11 online marketing ideeën voor tattooshops

Waarom is online marketing voor tattooshops belangrijk? Jij hebt namelijk te maken met een klant die negen van de tien keer nauwkeurig onderzoek gaan doen online. Ze zoeken naar de juiste shop, de beste artiest en de juiste stijl voor wat ze willen laten zetten. Daarom loont het om online actief te zijn. Hoe eerder die klant jou ziet, hoe sneller ze bij je in de stoel zitten. 

Ik ga je meenemen in 11 online marketing ideeën voor tattooshops die het meest effectief zijn. 

1. Bouw je brand op. 

Het bouwen van de brand identiteit van jezelf of jouw shop zorgt voor een stabiele fundering voor de rest van je marketing inzet. Je laat zien wie je bent, wat je doet en hoe jij anders bent dan de rest van de tattooshops. 

Op deze manier kun jij je advertenties, blogs en social posts richten op één bepaalde branding. Denk bijvoorbeeld aan jouw unieke tattoo stijl (Realisme, old-skool, linework, watercolour, portretten etc...) of hoe jij persoonlijk in elkaar zit. Laat hiermee de emotie zien die jij in je werk stopt zo krijg je een volger-base die betrokken is bij wat jij doet en ook echt de interactie met je aangaat online. Je zorgt zo dat die emotie de online wereld in gaat doordat je het online algoritme een pleziertje doet. Socials houden van interactie! 

Zo trek jij de klanten aan die jij wilt en zorg je dat mensen die jou online vinden ook echt in je stoel komen te zitten. 


2. Maak een strakke website.

Gast, ik heb toch Instagram waar ik alles op kan laten zien? Ja dat klopt. Insta is een mooie 'etalage' waar jij je portfolio kunt laten zien. Hoe zit het dan met Google? Daar wordt je nooit en te nimmer op gevonden wanneer je alleen op social media zit. Wanneer je met jouw tattooshop echte online marketing resultaten wilt gaan boeken zul je de bezoekers moeten kunnen tracken en meten. 

Via de socials kan dit te beperkt en je kunt hier ook geen identiteit opbouwen. Daarom is belangrijk dat je een website bouwt of laat bouwen die bij jouw branding past. Wij raden echt aan dit uit te besteden tenzij je zelf een achtergrond hebt in webdesign. Om een écht goede website te krijgen die aansluit op je brand én user-friendly is heb je echt wel wat skills nodig. Wij werken met Youniek Link. Zij bouwt alle websites van onze klanten.

Een strakke webshop onderscheidt jou van de krassers en laat duidelijk zien aan je doelgroep dat jij een professionele tattoo artiest bent die het vak verstaat en ook effort stopt in het klantcontact. 


3. Promoot actief je shop.

Het maakt niet uit of je hier alleen werkt als artiest of dat het je eigen stek is. Samen kom je verder. Zorg dus voor content die ook te linken is aan je shop of benoem je shop in je bio. Wees trots op waar je werkt en laat zien dat jij die professional bent die in een team kan werken. 

Wat heeft je klant hieraan? Alles. Branding is meer dan alleen laten zien wie jij bent en wat je kunt. Je klant wil voelen dat ze goed zitten wanneer ze bij jou komen voor een plaat of ze nu voor een flash of volledige bodysuit komen. 

Het contact met je klanten is van vitaal belang voor je branding en het bouwen van een echt merk. Hoe zij over je praten wanneer je er niet bij zit is bepalend voor hoe goed jouw netwerk wordt uitgebreid. Haal je online honderden klanten binnen en praten ze achteraf allemaal slecht over je is dat funest voor je brand. Maar lopen ze met je weg en zijn ze lyrisch over je platen en over hoe ze door jou behandeld zijn.... dan loop je binnen als brand. 


4. Knal een online boeking systeem op je website. 

Dit is een simpele en laagdrempelige manier voor je klanten om bij je te boeken. Jij hebt er geen werk aan en zij hebben snel een afspraak. In de huidige online wereld willen we meteen alles kunnen 'kopen'. Auto's, boodschappen, een nieuwe laptop en tattoo's. 

