Winstgevend adverteren op Facebook, hoe doe je dat?

STAPPENPLAN WINSTGEVEND ADVERTEREN OP FACEBOOK. 

Winstgevend adverteren op Facebook is een van de meest besproken onderwerpen bij ondernemers. Wel doen of niet doen? Het is alleen maar geldklopperij. Het heeft mij nog nooit wat opgeleverd dan hoofdpijn. Hoe doe je dit eigenlijk goed? Waarom heeft Facebook geen tutorials? Ik heb deze vragen en opmerkingen mettertijd allemaal voorbij horen komen. In deze blog neem ik je mee in een stappenplan om een winstgevende advertentie campagne op te kunnen zetten.

Het stappenplan:

Waarom lukt adverteren op Facebook niet?

Veel mensen verwachten er te veel van. Facebook laat je denken dat je door een bericht te promoten je doelstellingen gaat halen. Natuurlijk haal jij hier profijt uit in de vorm van bereik binnen je ingestelde doelgroep. Maar is dit wel de juiste doelgroep? En gebruik jij wel de juiste content om deze doelgroep te trekken?

Met een goede social media strategie heb jij hier allemaal al over nagedacht. Je weet wie je doelgroep is en hoe je deze bereikt met je content. Een logische en kleine stap verder is het adverteren. Maar hoe pak jij dit winstgevend aan? Daar kun je een paar stappen voor volgen.

Nobody said it was easy. 

Misschien denk je nu: “Man, wat een gedoe. Moet ik dit allemaal doen om te adverteren op Facebook?”. Nee dat hoeft niet. Maar wel om hier het meeste rendement uit te halen. En geloof ons, deze stappen klinken nu heel uitdagend. Maar als jij je hierin verdiept dan ben je er zo uit en weet jij wat er werkt voor jouw bedrijf!

 

Advertentie opstellen

Hier ga je beginnen. Je hebt je doelgroep al helder en je weet waar deze zich bevindt. Dus nu kun je gaan werken aan je tekst. Gebruik hiervoor AIDA of POOC.

AIDA staat voor:

A: Attract (aantrekken)

I: Interest (interesse wekken)

D: Desire (behoefte creëren)

A: Action (aanzetten tot actie)

Dit is een algemeen gebruikte marketing methode om je teksten en je advertenties op te bouwen om hier je lezers iets mee te laten doen. Je wilt ze boeien en in de emotie raken en zo zorgen dat ze overgaan op actie. Dit kun je heel strikt toepassen of verweven in een verhaal ( storytelling). Dat laatste heeft natuurlijk de voorkeur. Zo kun jij veel meer gevoel in je tekst leggen dan wanneer je iets gaat opsommen. Voor een advertentie werkt dit ongeveer hetzelfde maar gebruik ik het liefste POOC. Dit is bijna hetzelfde maar werkt in mijn ogen lekkerder.

POOC staat voor:

P: Probleem (Beschrijf het probleem)

O: Oorzaak (Hoe komt het dat dit probleem plaatsvindt)

O: Oplossing (Welke oplossing heb jij hiervoor)

C: Call-to-action (Welke aanzet tot actie plak jij op je advertentie)

Je kunt met POOC veel sneller een advertentie opstellen voor een tekst kan het ook maar daar werkt AIDA weer wat fijner in mijn optiek. Hier een voorbeeld van een POOC advertentie:

(Probleem) “ Ben jij het ook zo zat dat adverteren op Facebook zoveel geld kost? Of dat je hier helemaal je doelen niet mee haalt?

(Oorzaak) Vaak is een advertentie op zichzelf niet genoeg. Er komen nog dingen bij kijken:

  • Een krachtige advertentie
  • Een marketing funnel
  • E-mail marketing

(Oplossing) Ik wil je in de masterclass ‘Winstgevend adverteren op Facebook’ meenemen in hoe je dit kunt aanpakken. Je leert hoe je in de Facebook Business Manager een advertentie aanmaakt en hoe je deze advertentie opbouwt. Ook krijg je inzichten in de marketing funnels en emailmarketing. Je krijgt een pdf die je kunt downloaden en hierin zit ook een link naar een instructievideo. 

(Call to action) Je gaat aan de slag met deze masterclass door op de link te klikken. Zo kun jij in je eigen tempo beginnen met het winstgevend adverteren op Facebook.

Met de tips hierboven creëer je een gevoel van herkenning en voedt je een emotie die leeft bij mensen in jouw doelgroep. Je schrijft de advertentie namelijk voor een bepaalde ideale klant. Deze kan anders zijn dan jouw hoofddoelgroep. Je maakt hiermee onderscheidt in de verschillende producten die je aanbiedt. Onze masterclasses zijn ervoor gemaakt om onze hoofddoelgroep te voorzien van kennis. Los zijn ze gemaakt om onze individuele ideale klantprofielen te triggeren iets met een specifiek probleem te doen.

 

Instap product

Onze Doe Het Zelf gidsen kun je een instap product noemen. Het geeft mensen een waardevolle lading aan kennis en leert ze wie wij zijn. Dit is belangrijk om je marketing funnel  in te richten. Door je instap product te bepalen weet jij al hoe ‘bereidwillig’ iemand is om een aankoop te doen bij je. Kopen ze namelijk een goedkoop product of nemen ze je gratis weggever? Dan zijn ze wel geïnteresseerd maar niet perse gebonden. Kopen ze een duurder product dan zijn ze echt al flink warm voor je bedrijf.

