Online adverteren voor tattooshops

Hoe zou je het vinden om, terwijl je lekker bezig bent met tatoeëren, er automatisch klanten binnenkomen en zich inschrijven op de lege plekken in je agenda? Of klanten binnenkomen voor de rest van het jaar of zelfs volgend jaar? Allemaal automatisch en allemaal terwijl jij al lekker bezig bent je cashflow te laten doorvloeien.

Dit bereik je door online te adverteren en dit proces zo optimaal te hebben lopen. Maar hoe pak jij dat online adverteren aan voor je tattooshop? Je kunt echt wel een op de knop 'promoot dit bericht' drukken op Instagram. Zo ga je echter geen meetbare en reproduceerbare resultaten behalen. Hoe je dat wel voor elkaar gaat krijgen vertel ik je in deze blog!



1. Online adverteren winstgevend maken

Dit is natuurlijk het ultieme doel. Jij wilt die leads binnenhalen met zo min mogelijk kosten waardoor je zoveel mogelijk rendement uit je klant haalt. Nu wil het dat een tattoo klant vaak wel minimaal 80 euro uitgeeft aan een tattoo. Afhankelijk van jouw uurtarief natuurlijk. Dit betekend dus dat als jij maximaal 79 euro uitgeeft aan die klant je al winstgevend bezig bent. Ik snap dat je niet voor 1 euro per klant een imperium gaat opbouwen maar hear me out! Dit is het basis principe van het hele verhaal.

Een klik van een klant naar jouw website kost je echt geen 79 euro. Denk eerder aan kosten rond de €0.50 tot €3 per lead op Google en voor social media adverteren is dit vaak nog minder. Voor die 79 euro heb je dus al een behoorlijk leuk bereik en flink wat clicks naar je website door écht geïnteresseerde leads. Dit is weer goed voor de activiteit op je website en dit vind Google weer leuk en zo kom je weer hoger in de zoekresultaten waar je niet voor betaald.

PS: Begin met bloggen!!! Dit werkt namelijk goed op je vindbaarheid in Google.  Daar lees je hier meer over.


2. Bouwen aan waarde door online te adverteren. 

Je bouwt dus met die advertentie aan nog veel meer waarde voor je tattooshop. Je zorgt dat je bezoekersaantal op je website toeneemt en dit vind Google fijn, je zorgt voor naamsbekendheid ook wanneer mensen niet meteen boeken, je zorgt voor boekingen én je zorgt voor het vullen van je mailinglijst. Al deze processen brengen waarde naar jouw shop en geven je de mogelijkheid om die mensen weer te bereiken met bijvoorbeeld mailings of een retarget campagne met Google Advertenties of Social Media Advertenties.

Heb jij als shop geen website? Dan kun je dit allemaal niet toepassen en heeft adverteren ook niet echt heel erg veel nut want je kunt niks meten en niemand 'tracken'.  Daardoor kun je niks verbeteren en schiet je dus altijd met hagel op een doelgroep en hoop je dat er iemand wat boekt via een DM op Instagram. Not the way to go.


3. Adverteren op Google

Met Google advertenties ben je al heel snel precies waar je zijn moet met je online advertentie. Mensen zoeken namelijk op bepaalde zoekwoorden en zien dan jouw advertentie. Deze mensen zijn al helemaal warm voor hetgeen dat ze zoeken en willen hier meer over weten. De kans is dan ook groot dat wanneer jij de juiste zoekwoorden instelt voor je advertentie, je hier al heel snel reacties op gaat krijgen.

Dit is ook een hele goede manier om de zoekwoorden voor je blogs te vinden. Door te kijken hoeveel bereik er zit in een bepaald zoekwoord en hoe goed deze werkt voor je advertentie, kun je gaan proberen hiermee bovenaan te komen zonder te adverteren. SEO heet dat (Search Engine Optimalisation). Je optimaliseert je website zodanig op die zoekwoorden dat je door Google als meest waardevol wordt gezien en je bovenaan wordt neergezet wanneer iemand die zoektermen opzoekt. SEO is gratis en zeker de moeite waard om tijd in te investeren!

Wat heb je nodig om te adverteren op Google?

Allereerst zoekwoorden onderzoek. Je gaat bekijken op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Kruip in de huis van je klant en ga kijken waar deze op Google naar zou zoeken. Die lijst ga je checken in Google. Bij Google Ads krijg je al een redelijk beeld van het verkeer op die zoekwoorden en wat ze kosten.  Hier kom je als volgt:

Ga naar Google Ads klik op "Tools en Instellingen":


Ga vervolgens naar "Zoekwoordplanner":


Daarna kun je zoekwoorden invullen die jij hebt bedacht:


Klik op 'resultaten ophalen' de resultaten worden daarna meteen weergegeven: 


Zo kun je dus al heel goed zien welke zoekwoorden veel gezocht zijn en hoe duur het is om hier tussen te komen met advertenties. Wees lekker creatief en niet bang om langere zoekwoorden te gebruiken.   Hier lees je meer over het optimaliseren van je zoekwoorden.


4. Adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook is tweeledig. Instagram en Facebook zijn natuurlijk hetzelfde bedrijf en dit betekend dat je meteen op beide kanalen kunt adverteren vanuit één handig platform. De Facebook Business Manager. Hier kun je advertenties opstellen waarvan je kunt kiezen waar je ze wilt laten zien..