Je klanten zitten nu op je website en zijn nu enthousiast en willen een afspraak inplannen. Laat ze dan niet bellen naar de tattooshop waar jij de kostbare tijd kwijt bent door telkens de telefoon op te moeten nemen. Laat ze gewoon meteen boeken.  

Een top internationaal bekende tool is APPOINTFIX. Deze tool kun je gratis gebruiken en voor een klein bedrag per maand kun je meer opties inkopen. 


5. Zorg dat je afspraken komen opdagen.  

Als tatoeëerder ken je het echt wel. Al die lui die toch aanbetalen maar niet komen opdagen. Sommige vergeten gewoon lekker de afspraak en jij krijgt weer een appje 'Sorry! Helemaal vergeten dat ik zometeen een afspraak bij je heb.'. Zit je dan met je lege plekje. Door mensen een reminder te sturen kun je dit voorkomen. In APPOINTFIX kun je dit simpel inregelen. Ook met Mailblue kun je mensen triggeren aan je shop te blijven denken. 

Wij hebben een geheim wapen tegen een gat in je agenda. Dit geheime wapen zetten wij zo neer dat je altijd een wachtlijst hebt aan klanten die jij meteen kunt aanschrijven dat er een plekje is. Ook op de socials kun je dit mooi aanpakken door het plaatsen van stories waarin je meld dat je een plekje open hebt. 


6. Social media gebruiken. 

Ja daar istie dan. Social media komt nu kijken. Zorg dat je hier duidelijk en professioneel aanwezig bent. Als shop of freelance tattoo artiest. Het maakt niet uit. Trek je branding hier naartoe en zorg dat je de volgende dingen sowieso strak wegzet:

  • Gebruik hashtags: Dit is het levensbloed van Instagram. Via hashtags weet iedereen je te vinden en wordt de online marketing voor je tattooshop een stuk makkelijker. Gebruik relevante hashtags voor je doelgroep. Doe jij bijvoorbeeld alleen realisme en portretten, gebruik hier dan ook hashtags die daarop aansluiten. 
  • Overzichtelijke feed: Zorg dat je een mooie spacing hebt bij je berichten. Veel foto's van hetzelfde (tattoo designs op klanten) kan ervoor zorgen dat je een onoverzichtelijke layout krijgt op Instagram. Zo creëer je rust en kunnen mensen zich echt focussen op je artwork

 

Dit is een super nette feed waar alles overzichtelijk staat weggezet.

  • Maak een duidelijke Bio waarin je aangeeft wat je doet en waar je dit doet. Je kunt hier een stukje van je eigen branding naar voren laten komen. Zorg wel dat de visual vibe die je op je social media kanalen hebt ook op je website wordt doorgezet en ondersom. 


  • Wees sociaal op social media. Zorg dat je interactie aangaat met je doelgroep en reageer inhoudelijk op wat ze zeggen. Wanneer je dit doet zorg je voor een online band en zijn je volgers sneller geneigd een goed woordje voor je te doen wanneer iemand ze vraagt of ze nog een tattoo artiest kennen. 


7. Wees genereus naar je loyale klanten. 

Wat is klantenbinding je waard? Uiteindelijk heb je ieder stukje op het lichaam van je klant vol gezet met jouw kunst... maar wat is die klant jou waard? Dat is iets wat je moet bepalen voor jezelf. Ben je bereidt om loyale klanten een korting of actie aan te bieden? 

Wanneer je dit doet bij je loyale klanten dan kun je hiermee meer mensen aantrekken die hier lucht van krijgen. Stel jij rekent 80 euro per uur. Je hebt al ruim 10 uur in een klant zijn tattoo zitten. Dan zit je op een mooie 800 euro in het laatje. Je project is af en de klant mag even de financiële rust in. 

Na een tijdje. Zeg een maand of zelfs iets eerder. Stuur jij nog een mailtje na: "Hoi Joris, ik heb echt genoten van je aanwezigheid en het zetten van je tat. Bedankt dat je voor (mij/ons) gekozen hebt man. Ik wil je graag een deal aanbieden. Wanneer je er weer klaar voor bent en een gaaf nieuw ontwerp hebt gevonden wil ik je €10 korting per uur geven man. Tot snel!"  

