De 3 lagen tattooshop marketing strategie

De 3 lagen tattooshop marketing strategie

Met deze 3 lagen tattooshop marketing strategie spreek jij alle klanten aan in hun levenspad binnen jouw tattooshop. Je spreekt de beginnende tattooklant aan, de iets ervaren klant en de tattooveteraan. Door juist in de spelen op hun vragen en ze gerust te stellen zorg jij ervoor dat ze bij jou in de stoel komen. Maar wat willen ze weten en hoe speel jij daarop in met je tattooshop marketing strategie?


Kruip in de huid van je tattooklant

Door jezelf in te leven in de verschillende tattooklanten ga je ontdekken met welke vraagstukken ze zitten. Het kan lastig zijn om als ervaren tattoo artiest jezelf in te leven in een newbie klant. Vaak zal jij je meer identificeren met  de tattooveteraan of zelfs nog wel met de iets ervaren klant. Maar waar begint de reis van nieuwe aanwas? Juist, met de eerste tattoo!

Wanneer jij ervoor kan zorgen dat je de vragen en bezwaren weg kunt nemen die een nieuwe tattooklant heeft, komt deze bij jou in de stoel terecht. Je wil ze geruststellen dat ze bij jou terecht kunnen. Dit doe je door goed te laten zien hoe de vibe in je tattooshop is. Het kan namelijk ook zijn dat je dit soort klanten helemaal niet wilt hebben of maar een deel hiervan. Dat kun je allemaal uitstralen in je 3 lagen tattooshop marketing strategie.


Maak persona’s voor je 3 lagen tattooshop marketing strategie

Om beter in die huid te kunnen kruipen kun je een aantal persona’s uitschrijven. Een persona is een fictieve klant waarvan jij weet dat deze helemaal aan je wensen voldoet. Wanneer je deze hebt gemaakt kun je veel beter content maken dat hem/haar aanspreekt. Zo kun je veel doelgerichter werken op social media, je website en in je advertenties.

Hier een voorbeeld van een persona per klant:



Voeg de 3 lagen toe aan je tattooshop marketing strategie

Laag 1: Je content bepalen

Nu je weet wie je klanten zijn, kun je de 3 lagen gaan toevoegen aan je tattooshop marketing strategie. We gaan natuurlijk beginnen met de eerste laag. Hierin ga je een content strategie voor je tattooshop maken om te zorgen dat je de juiste uitstraling en vibe creëert. Door dit in een content strategie te gieten en een content plan te maken heb je altijd de juiste posts op het juiste moment.

Ook kun je zo veel beter overzien of er een goede lijn in je content zit. Laat je de vibe van de shop regelmatig zien? Benader je alle drie de tattooklanten? Sluit de content aan op de rest van je tattooshop marketing strategie?


Samenvatting laag 1:

  • Maak een content strategie. Welke content ga je wanneer inzetten?
  • Zorg dat je content aansluit op alle 3 de verschillende klanten.
  • Zorg dat je met de content goed laat zien hoe de vibe is binnen jouw shop.
  • Maak een content plan. Wanneer ga je posten en op welke kanalen?
  • Hou rekening met Stories voor interactie en dagelijkse persoonlijkheid
  • Plan je content in via Facebook Business Manager of via een tool zoals  Later.com


Laag 2: Je content verspreiden 

Oké, je content staat en je weet wanneer je gaat posten. Wat nu? Nu ga je ervoor zorgen dat deze content wijd verspreid gaat worden. Dit kun je doen door advertenties te draaien op je posts, websites of blogs. Op die manier bouw je super snel views op en kan het zomaar zijn dat je hier meteen de vruchten van plukt. Zeker op Google merken wij dat adverteren nog helemaal prima werkt en dat je dit zeker moet bekijken.

We merken ook dat adverteren op Social Media wat meer om het lijf heeft en hier niet echt ‘quick-wins’ te behalen zijn. Toch zijn er veel tattoo artiesten die “eventjes 50 euro” in de advertenties gooien. Je krijgt hier soms wat voor terug maar vaak ook niet. De reden hiervoor is dat mensen op Google gericht zoeken naar tattoo’s maar op social media ‘gestoord’ worden tijdens het scrollen door jouw advertentie. De intentie om hierop te klikken is dan ook een heel stuk lager.

Dit pak je aan door er een strategie aan te hangen. Ja, weer een strategie. Want marketing is een en al strategie vorming! Je wilt je klanten beïnvloeden om bij jou getatoeëerd te worden. Dit lukt je niet met maar een enkele advertentie op social media. Je moet de potentiele klanten gaan retargetten. Waar je op Google met één advertentie al een goed aantal klikken krijgt, heb je er op social media misschien wel 3 nodig in een reeks. Dit gaat als volgt:



Door je content te verspreiden via advertenties weet je zeker dat veel mensen het zien. Je betaald Facebook of Google hier namelijk voor. Toch kun je ook gratis meer oogjes op je kanalen krijgen. Hier is echter wel veel meer werk voor nodig dan alleen je creditcard trekken.

Je kunt je kanalen en website prima laten groeien door het goed toepassen van technische snufjes zoals het algoritme van Instagram bespelen of je website goed volgens SEO richtlijnen in te richten. In ons online marketing pakket leer je alles over het algoritme en helpen we je ermee en bouwen we je website 100% SEO gericht op!



Laag 3: Meten en verbeteren

De kans dat je in één keer raak schiet met je tattooshop marketing strategie is aanwezig maar klein. Het kan zijn dat je best wat moet aanpassen. Maar geef nooit op! Kleine aanpassingen leiden tot grote inzichten en winst. Wanneer je de tekst in je content een beetje aanpast en merkt dat dit werkt hou dit dan vast. Moet je misschien meer gaan filmen om het Instagram algoritme te strelen? Of zijn toch Reels the way to go voor jou? Al die aanpassingen horen erbij. Dit maakt dat jouw marketing strategie echt een deel van jouw tattooshop gaat worden.