Het uiteindelijke doel is om je klant mee te nemen door die marketingfunnel en hoger in de product piramide te laten eindigen.

Door je doelgroep te kennen en te monitoren binnen je e-mailmarketing zorgt je dat je steeds de juiste aanbiedingen kunt doen. Op die manier optimaliseer je de sales-kracht van je funnel en maak je dus de advertentie winstgevend!

Door te beginnen bij de Doe Het Zelf gids als instap product leg je de lat al hoger voor je doelgroep om met je in zee te gaan. Maar je kunt wel je budget hoger afstellen dus bereik je meer mensen. Wij hoeven namelijk maar 2 gidsen te verkopen om 134 euro aan advertentiebudget goed te kunnen maken. Het ligt dan helemaal aan je prognose hoe hoog je dit gaat instellen. Je moet sowieso goed in de gaten houden waar je de advertentie kunt bijsturen tijdens de looptijd. Je kijkt dan of je tevreden bent met het bereik en of dit in lijn ligt met wat Facebook je heeft voorgeschoteld als verwachting.

 

Facebook pixel

De Facebook Pixel stelt je in staat om te adverteren op Facebook voor een aangepaste doelgroep. De Pixel meet namelijk wie er op je website is geweest en slaat deze data op. Deze moet je installeren via je Facebook Business Manager. Dit komt neer op een code plakken in de head sectie van je website. Vrij eenvoudig maar wel even iets wat je moet doen. Zorg wel dat je cookieverklaring en privacy verwerker up-to-date is volgens de AVG. Wij lieten dit door een juridisch bedrijf doen. Dit bleek echter onvoldoende te zijn. Dus zochten we een AVG-expert op en sindsdien zijn we helemaal waterdicht!

Adverteren op Facebook met een aangepaste doelgroep.

Je Pixel helpt je hier dus mee. De pixel kun je opstellen in de Facebook Business Manager. Je krijgt dan een stukje HTML code die je moet invoegen in de HEAD sectie van je website. Zo kan de Pixel je website bezoekers monitoren en zelfs checken op welke knoppen ze drukken en welke producten ze bekijken. Hoe je de Pixel gebruikt in je advertentie zie je op de foto:

Je gaat eerst naar de button ‘nieuw’ en hier maak je een aangepaste doelgroep.

 

Dan kies je onder bronnen ‘website’ en ga je de pixel als advertentie doelgroep gebruiken.

Je kunt ook de andere bronnen op de 2e foto aanspreken om hier je aangepaste doelgroep op te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een klantenlijst uploaden in Facebook middels een CSV bestand. Op die manier kun je heel gericht je klanten een aanbieding sturen.

 

Je marketing funnel inzetten.

Hoe groot of hoe klein je bedrijf ook is. Marketing unnels maken adverteren op Facebook een stuk aantrekkelijker. Je kunt namelijk je verkregen leads (potentiële klanten die hun e-mail hebben achtergelaten om jouw weggever of instap product te downloaden) begeleiden door de funnel en wat verkopen aan hen. Dit is echt heel erg waardevol en essentieel voor het maken van een winstgevende advertentie campagne.

Zo leer je een marketingfunnel opbouwen in onze trainingen:

 

Met de informatie in de Doe Het Zelf gidsen kun je een gerichte marketingfunnel opbouwen en weet je wat je per fase moet doen. Deze fasen zijn:

Awareness: Hier zorg je voor naamsbekendheid en bereik

Familiarity: Je maakt hier je leads bekend met jouw onderneming

Consideration: Je hebt je leads nu zo warm dat ze overwegen bij jou te shoppen

Purchase: Je doet ze een aanbod en ze kopen het

Retention: Hier wil je voor de vervolg aankoop zorgen en dat de klant bij je blijft.

Het is van belang dat je per fase weet wat je lead beweegt en hoe je hierop in kunt spelen. Dit is veelal zoeken en uitproberen. Het helpt enorm als je hier je doelgroep al helder hebt. Je moet namelijk kunnen verwoorden wat je doelgroep moet WILLEN en GELOVEN voordat ze iets bij jou kopen.

 

E-mail marketing goed uitvoeren.

Hier komt de e-mail marketing om de hoek kijken. Het adverteren op Facebook was de start van je funnel. Nu wil je de lead meenemen in de funnel en zorgen dat er een aankoop uitkomt. Hierna volgt de volgende funnel met een hoger product enzovoorts.

Om onze e-mail marketing te doen gebruiken wij  MailBlue  Dit programma stelt ons in staat om geautomatiseerd e-mails te verzenden aan mensen die bijvoorbeeld onze masterclass hebben gedownload. Dit is een cruciale tool om zorgen dat jouw leads warm worden voor een volgend product. Het is dan ook aan te raden te gaan werken met automations.

Je kunt ook je doelgroep weer aanspreken met adverteren op Facebook. Nu heet dit re-targetting. Je spreekt ze als het ware weer aan maar nu met een nieuwe stap of een nieuw product. Dit is vele malen duurder en minder effectief dan e-mail marketing. Toch is het iets wat je zou kunnen overwegen om acties en nieuwe lanceringen te promoten.

Het grote plaatje telt.

Door te denken in campagnes en niet in losse advertenties maak je al heel snel winst op je advertentie. Het kost je meer tijd en moeite maar uiteindelijk draagt het allemaal bij aan meer omzet voor jouw bedrijf. En daar draait het natuurlijk om.

Vraag hier een gratis strategie gesprek aan voor jouw online marketing!