Hoe ga je om met online concurrentie?
18 november 2021 
2 min. leestijd

Hoe ga je om met online concurrentie?

Hoe ga je om met online concurrentie voor je tattoo shop? 

Is concurrentie moordend?

Nee, concurrentie is goed! Dit geeft je de mogelijkheid om jezelf te onderscheiden en hard aan de slag te gaan met jouw shop. De boost hier moet zijn om beter te worden in wat jij doet en hiermee je concurrentie te verpletteren. Althans voor JOUW klanten te concurrentie te elimineren. 

Ik hoor je denken: “Buck, wat lul je nou man?!”. Wat ik bedoel te zeggen is als volgt. Wanneer jij een bepaalde klant wilt aantrekken moet jij zorgen dat je de beste keuze wordt voor die klant. De markt is zo ontzettend groot dat je nooit iedereen van een tattoo kunt voorzien. Dat wil je misschien ook niet want ik geloof zomaar dat er stijlen zijn die jij helemaal niet wilt tatoeëren. 

Daarom moet je jouw klant laten zien wat jij WEL doet. En met name ook HOE je dit doet. Op die manier wordt concurrentie juist een zegen. Je kunt namelijk laten zien hoe jij je onderscheidt van de rest! 


Blijf jezelf, en blijf doen wat jij doet.

Om je te onderscheiden van de rest hoef je maar één ding te doen. En dat is te blijven wie je bent en te doen wat je doet. Zo zorg jij ervoor dat je onderscheidend bent van de rest van de tattoo shops in jouw stad of met dezelfde tattoo stijl. 

Wanneer je dit naar buiten laat komen online kun je ervoor zorgen dat klanten voor jou kiezen. Maar wat is dan de doorslaggevende factor voor zo’n klant? Dat is gevoel!

Met een gevoel bindt je mensen aan jouw shop. Wanneer ze goed resoneren met jouw shop zijn mensen heel snel geneigd om bij jou te komen. Daarom is het van belang om dit online heel erg goed naar voren te laten komen. Als je alleen maar foto’s post van je tattoos kunnen klanten perfect zien wat voor stijl en kwaliteit jij levert. Maar wat ze niet zien is WIE jij bent en WAT je doet. Hoe jij het doet is net zo belangrijk. Maar hoe laat je dit online zien? 

 

Maak een strategie en hou je eraan.

Om jouw shop identiteit online goed naar voren te laten komen is het handig om met een strategie te werken. Een social media strategie en marketing strategie. Wanneer je deze twee goed hebt afgesteld op jouw shop identiteit trekt dit klanten die zich daarbij fijn voelen. Dit al zonder maar een cent te hebben uitgegeven aan advertenties, flyers of andere promoties. Een stevige strategie is dus belangrijk om die shop identiteit naar voren te brengen. Maar hoe ga je dat doen? 

Door een marketing kalender te maken kun je inspelen op actuele dingen die voor jouw klanten van belang zijn. Denk aan feestdagen of bepaalde momenten in het jaar waar jij op kunt inspelen op tattoo gebied. Door dit ook in je social media strategie te doen breng je dit naar buiten. Je hebt nu helder wat je gaat posten en op welke momenten je dit moet posten. 

Door die identiteit te laten zien worden je klanten nog beter betrokken bij jou en laten ze de concurrent achter zich. Maar wat als de concurrent dit ook gaat doen? Geen paniek. Het is super onwaarschijnlijk dat zij dezelfde vibe hebben als jij. Dus die markt kunnen jullie samen prima delen! 

Download hier onze content planner zodat jij je aan je strategie kunt houden. 

 

Hulp nodig? 

Klikt dit als abracadabra en ben je er nu al klaar mee? Of wil je gewoon eventjes sparren over de mogelijkheden voor jou als artiest of je shop? Vraag dan eens een gratis Outlines Sessie bij ons aan. In dit strategie gesprek gaan we het hebben over de mogelijkheden die er zijn voor jou. Helemaal vrijblijvend natuurlijk. Klik hier als je een strategie gesprek wilt.

Greets, 

Buck 

Buck little c rotterdam


Over de schrijver
Na een carrière in de marketing besloten Sander en ik in 2021 over te stappen naar marketing voor tattoo shops. Inmiddels hebben we veel tevreden klanten en onze services uitgebreid naar piercingstudios, PMU en laser removal.
Reactie plaatsen