Meer klanten naar jouw tattooshop door social media.
05 augustus 2021 
11 min. leestijd

Meer klanten naar jouw tattooshop door social media.

Hoe krijg ik meer klanten naar mijn tattooshop door social media te gebruiken? Die vraag heb jij weleens gesteld denk ik. Daar ga ik je nu dan antwoord op geven. Echter denk ik dat je dit niet helemaal verwacht had...


Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Veel mensen posten echt werkelijk alles wat er gebeurd maar anderen zijn wat terughoudender. Toch zit zo'n 95% van de Nederlandse bevolking regelmatig op social media. Gemiddeld besteden we 98 minuten per dag op social media. Dit is als ondernemer echt niet te negeren. Hier zit je doelgroep!

Dit wist je natuurlijk al wel een beetje anders zat je hier niet op deze blog. Jij wilt weten hoe je die groep mensen naar JOUW tattooshop krijgt en in je agenda slingert. Hold on.. we gaan daar zeker op in!


1. Meer klanten naar je tattooshop door social media.

Laten we beginnen met wat dit dan betekend. Wanneer jij succesvol meer klanten van social media naar je tattooshop weet te krijgen betekend dit dat je een gigantisch netwerk weet aan te spreken. Je kunt met jouw social media kanalen je tattooshop echt laten zien en je branding het werk laten doen. Hier komt een stuk online marketing bij kijken. We geven je in een ander blog 11 tips voor online marketing bij tattooshops.

Nu gaan we het echt specifiek hebben over hoe jij Social Media kunt inzetten om meer tattooklanten te trekken. We leggen de focus in deze blog op Instagram omdat dit toch echt wel het grootste en meest toegankelijke platform is op het moment.  Lets go!


2. Je eigen online tattoo-portfolio. 

Instagram is perfect om jouw tattoo-portfolio aan te leggen en te laten zien aan de massa. Mensen zijn dol op gave foto's van geheelde of vers gezette tatoeages. Zeker als dit stukken zijn die identificeerbaar zijn voor hen. Daar komen we dus meteen op een eerste cruciale splitsing. Wat doe jij?

Je stijl kan je definiëren maar veelzijdigheid kan ook een goed punt zijn voor iemand om jou als artiest of tattooshop te kiezen. Je wilt in ieder geval zorgen dat je klanten zich kunnen identificeren en inleven in wat jij online zet. Wil jij vooral bekend staan om je Black&Gray werk? Dan loont het om dit ook online te zetten en de kleurstukken die je doet wellicht weg te laten. Dit voelt misschien zonde maar stel jezelf de vraag: "Wie wil ik aantrekken?".

Als je iedereen probeert te pleasen dan bereik je uiteindelijk helemaal niemand en maak je die connectie online niet goed genoeg om mensen van volger naar tattooklant te krijgen. Ga jij echter voor veelzijdigheid, laat dit dan ook in volle glorie zien. Zet bijvoorbeeld in je Biografie dat jij een all-rounder bent en dat jij weet wat je doet. De veelzijdigheid en kwaliteit van je tats moet dan wel terugkomen in de foto's/filmpjes op je profiel.

Dus:

  • Zorg voor een homogene en herkenbare layout van je profiel zodat je klanten een overzichtelijke portfolio zien.
  • Breng de connectie naar je volgers door een duidelijke stijl aan te nemen.
  • Creëer emotie en betrokkenheid door identificeerbare content op je social media te plaatsen.


3. Tips voor het inrichten van je online tattoo-portfolio.

We geven je natuurlijk maar al te graag wat concrete tips voor het opzetten van je tattoo-portfolio vanuit onze content experts in het team. Hier een samengestelde lijst van tips die jij super snel en helemaal zelf kunt inzetten.

