Reels maken voor tattooshops
03 januari 2022 
5 min. leestijd

Reels maken voor tattooshops

Zet Reels in voor jouw tattooshop!

Je hebt er eens van gehoord en ze misschien ook al voorbij zien komen, want dit jaar zijn Reels ontzettend gegroeid op Instagram. Maar wat zijn Instagram Reels nou eigenlijk? Hoe werkt het? En hoe kun jij deze functie inzetten voor jouw tattooshop?


Wat zijn Reels?

Instagram Reels zijn verticale video’s van 15 tot maximaal 60 seconden lang. Reels vertellen een verhaal waarbij de combinatie van beeld en audio centraal staat. Je kunt muziek en andere geluidsfragmenten kiezen of je eigen audio toevoegen. De functie is zo ingericht dat je zonder kennis effecten kan inzetten om tot een tof eindresultaat te komen. En…

iedereen kan viraal gaan!

Check hier de Reel van tattooartiest @Zilver-smit die met een Reel van een tattoo ruim 1.6 miljoen mensen bereikte: Zilversmit Reel


6 voordelen van Reels voor jouw tattooshop

Instagram Reels en Instagram Stories lijken op elkaar, maar ze zijn toch erg verschillend! Reels kent een aantal voordelen ten opzichte van Stories. Ook hoe nuttig ze zijn voor het bereik van jouw Instagram account verschilt. Met Reels investeer je meer in de toekomst en betrokkenheid van je volgers dan met Stories. We zetten alle voor-en nadelen even voor je op een rij.

Reels maken voor je tattooshop


Waarom zou je Reels inzetten voor jouw tattooshop?

Instagram is sinds dit jaar videocontent meer gaan pushen en niet alleen naar mensen die je al volgen. Het unieke format helpt bedrijven en makers viraal te gaan en boosten zichtbaarheid voor jouw tattooshop. Instagram-topman Adam Mosseri geeft aan dat Instagram de focus op videocontent in 2022 zal gaan verdriedubbelen! (https://twitter.com/mosseri/status/1475872830570909698)

Waarom ga jij Reels inzetten voor jouw tattooshop? Het geeft je de mogelijkheid de persoon of personen achter jouw shop te laten zien, het zorgt voor meer bereik en dus naamsbekendheid en het geeft je een onderscheidend vermogen ten opzichte van de accounts die alleen foto’s plaatsen. Jouw account is met Reels namelijk veel interessanter en dynamischer. Dus Instagram zet jouw content hoger in de ranking van het algoritme.


Hoe maak en deel je een Reel voor jouw tattooshop?

Nu weet je wat Reels voor jouw tattooshop kunnen betekenen, maar hoe maak je zo’n Reel?

Stap 1: Open Instagram en swipe naar rechts OF kies bovenin je scherm voor het + icoon en kies vervolgens onderin je scherm voor de optie Reels.

Stap 2: Bekijk onder de audio button alle muziek en geluidsfragmenten die je kunt gebruiken en kies er één.

Stap 3: Kies links een tijdsduur van 15, 30 of 60 seconden.

Stap 4: Met de overige tools kun:

  • je de snelheid van de video aanpassen
  • effecten gebruiken
  • retoucheren
  • gebruik maken van een kleurenfilter
  • de timer kun je gebruiken om jezelf wat langer de tijd te geven voor je begint met opnemen.

Dit is ook een goede tool wanneer je Reels maakt met een overgang erin, maar dat is voor later.

Stap 5: Neem een Reel op met de recordknop. Dit kun je in één keer doen of in korte clips achter elkaar OF upload foto’s of video’s vanaf je camerarol. De balk bovenaan geeft aan hoeveel video je al hebt opgenomen.

Stap 6: Wanneer je klaar bent met opnemen of uploaden, kun je je resultaat aanpassen, inkorten en tekst, stickers of effecten toevoegen.

Stap 7: Tevreden met het resultaat? Klik op volgende. Klik dan op ‘omslag’ om de omslag aan te passen naar een foto of een still uit de video.

Stap 8: Schrijf een goede caption en gebruik passende hashtags in de caption.

Stap 9: Je kunt nu drie dingen doen:

  • sla de Reel op als concept
  • upload de Reel alleen naar de Reels tab
  • upload de Reel naar zowel de Reels tab als naar jouw feed, zodat hij tussen de rest van je posts zichtbaar is


Ideeën voor Reels voor jouw tattooshop

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen of waar je Reel dan over moet gaan? Denk aan wat het publiek van jouw tattooshop graag wil zien. Hieronder een aantal onderwerpen waar je gegarandeerd mee aan de slag kunt gaan.


Deel je werk en/of producten

Voor tattooshops kan Instragram als een online portfolio worden gezien. Natuurlijk zet je al foto’s online van tattoo’s die je hebt gezet, maar dit kun je ook als Reel doen. Film korte stukjes vanaf ontwerp tot eindresultaat, zet de video’s in een Reel en zet er een passende audio onder. Of film een close-up en/of slow-motion van een naald die de huid in gaat. Erg bevredigend!

Educatieve content

Houd jouw publiek op de hoogte van de laatste veranderingen en trends binnen de tattoowereld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan tips en tricks. Hoe zit het met de nazorg van een tattoo of hoe word je eigenlijk tattoo-artist?

Laat jezelf en/of je team zien

Een tattoo laten zetten is voor veel mensen een grote stap. Zorg ervoor dat je jezelf en je tattooshop goed in beeld brengt, zodat jouw publiek weet wat ze kunnen verwachten. Hierbij kun je op dezelfde manier te werk gaan als bij een Reel over je werk: laat jezelf of je team op verschillende momenten van een werkdag een aantal seconden filmen, voeg deze video’s samen in een Reel en zet er een passende audio onder.

Deel inspirerende content

Inspireer jouw publiek met een mooi verhaal achter een gezette tattoo of een verhaal uit jouw eigen leven.

Deel wat er achter de schermen gebeurt

Laat zien waar jij je als artiest mee bezig houdt wanneer de klanten niet in de shop zijn.


Ga aan de slag!

Wees creatief, kort en krachtig! Je bent tattoo-artist, dus dat creatieve zal geen probleem zijn! Laat je inspireren door andere tattooshops of makers op Instagram door een kijkje te nemen op de explore pagina van Instagram Reels of te zoeken op hashtags.


Tips voor een goede Reels voor je tattooshop

  • Film in goede kwaliteit en zorg dat de belichting goed is.
  • De aanbevolen ratio voor Reels is 9:16 en de aanbevolen grootte van pixels is 1080 x 1920.
  • Zorg voor een goede hook, zodat het publiek direct geïnteresseerd is en blijft kijken
  • Voeg tekst toe in de Reel, zodat het ook zonder geluid duidelijk is waar het over gaat
  • Eindig waar relevant met een call to action
  • Is er een bepaalde audio die je vaak voorbij ziet komen, dan kan het een goed idee zijn deze ook te gebruiken, omdat deze ‘trending’ is

Wil je meer informatie ontvangen zoals deze blog en andere extra tips? Vul dan het formulier hieronder in en we houden je automatisch op de hoogte!

Over de schrijver
Reactie plaatsen