bezoeker op jouw website blijft. Als iemand dit blog leest zal deze zo’n 10 tot 15 minuten op mijn website zitten. Dat is een goede dwell time dus ziet Google dit als een waardevolle blog. Klikken mensen daarna nog op links in deze blog om verder te kijken op mijn website vergroot die dwell time alweer. Dus, heel de website is waardevol. Op die manier verdeel je de ‘waarde’ (link juice) over je website en zal Google al die pagina’s een boost geven. 


Video’s vergroten je dwell time ook.

Die dwell time vergroot je dus ook met video’s in je blog. Zorg wel dat je deze ‘imbed’ in je blog. Dit betekend dat je de video in de blog speelbaar maakt. Youtube heeft hier gewoon een functie voor. Je kopieert dan een stukje code van de video en dit ‘plak’ je in de code van jouw blog. Wij gebruiken Phoenix voor onze website. Dit is helemaal ingericht op SEO en dit soort handige trucjes zijn daar super simpel te gebruiken! De software van Phoenix is altijd up-to-date met de nieuwste SEO technieken. Ze nemen op die manier heel wat technisch werk voor je uit handen. Hier kun je Phoenix gratis proberen. 


Waarom links naar een andere website?

Dit is natuurlijk slecht voor je dwell time. Maak dan ook gebruik van de optie ‘link openen in ander tabblad ;P’. Maar linken naar relevante websites vind Google ook fijn. Want dit laat zien dat jij niet bang bent je lezer de juiste info te geven. Zelfs als dit betekend dat ze van jouw pagina af navigeren. Die waarde telt meer dan de dwell time. 


Het AIDA model voor sterke teksten.

AIDA is een marketingmodel om teksten te schrijven. Dit is een afkorting en staat voor de woorden Attract, Interest, Desire, Action. Of te wel aantrekken, interesseren, verlangen, actie. Deze ‘glijbaan’ zorgt ervoor dat je mensen binnen trekt en door een emotie heen leidt. Hierbinnen kun je nog gebruik maken van POOC. Probleem, Oorzaak, Oplossing, Call to action. Dit model is bijna hetzelfde maar net even wat meer gericht op advertenties. 


Wat doet het AIDA model?

Het AIDA model is eigenlijk een stukje neuromarketing en gericht op het leiden van mensen door een stuk tekst. Je begint bijvoorbeeld met een opvallende foto. Hier trek je de aandacht. Daarna heb je een pakkende titel die de interesse wekt. Vervolgens schrijf je een tekst waarin je het verlangen naar jouw product wekt en daarna vertel je de action. Waar kunnen mensen jouw product vinden en hoe komen ze daar. 


Dit kun je ook ombouwen naar je blog. Je weet immers wie je doelgroep is en met welk zoekwoord a.k.a. probleem mensen zitten. Hier kun je de tekst informatief op wegzetten en in de tussentijd zorgen dat mensen doorlezen door in vrijwel iedere alinea een stukje AIDA of POOC toe te passen. Zo houdt je de tekst spannend en willen mensen de rest zien. Dit vergt wat oefening maar dat maakt het leuk! 


Gratis checklist downloaden

Ik raad je echt aan om bezig te gaan met bloggen en te zorgen dat je het tekst schrijven onder de knie krijgt. Die SEO punten komen wel. Zorg dat je waarde biedt voor je lezer en je zit goed. We hebben een checklist voor je samengesteld die jij kunt gebruiken om je SEO punten af te vinken en je blogs hierop te toetsen. Dit werkt ook voor blogs die je misschien al hebt geschreven! Bepaal je zoekwoord en loop ze gewoon na met de checklist. Dit helpt je ranking ook. 

Vul hier je gegevens in om de checklist te ontvangen:

Onze gouden tip

Phoenix heeft ons echt super geholpen met onze SEO ranking. Dit omdat we heel veel SEO zaken niet meer zelf hoefden te doen omdat ze door de websoftware gedaan werden. Zo hielden wij meer tijd over om écht te bloggen en hier mooie dingen van te maken met waarde. Ook het bouwen van webpagina’s, sales pagina's en het koppelen met e-mail marketing software werd ultiem gemakkelijk. Ik kan je dan ook aanraden dit eens op proef te nemen. 

Voor nu wil ik je hartelijk bedanken dat je zoveel tijd neemt om deze blog te lezen! Super goed dat je deze kennis tot je neemt. Nu is het tijd om er lekker mee aan de slag te gaan! 

Probeer hier Phoenix gratis uit >>>>>