  • Gebruik geen duidelijke filter en bewerk je foto's niet: Dit gaan mensen echt merken en dit gaan ze niet leuk vinden. Jij moet staan voor je artwork. Wanneer je hier een filter overheen gooit of de foto gaat bijpoetsen denken mensen al snel dat je iets te verbergen hebt. Je volgers verwachten een clean, eerlijk en transparante portfolio van jouw kunst. Ga dus niet Photoshop crazy op je afbeeldingen en pas hooguit de belichting een beetje aan. Er zijn genoeg accounts die je echt publiekelijk aan de schandpaal nagelen als ze erachter komen dat jij je foto's bewerkt.
  • Upload geen wazige, haastige of foto's vanuit een verkeerde hoek: Niks is meer funest voor je branding dan een foto die je werk wazig of vaag laat zien. "Even snel een foto van die sleeve met wat krakkemikkig licht". Niet doen dus. Dat brengt ons meteen op het volgende punt!
  • Richt een plek in om je foto's te maken: Maak een stukje in je tattooshop waar jij rustig en consistent foto's kunt maken. Het maakt niet uit of je dit buiten doet of met een wat professionelere opstelling binnen in je shop. Zolang de foto's maar consistent zijn en vrijwel allemaal hetzelfde zijn. Het enige wat eruit moet springen is de tattoo natuurlijk.
  • Deel foto's van klanten: Is de tattoo die jij gezet hebt netjes geheeld en wordt je getagged in een bericht wat iemand plaatst? Deel dit dan in je stories! Dat is wel zo leuk voor die klant en jij kunt hier meteen je portfolio aanvullen. Je kunt bijvoorbeeld een highlight maken van die stories waarin je de geheelde resultaten laat zien. Je laat zo zien hoe jouw werk er na de heling uitziet en je laat merken dat klanten tevreden zijn met het resultaat.

Wanneer je al deze zaken goed toepast heb jij een overzichtelijke, professioneel ogende opbouw in je feed en wordt je werk echt goed tentoongesteld aan de massa. Dit zijn echt de basic stappen waarmee jij mensen gaat overtuigen om klant bij je te worden. Klanten werven voor je tattooshop via social media is namelijk echt een spelletje van gezien worden en leuk gevonden worden.


4. Hoe word je gevonden op social media.

Dit heeft natuurlijk veel te maken met hoe het algoritme werkt. Maar ook hoe jij bepaalde tricks toepast om gevonden te worden. Denk eraan dat het niet voor niks SOCIAL media heet. Je kunt door sociaal te zijn op social al heel erg veel bereiken. Het kan zo makkelijk zijn als de juiste accounts afgaan en hun content liken of een comment geven. Zo zien meer mensen je en worden ze nieuwsgierig naar wie jij bent.

Hier weer een paar concrete tips van onze social media experts binnen het SocialBeards team.

  • Gebruik hashtags slim en effectief: Er zijn talloze apps en websiteswaar jij 30 hashtags voor iedere post kunt genereren. Super handig als inspiratie maar zijn ze allemaal relevant voor jou? Niet altijd namelijk. En je wilt die kostbare hashtag plaatsen wel vullen met hashtags die echt wat voor jou gaan opleveren. Daarom raden wij altijd aan een hashtag onderzoekje te doen. Die bouwen wij zo op:
    • Gebruik een app om inspiratie te krijgen voor hashtags van het onderwerp.
    • Voer deze hashtags in bij de zoekfunctie op Instagram en bekijk de hoeveelheid berichten. Je wilt namelijk niet alleen maar hashtags met veel berichten hebben. Hier valt je post namelijk rap weg. Maar je wilt ook niet alleen maar hashtags met weinig berichten want hier zit weinig verkeer.
    • Zoek een mooie middeling. Pak bijvoorbeeld 10 hashtags met 10k berichten, 5 hashtags met 100k+, 5 hashtags met 1000+ berichten en de rest vul je in met hashtags die écht passen bij je foto. Dus heb jij een realism tattoo staan, gebruik dan voor zo'n passende hashtag #realismtattoo etc..
    • Wissel je hashtags af. Instagram gebruikt shadow banning als  je te vaak en te veel dezelfde hashtags gebruikt. Wanneer ze dit precies doen weet niemand. Het is wel naar als je voor bepaalde hashtags niet meer wordt getoond. Dus maak bijvoorbeeld 3 of 5 sets van hashtags die relevant zijn voor jouw tattooshop (die eerste 20) en vul die bij iedere post aan met 10 hashtags die écht bij je foto passen. Je wisselt die sets dan door per post. Zo ziet Instagram dat jij genoeg variatie gebruikt.
    • Maak je eigen hashtag! Dit is echt een enorme aanrader. In het begin lijkt het wat stom omdat je net begint maar wanneer er genoeg mensen zijn die een foto van hun tattoo met jouw hashtag erbij plaatsen is dit heel goed voor je naamsbekendheid. Die hashtag kun jij ook gebruiken om klantfoto's te vinden en in je stories te plaatsen.


