Hoe bouw je een social media strategie?
02 mei 2021 
9 min. leestijd

Hoe bouw je een social media strategie?

Een social media strategie. Hoe zet je die in elkaar?

 

 

Je kent het vast wel. Je post zo nu en dan een losse foto met wat tekst op social media. Zonder duidelijke social media strategie. Helemaal niet doelgericht en helemaal niet ingezet op het product of de dienst die je wilt tentoonstellen. Er reageert niemand op en de likes blijven ook weg. Je bekijkt de statistieken van die post en je ziet dat ook het bereik wel erg laag is… Wat doe je fout? Zijn het de hashtags? Is de tekst te lang? Of is de foto gewoon niet boeiend? Hoogstwaarschijnlijk heb je nog niet helemaal door hoe je jouw publiek weet te raken op het juiste moment. Je begrijpt dus de “Customer Journey” nog niet.

Een goede social media strategie helpt je verder. Het helpt je om jouw social media postings te structureren en effectief in te zetten om jouw publiek tot klant om te vormen. Maar hoe doe je dit? In deze blog ga ik je meenemen in wat jij nodig hebt om een strakke social media strategie weg te zetten.

 

Kies een social media platform

Je wilt natuurlijk actief zijn op de platformen waar jouw doelgroep actief is. Hoe kies je welk social media kanaal je gaat gebruiken? Pak er daarom eens een lijstje bij en schrijf al de social media kanalen op die jij al gebruikt. Waar denk je dat jouw doelgroep zich bevindt? Kijken ze veel op Facebook, hebben ze continue Instagram onder de duim of zijn ze lekker aan het neuzen op Pinterest? 

Dit is hét beginpunt voor jouw strategie. Daarom is het zaak dat je nu eens goed gaat nadenken over waar jouw doelgroep zich bevindt. Denk praktisch, hoe krijg jij deze informatie van je klanten? Stuur bijvoorbeeld een e-mail naar je klanten met de vraag op welke social media kanalen zij zitten. Hang hier wel een leuk presentje aan vast om ze te triggeren ook echt antwoord te geven!

Past dit bij mij?

Dat is de volgende vraag. Past dit social media platform bij mijn bedrijf? Het gaat er niet om of jij weet hoe het platform werkt of dat je er al bekend mee bent of niet. Nee, het gaat er juist om of jouw bedrijf hier het beste naar voren komt.

Stel jij hebt een bedrijf en je maakt handgemaakte stempels. Dan is Pinterest een heel goed platform om mee aan de slag te gaan. De kans is ook groot dat jouw doelgroep zich hier bevindt. Verkoop je diezelfde stempels meer B2B dan is bijvoorbeeld LinkedIN weer een aantrekkelijk platform om erbij te nemen.

Tevens is het handig om eens een scan te maken van waar andere bedrijven op jouw vakgebied zich bevinden. Als je merkt dat 90% op Facebook actief is dan is het wellicht handig om in ieder geval Facebook mee te nemen in je strategie. Maar pas wel op dat je ze niet klakkeloos gaat kopiëren. Wat voor hen werkt is niet automatisch altijd iets wat voor jou werkt. Maak een overwogen beslissing en laat deze vooral afhangen van wat jij vind dat er bij je bedrijf past.

Je klant legt een wereldreis af voor hij bij jou komt.

Een van de belangrijkste aspecten van (online) marketing is de Customer Journey. Waar is je klant op welk moment? Het antwoord op die vraag is heilig. Want als jij weet waar je klanten zijn op welk moment, kun jij ze voorzien van cruciale informatie om hun reis te beïnvloeden en ze uiteindelijk van klant naar sale om te zetten.

Precies daarom wil jij van onschatbare waarde worden voor je klanten. Je wilt bij ze in het achterhoofd zitten bij elke beslissing die ze binnen jouw vakgebied maken. Ben je een coach, dan geef je ze een inkijkje in je kennis. Hierbij overtuig je ze van het feit dat jij weet waar je het over hebt en help je ze op weg naar de volgende stap. Mensen kopen een emotie en een slechte emotie koopt men niet. Zorg dus dat jouw klanten bij jou een goed gevoel hebben! Dit is elementair in de Customer Journey. Zorg dat jij het eindstation wordt.

Als jij helder hebt op welk social media platform de Customer Journey van jouw klanten begint ben je al een heel eind! Dus denk hier goed over na en maak een doordachte beslissing over waar jij actief gaat zijn.

Spreek jouw klant aan niet de massa.

Zo, eindelijk die social media platformen helder. Je weet nu waar je op wilt gaan posten dus laptop aan en gaan! Wacht even… het is een strategie geen eenmalige actie. Dus wat ga je posten, hoe ga je dit doen en aan wie wil jij je richten? Welke waarde ga je delen? Welk pijnpunt kun jij met je product of dienst oplossen?