Hoe kicke is het als je dit kunt doen voor je loyale klanten en zo echte fans kunt opbouwen die dit weer doorvertellen in hun netwerk. Wanneer jij de online marketing voor je tattooshop goed hebt ingericht komen er zo honderden klanten per maand binnen waarbij je dit kunt doen. 

Dit kun je helemaal automatiseren! Check hiervoor bij voorbeeld Mailblue


8. Bouw affiliates op!

Een affiliate is iemand die een commissie krijgt voor het aanbrengen van een nieuwe klant naar jouw shop. Je kunt dit zo gek maken als je zelf wilt. Er zijn bedrijf die maandelijks 50% uitkeren als je hun software aan iemand pitcht en deze koopt het dan. 

Dit kun jij ook invoegen in de online marketing van je tattooshop. Je kunt bijvoorbeeld klanten een korting geven op hun volgende tattoo als ze een vriend of vriendin aanbrengen bij de shop. Of je kunt mensen triggeren die dit voor hun beroep doen. Affiliate marketeers heten die. Er zijn platformen waar dit soort marketeers op zitten en waar jij een 'affiliatecommision' kunt uitloven voor het doorverkopen van jouw diensten. Plug&Pay heeft zo'n platform. Dit is ook meteen een betaalplatform waar je zorgeloos je klanten kunt laten betalen. Zelfs de online aanbetaling na een boeking bij je boekingsysteem. 


9. Offline marketing werkt ook nog steeds. 

Het hoeft niet allemaal online. Visitekaartjes en praatjes werken ook nog steeds. Ook het design van je tattooshop werkt hieraan mee. Wanneer mensen binnenkomen in een klinische shop waar alles strak en statisch is zal het lastig zijn de "Tattoo emotie" los te maken. Zien ze echter gave designs aan de muur en draait er een lekker deuntje op de achtergrond, gaat dit alweer een stuk beter. 

Maar denk bijvoorbeeld ook aan evenementen. Wanneer er lokaal iets wordt georganiseerd zou je hieraan mee kunnen doen. Zo breidt je naamsbekendheid uit en kom je ook eens op een andere manier in beeld bij het publiek. Denk bijvoorbeeld aan evenementen die je samen met een barbershop zou kunnen organiseren. 


10. Google MijnBedrijf. Maak het aan! 

Ik ben het helemaal met je eens... het is eventjes wat werk. En je hebt er een website voor nodig. Maar het is zo ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je shop. Online marketing voor je tattooshop heeft bijna geen zin meer als je dit niet hebt. 

Je ontvangt hier ook je Google reviews en klanten kunnen je locatie bekijken en hebben meteen een idee waar je zit en wat je doet. Reviews zijn misschien wel een van de belangrijkste dingen die jouw shop kunnen maken of breken. 

Zorg daarom dat je al je klanten vraagt om een review achter te laten op Google. Dit kun je geheel geautomatiseerd doen met Mailblue en natuurlijk ook in de shop vragen. Je kunt zelfs een QR code in het toilet plakken die linkt naar de review pagina van jouw Google bedrijfspagina. Als die reviews maar online komen! 


11. Biedt alleen maar kwaliteit. 

Dit klinkt natuurlijk als een ontzettende open deur. En op het gebied van tatoeëren weet jij beter wat kwaliteit is dan ik. Hiermee bedoel ik dan ook de kwaliteit van je service, de shop en jij als persoon. Gewoon je hele branding dus! Alles valt of staat met een klant die de deur uitloopt met een tevreden gevoel. 

Wanneer jij alle vinkjes hebt gezet op de checklist die de klant had dan ben je goed bezig. 

  • Super tattoo
  • Toffe artiesten
  • Gave shop
  • Online goed vindbaar
  • Focking goede info en opvolging. 

Dan ben je toch helemaal de chef als het aankomt op het samenspel tussen jouw kwaliteiten, online marketing voor je tattooshop en de klant?


Ben je na het lezen van deze blog een beetje overtuigd van het feit dat jij met je tattooshop ook wat aan online marketing moet gaan doen? We kunnen je met alles in deze blog helpen en nog veel meer. 

Vraag hier een vrijblijvende outlines sessie aan. Dan gaan we een uurtje in gesprek om jouw online marketing te bekijken.