  • Tag grote accounts met tattoo-artiesten: Het voelt wellicht een beetje alsof je om aandacht vraagt en eigenlijk is dat ook een beetje zo. Je wilt gezien en opgemerkt worden. Wanneer een tattoo account jouw tattoo's gaaf vind zullen ze hier zeker een story of post van maken. Misschien doen ze zelfs een shout-out. Dit zien hun volgers en zo kom jij dus ook in beeld bij die mensen die zich in dezelfde doelgroep bevinden. Dit is echt het Sociaal op Social aspect van het hele verhaal. Je bouwt een soort vrienden netwerk op die manier door met elkaar te teamen in naamsbekendheid.
  • Post regelmatig en consistent: Mensen volgen niet graag inactieve accounts. Maar Instagram houdt ook niet van inactieve accounts! Door het algoritme van Instagram kun je benadeeld worden wanneer je te weinig post. Dit heeft te maken met de hoeveelheid interactie die op je pagina plaatsvind. Je bent, wanneer je weinig post, blijkbaar dus niet heel interessant en daarom laat Instagram je dan minder vaak zien.
  • Wees sociaal! Dit blijft echt terugkomen... Maar het werkt mega goed. Wanneer je een DM krijgt reageer dan met interesse en ga hier ook echt even voor zitten. Post je iets, ga er dan vanuit dat je het eerste uur echt klaar moet zitten om de interactie aan te gaan. Hoe eerder die interactie plaatsvind hoe beter het is voor je volger en voor het algoritme.


5. Hoe gebruik je het Instagram algoritme.

Door het bespelen van het algoritme ga jij meer gezien worden. Eigenlijk bespeel je het algoritme niet maar speel je de spelregels mee. Het Instagram algoritme wordt vaak gezien als een monster wat je moet verslaan om populair te worden op Instagram. Zo werkt het echter niet.

Wanneer jij waardevol genoeg bent voor je doelgroep en ze gaan de interactie met je aan, dan scoor je goed in dat algoritme en ga je vaker gezien worden.

Het instagram algoritme wat zorgt voor meer zichtbaarheid

Het gebruiken van het algoritme is dan dus helemaal afhankelijk van hoeveel interactie jij gaat krijgen op je posts. Nu wil het dat Instagram het algoritme natuurlijk regelmatig aanpast maar dit gegeven blijft altijd hetzelfde. Het is pas waardevol genoeg in de ogen van Instagram als er reacties en interacties op plaatsvinden.

Dit geldt voor alle posts, stories, IGTV filmpjes en Reels die je maakt. Geen interactie is geen zichtbaarheid. Tenzij je ervoor betaald natuurlijk.... dan doet Instagram alles voor je 😉

Dus, ga experimenteren met wat er werkt binnen jouw doelgroep. Maak Reels, posts, filmpjes, teksten en zoek hashtags waar jij de meeste interactie op krijgt. Zo ga je dan vanzelf de formule ontcijferen waarmee jij hoger scoort in het algoritme van Instagram.