Dat zijn de vragen in deze stap van de strategie. Als jij tegen je werknemers of vrienden zegt: Kan een van jullie even… Dan is de ervaring vaak dat een vrijwilliger uitblijft. Dus jij gaat je als ondernemer niet algemeen richten op iedereen maar specifiek op JOUW klant. Beste klant hier heb je waarde, informatie en een oplossing voor je probleem. Dat wordt de vibe die je in jouw berichten naar voren wilt laten komen.

Ik kan niet voor jouw doelgroep zeggen wat hier werkt. Dat moet je gaan testen. Experimenteer met de titel van je bericht, de foto, de opbouw van de tekst, probeer verschillende hashtags uit en de ‘tone of voice’ van je berichten. Als je hier actief mee aan de slag gaat dan wordt het steeds duidelijker hoe jij het perfecte bericht maakt voor jouw doelgroep. Doe dit voordat je ook maar denkt aan adverteren op social media hoe verleidelijk het ook is!

Maak heldere en meetbare doelen

Het heeft geen nut om maar door te gaan met testen als je niet kan zien wat er werkt. Daarom is het stellen van doelen een must. Vergeet de hoeveelheid likes die je hebt per platform. Dit is helemaal niet belangrijk. Je kunt beter 1000 echte relevante volgers hebben dan 100000 volgers die er niet toe doen. Daarom is een strategie belangrijk en is het nog belangrijker om te kunnen meten wanneer iets werkt.

Binnen bijna alle social media platformen heb je wel iets van een statiestiekentool. Kijk hier eens naar een bekijk welke punten belangrijk zijn voor je. Wil jij veel bereik? Dan focus je daar op. Maar het belangrijkste is in mijn ogen de interactie met je publiek en de hoeveel clicks (conversies) jouw klanten maken naar bijvoorbeeld je productpagina. Hang hier een waarde aan. Bijvoorbeeld: “In 2021 wil ik dat 15% van mijn views ook doorklikken naar mijn link in de post”. Streef hier naar en blijft alles aanpassen tot je het bereikt hebt!

Zet je planning in

Nu gaan we dan eindelijk rocken. Maak een content planning voor bijvoorbeeld een maand. Wat wil jij in deze maand dagelijks of om de dag aan jouw publiek duidelijk maken? Hou het behapbaar voor jezelf en plan vooruit. In het begin ga je hier hard aan moeten trekken maar als het eenmaal loopt en je zit in de flow, kun je hier heel wat tijd mee winnen. Denk bij het maken van je content aan de volgende zaken:

  • Pakkende titel (thumb stopper)
  • Leuke, informatieve tekst
  • Strakke content (foto, filmpje, grafische afbeelding etc)
  • Juiste hashtags
  • Mooie call-to-action (zoals: Weten wat ik voor jou kan doen? Bezoek dan… )
  • Gevulde content kalender! 

Je hebt een hoop gratis en betaalde planning tools waarmee je jouw hele social media planning al klaar kunt zetten. Doe hier eens research naar en kijk wat voor jou werkt.

Werk samen aan het doel

Probeer een social media team(SMT) te bouwen. Met een SMT kun je snel en consistent posten en meerdere invalshoeken maken betere posts! Je kunt de strategie helemaal uitkauwen samen en objectief ideeën spiegelen.

Ben je maar alleen in jouw bedrijf? Dan is het natuurlijk moeilijk om een SMT samen te stellen. Echter kun je wel degelijk samenwerken. Denk aan andere bedrijven in jouw vakgebied maar met een net iets andere niche. Samen kunnen jullie op social media de krachten bundelen en elkaar versterken. Vlak ook de optie tot het aannemen van VA niet uit (virtual assistent). Deze kan je helpen met de strategie, het posten of het creëren van content. Wil je niemand in dienst nemen voor Social Media Beheer? Huur dan een professional in die met je meedenkt.

Adverteer, promoot, interacteer en creëer betrokkenheid!

Met alleen adverteren kom je er niet. Met alleen maar producten promoten kom je er niet. Alleen maar reageren op andere hun posts of kanalen… zo kom je er ook NIET. Zorg dat je alles mixt en matcht aan jouw social media strategie. 

Verkopen via social media werkt in mijn ogen averechts. Zeker in het begin. Je verliest de connectie met je publiek al snel en dit zorgt ervoor dat mensen je posts minder vaak gaan lezen, de likes blijven uit en uiteindelijk de betrokkenheid en je bereik die de berg af rollen.