Je kunt hier kiezen voor verschillende opties. Je kunt je advertenties bijvoorbeeld laten zien in de stories, tijdlijn, banners of zelfs op externe plekken buiten Facebook en Instagram. Het is dan ook van belang dat je hier een juiste keuze maakt.

Specifieke advertenties voor specifieke platformen. 

Het random plaatsen van advertenties op verschillende platformen is gewoonweg niet handig. Je krijgt dan rare opmaak fouten of halve advertenties te zien. Als jij een 'normaal' Facebook of Instagram bericht in een story stopt heb je maar een half beeld.

Maak dus advertentie materiaal voor deze verschillende platformen en verschillende layouts. Zo weet je zeker dat de boodschap goed overkomt en dat jouw advertentie opvalt tussen alle andere posts, advertenties en content die zich op deze platformen bevindt. Hier vind je meer technische info over adverteren op Facebook.

Goedkoop en snel meer naamsbekendheid. 

Afhankelijk van je markt is adverteren op Google best duur. Nu valt dit voor tattooshops reuze mee en zit je rond de €1 voor een actie op jouw zoekwoord door bezoekers. Facebook werkt net even anders. Jij bepaald vooraf een bedrag waarmee je de advertentieperiode gaat bekostigen. Ja, je kunt ook een oneindig looptijd budget neerzetten. Dat doe je echter alleen wanneer je een campagne hebt gemaakt waarvan jij zeker weet dat deze reuze goed loopt.

Op Facebook en Instagram kun je al adverteren voor bijvoorbeeld €30 euro en bereik je een flink aantal mensen. Wanneer jouw tekst, visuals en call to action goed in elkaar zitten, krijg je hier ook veel response op. Dit vergt echt wel een beetje experimenteren met wat er voor jouw doelgroep werkt.


5. Adverteren op Instagram

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is online adverteren voor je tattoo shop op Instagram niet heel anders dan adverteren op Facebook. Instagram vergt echter een andere aanpak qua opbouw van je advertenties. De tips en tricks voor de opbouw van tekst en de technische opbouw is hetzelfde als wat je HIER al hebt kunnen lezen. Toch pak je de visuals even wat anders aan.

Instagrammers zitten vaak op instagram om dingen te bekijken die ze interessant vinden. Kattenfilmpjes, foto's van luxe jachten of motivational quotes... noem maar op. Hoe kom jij daar 'onopvallend' tussen te staan met je advertentie? Dat is een rete lastige opgave maar is zeker wel te doen.

Wees onopvallend onderscheidend. 

Dat is tegenstrijdig maar waar tegelijk. Wanneer jouw advertentie express super opvalt als zijnde advertentie, gaat niemand erop klikken. Wanneer jouw advertentie past in de interesses van je doelgroep én er ook nog een beetje uitspringt, is de kans groot dat ze hierop klikken. Kennis van je doelgroep is hier dus extreem belangrijk. Hier lees je meer over hoe jij dieper in de huid van je ideale klant kruipt.

Zorg dus voor een juist toepassing van je visuals. Opvallend maar wel in lijn met waar jouw doelgroep naar kijkt. Hier ben je ook wel weer eventjes bezig met wat experimenten om te zorgen dat je de juiste vibe weet te raken.


6. Het opvolgen van je advertenties

Dit in mijn ogen belangrijker dan het hele adverteren zelf... Je krijgt je klant binnen via de advertentie die jij voor je tattoo shop hebt opgezet. Hoe ga je die klant naar een sale begeleiden? Hoe gaat deze klant een afspraak maken? Waar moet deze klant heen op je website?

Met  e-mailmarketing krijg je hier al weer heel veel meer grip op en kun jij die klant precies de weg tonen naar het krijgen van de tattoo waar ze van dromen.

Online je tattoo klant geheel automatisch begeleiden.

Je gaat zorgen dat je met de e-mailmarketing en jouw social media marketing een trechter bouwt waarmee jouw klanten binnenkomen. Op die manier maak je de drempel om te boeken extreem klein. Dit hele proces is geautomatiseerd en jij kunt dus gewoon lekker door tatoeëren. Zou hou je de cashflow op gang en heb je meer tijd over.

De advertentie trechter ziet er ongeveer zo uit:



Vitale software voor een klant trechter. 

Het bouwen van die trechter kan ook helemaal zonder software. Dan ben je wel een beste tijd bezig en heb je heel wat wielen opnieuw uitgevonden. Werk slimmer niet harder!

Wij werken al jaren met Mailblue om dit soort trechters te bouwen en te optimaliseren. Door deze slimme software is het ontzettend makkelijk om geautomatiseerde processen op te zetten en je klanten te voorzien van de waarde die jij voor ogen hebt.

Het boeken van een afspraak, informatie voor het verzorgen van je tattoo, informatie over nieuwe acties in jouw shop en zelfs een affiliate systeem. Dit houdt in dat klanten die een klant bij jou aanbrengen een vergoeding krijgen of eventueel korting op hun eigen tattoo's. Zo gebruik je de kracht van de massa om jouw bereik uit te breiden.

Hier lees je alles over wat e-mailmarketing voor jou kan doen.


Ben je benieuwd naar wat dit allemaal voor jouw shop betekend? Vraag dan hier een vrijblijvende Outlines Sessie aan en we gaan samen in gesprek over hoe dit voor jou kan werken.