6. Hoe haal je tattooklanten binnen via social media?

Net als alle andere klanten. Door al het bovenstaande toe te passen. Maar we hebben nog één concrete tip voor je in deze blog. Namelijk advertenties!

Je kunt bij Facebook en Instagram natuurlijk gewoon op de knop 'Bericht promoten' klikken. Maar dit raden wij je af! Hier wat tips van de social advertising experts van SocialBeards.

  • Maak promoties via Facebook Buisinesmanagers Advertenties: Hier heb je veel meer controle op wat jij naar buiten wilt brengen en kun je overzichtelijk je doelgroepen testen en onderverdelen. Wanneer je adverteert via de 'Bericht promoten' knop kun je ook een doelgroep aangeven maar die is heel breed. Ook kun je hier geen advertentiecampagnes of sets maken alleen losse advertenties. Zo kun je dus nooit testen wat er het beste werkt.
  • A/B test je advertenties: Wanneer je adverteert loont het echt heel erg om een aantal verschillende variaties van die advertentie te maken. Je advertentie bestaat grofweg uit vier te testen elementen. Doelgroep, Foto(visual), Tekst en Call to action knop. Pas iedere keer één ding aan bij je verschillende variaties en je bent er snel genoeg achter welke het beste werkt! Dit kun je dan allemaal netjes bijhouden in een documentje en zo bouw jij de meest krachtige campagne.
  • Heb een helder campagnedoel: Wat wil je eigenlijk bereiken met je advertenties? Is dat naamsbekendheid, een sale of een nieuwe klant? Wanneer je alleen naamsbekendheid wilt gaan creëren heb je een hele andere advertentie nodig dan wanneer je een klant naar binnen wilt trekken. Wanneer je een klant wilt trekken wil je ook een duidelijke opvolging hebben nadat je klant door de advertentie is gekomen. Er volgt dan een klanttrechter waarmee jij die klant filtert en zorgt dat hij ook daadwerkelijk bij jou in de stoel komt te liggen. Deze systemen kun je helemaal afstemmen op je doelgroep zodat je rendement zo hoog mogelijk wordt. Bijvoorbeeld met e-mailmarketing software van Mailblue.
  • Winstgevend adverteren drempel: Deze drempel wil je natuurlijk zo snel mogelijk bereiken. Dit betekend dat de kosten aan je advertentie minder zijn dan de inkomsten die je haalt uit je klant. Adverteer jij in totaal voor 300 euro per maand en haal jij hier 20 nieuwe boekingen uit van een gemiddelde waarde van 150 euro ben je natuurlijk winstgevend aan het adverteren. Die drempel ligt bij tattooshops dus al behoorlijk laag omdat je een high-end dienst verleend.

Zo, nu weet jij hoe meer klanten naar je tattoo-shop krijgt door social media te gebruiken. 

Ik snap dat dit wellicht allemaal tegelijk wat veel is om in een keer toe te passen en misschien heb je er wel helemaal geen zin in allemaal. Wanneer je de opties wilt verkennen om dit allemaal uit te besteden en binnen no-time de resultaten te zien die je wilt... Stuur ons dan gewoon een berichtje!

We gaan vrijblijvend met je zitten in een Outlines Sessie en hierin krijg je al meteen concrete tips en een plan van aanpak.  Vul hieronder je gegevens in en we maken een afspraak!

Heb je hier wat aan? Laat het ons dan weten in een reactie op deze blog. Zo leren wij en weten we wat we nog moeten toevoegen 🎳


Over de schrijver
Na een carrière bij Defensie besloot ik in 2012 over te stappen naar de Nationale Politie alwaar ik al snel in contact kwam met social media. Hier zette ik mij in binnen meerder social media teams van verschillende wijkbureau's.Ik raakte zo geïnteresseerd in social media en marketing dat ik besloot SocialBeardsNL op te richten samen met Sander. Inmiddels zijn we lekker actief aan de gang voor ondernemers en leren we mensen om te gaan met hun eigen online marketing.
Reactie plaatsen