Wat je hier het beste kunt doen is interactief blijven en zorgen dat je in contact blijft met je publiek zo kun je die ene keer in de maand, kwartaal of jaar een keer een product promoten binnen je publiek of dit slim inpakken binnen een normale post. Merk je nou dat er een post is die echt knallend goed werkt. Dan kun je deze eens gaan promoten voor een paar euro per dag om eens te kijken of je zo je bereik kunt vergroten. Dit noem ik echter geen adverteren op social media want dit is echt andere koek. Zorg wel dat je doelgroep altijd goed gespecificeerd is voordat je gaat promoten of adverteren. Dit heb je in je social media strategie natuurlijk al bedacht, die doelgroep!

Wanneer ga ik dan wel adverteren? Als je een campagne kunt maken en kunt zeggen: “deze social media strategie werkt echt goed en dit wil ik gaan opschalen”. Dan kun je gaan adverteren met de doelgroepen die je in die strategie hebt bepaald. Zorg dat je eerst goed wegwijs bent in de advertentietool van het platform waar je op wilt adverteren deze kunnen nogal technisch zijn namelijk. Als jij weet hoe de tool werkt, je doelgroep in elkaar zit en dat je strategie staat. Kun je eens gaan kijken naar winstgevend adverteren.

Klaar? Nee, het zit in de regeltjes.

Om jouw social media strategie(en) goed draaiende te houden en op te kunnen schalen zijn er natuurlijk wat regeltjes waarin jij je zult moeten gaan houden. Saai he? Regels. Bah ze limiteren je in je creativiteit en dat is niet leuk.

Integendeel. Het zijn tools die ervoor zorgen dat jij op een goede manier jouw strategie en dus je bedrijf kunt laten groeien! Hier komen ze dan:

Vertel je eigen verhaal:

Blijf authentiek en maak jouw verhaal passend voor de social media kanalen. Want.. zoals ik eerder al zei. Mensen komen een emotie bij je. Een fijne emotie, een fijn gevoel een fijn persoon een leuk verhaal. Ze gunnen jou je succes want jij helpt ze verder. Maak het dus persoonlijk want jij bent er voor hen.

Een community maken: 

Maak een ervaring voor je publiek. Laat ze ergens bij horen en vertroetel ze een soort van. Dit is een mooie tool om ze betrokken te houden bij jouw bedrijf. Want in een community waar mensen zich goed voelen zullen ze sneller blijven. Sneller vragen stellen die jij kunt beantwoorden en zo dus aangeven waar de pijnpunten zitten. 

Luister dan ook: 

Dat brengt ons op regeltje nummer 3. Luister naar je publiek. Ze vertellen je heel erg veel gedurende de Customer Journey. Blijf in contact en doe wat met de feedback die je krijgt of de pijnpunten die je hoort. Zo hebben wij geluisterd naar ons publiek en bleek er een vraag naar een coaching traject voor social media teams. Wat doen we dan? Rustig doorgaan met waar we mee bezig zijn? Ja, dat ook. Maar we formeren een plan, strategie en daar staat ineens een traject voor social media teams klaar.


Wees sociaal: 

Wat is er leuker dan een berichtje terug krijgen van het bedrijf waar je net een reactie achter liet? We zijn sociale beestjes en daarom krijgen we graag reactie op onze aanzet tot contact. Hier hebben wij de beste klanten uit naar voren gekregen die tot op de dag van vandaag nog tevreden bij ons zijn. Denk eraan mensen kopen een emotie, een gevoel en een fijne ervaring van je.

Stay focussed!

Dat is de laatste tip/regel die ik je wil meegeven. Blijf bij jouw plan en stel deze alleen bij als je er zeker van bent dat dit een positieve invloed gaat hebben op het bereiken van jouw doel! Er komt zo ontzettend veel nieuws iedere dag op je pad maar niet alles zorgt ervoor dat jij jouw klanten beter kunt bereiken.

Meten is weten!

Meten is weten. Een oude uitdrukking die nog steeds geldt voor ons allemaal! Of je nu een kast in elkaar zet of een plek zoekt voor je aquarium. Meten is weten. Dat is net zo waar voor jouw social media strategie. Pak die statistieken erbij en ga analytisch te werk! Streep af wat niet werkt en optimaliseer wat er goed gaat! Zo kun jij continue je social media strategie aanpassen en opschalen.

 

Vraag hier een gratis strategie gesprek aan voor jouw online marketing!

Over de schrijver
Na een carrière in de marketing besloten Sander en ik in 2021 over te stappen naar marketing voor tattoo shops. Inmiddels hebben we veel tevreden klanten en onze services uitgebreid naar piercingstudios, PMU en laser removal.
Reactie plaatsen