Ideale klant bepalen voor mijn bedrijf

Jouw ideale klant bepalen doe je zo!

Jij bent ondernemer en je hebt een strak product of een kicken dienst die je kwijt wil. Nu nog een structurele stroom aan ideale klanten. Maar hoe ga je die ideale klant voor jouw bedrijf vinden? Die ga je alleen vinden als je jouw doelgroep kent.  Emotie bepaald 95% van de beslissingen die mensen nemen. De overige 5% is voor het rationele brein om een manier te vinden de keuze te verantwoorden.  Je wilt jouw klant dus begrijpen op een "emotioneel" niveau. Wie gaat jouw producten of dienst afnemen? Wat zorgt ervoor dat zij jouw product willen hebben? Waar zitten ze mee, wat is het probleem dat zij hebben en jij gaat oplossen met jouw dienst? Wat moeten ze geloven voordat ze jouw product gaan overwegen? Maar hoe vind je die ideale klant voor jouw producten?


Allereerst gaan we eens kijken naar een algemene doelgroep bepaling. Want je wilt eerst weten hoe jouw ideale online klant eruit ziet. Dit is de basis voor jouw social media marketing!









Hoe ziet jouw ideale klant eruit?

Dit doe je door na te gaan wie deze ideale klant  is. Je kunt hem of haar zelfs een naam geven! Hier een simpel voorbeeld:

Jij verkoopt gave polo-shirts die vernieuwend zijn in kleur, design en goed geprijsd! Jouw ideale klant kan zijn:


Naam: Klaas-Jan, Kees-Albert, Frederik-Pieter, Wolter etc..

Leeftijd: 18 - 35 jaar oud

Geslacht: Man

Relatiestatus: Single of in en relatie

Woonplaats: Het Gooi, Leiden, Randstad

Beroep of studie: Student rechten, student bedrijfskunde, jurist, econoom

Interesses: Hockey, Volleybal, Wielrennen, darten.

Doel in het leven: Succesvol worden en er goed gekleed uitzien maar wel casual.


Dit is een voorbeeld van een ideale klant die mogelijk bij jouw poloshirts past. Hun probleem is dat er op het gebied van polo’s nu maar weinig verschil zit tussen een licht blauwe, groene of vaal roze polo. En jij biedt ze nu knalrode polo’s met een gele rand. Je geeft jouw klant dus een extra manier om zich uit te drukken en een individu te zijn.


Zo wordt het ook makkelijker voor je om bijvoorbeeld je posts zo in te richten dat je deze klant aanspreekt. Je kunt nu meer doen met de hashtags want je weet dat je naast hockey ook wielrennen, darten en volleybal moet gaan toevoegen in de hashtags. Jouw ideale klant zoekt namelijk niet op #rodepolo terwijl hij op Instagram of Facebook zit. De zoekwoorden “rode polo” zijn namelijk weer meer gericht op Google. Jouw klant zit waarschijnlijk op Social Media om zijn of haar interesses in de gaten te houden. Daarom wil je daar meer in gaan duiken! Een gedegen hashtag onderzoek helpt je hierbij!


Bepaal de interesses van jouw ideale klant!

Je wilt nu dieper gaan graven in wat jouw ideale klant interesseert. Maak voor jezelf een lijst die uitgebreider is dan de hiervoor genoemde lijst want dit is meer om je aan het denken te zetten en niet zozeer om de diepte in te duiken.


Wees niet bang om meerdere doelgroepen uit te werken voor jouw ideale klant! Want je hebt misschien meerdere producten en meerdere doelgroepen waarin jouw ideale klant zich kan begeven.



Mijn ideale b2b klant.

Ook voor jouw ideale business to business klant kun je zo'n dergelijk persona invullen. Nu kun je bijvoorbeeld andere vragen stellen zoals:


  • Welke functie heeft mijn ideale b2b klant?
  • Hoe lang heeft hij/zij die functie al?
  • Bij wat voor soort bedrijf werkt deze klant?
  • Wat voor soort bedrijf heeft deze ideale b2b klant?
  • Hoeveel mensen werken er in dat bedrijf?
  • Wat zijn de problemen waar deze b2b klant tegenaan loopt?
  • Wat doet deze b2b klant in zijn vrije tijd?


Zo krijg je weer een helder beeld van je klant en kun je deze beter aanspreken met je advertenties of je blog. Kruip helemaal in de huid van je klant. Of dit nu de ideale b2b klant is of gewoon de particuliere online klant. Door deze vragen iedere keer weer te stellen kom jij telkens dichter bij het vinden van dat ideale profiel.


Je kunt hiervoor ook prima je bestaande klantenbestand gebruiken. Rol bijvoorbeeld een enquête uit onder je klanten. Zo kunnen zij je precies vertellen hoe ze bij je zijn gekomen en wat ze zo leuk vonden aan jouw aanbod, website, social media of jouw unieke benadering. Je kunt ze nu meteen vragen wat ze zoals doen in het dagelijks leven en waar ze het meest tegenaan lopen en hoe jouw product dit voor hen heeft opgelost. Zo vang je ook reviews op die je weer kunt gebruiken in je online marketing.


Je weet nu hoe jij de ideale klant voor jouw bedrijf kunt vinden.

Ga ermee aan de slag en betrek deze online klant in alle communicatie. Spreek hem of haar aan in iedere boodschap en zorg dat je relevante en waardevolle content deelt voor deze klant. Zo kom jij in een mum van tijd in het hoofd van deze klant terecht. Op die manier ga je stappen maken om deze ideale klant ook in je marketingfunnel te krijgen en te kunnen bestoken met nog meer waarde en uiteindelijk je aanbod.


Download ons gratis social media plan! (Met ideale klant checklist)

Hier vind je alles wat jij nodig hebt om je social media plan op te stellen. Ook een wat uitgebreidere checklist om je ideale klant perfect neer te zetten.


Vul hieronder je gegevens in om het Social Media Plan te ontvangen!