Hoe jij als apprentice meer klanten krijgt in de tattoo shop
01 oktober 2021 
5 min. leestijd

Hoe jij als apprentice meer klanten krijgt in de tattoo shop


 7 stappen hoe jij als apprentice meer klanten krijgt!

Los van hard werken en veel tekenen en tatoeëren kun je nog veel meer doen om meer klanten jouw kant op te krijgen. Je moet gaan bouwen aan je autoriteit. Je bent net nieuw in het tattoo vak en daar kunnen mensen van terugschrikken. Dit herken je vast wel? 

Hoe zorg je ervoor dat deze mensen wel vertrouwen in je krijgen en uiteindelijk jouw klant worden? Daarvoor kun je perfect wat online marketing gebruiken. Als apprentice telt alles wat je online zet dubbel zo hard om die klanten aan te trekken. Alles wat je laat zien bouwt aan jouw autoriteit of doet er afbreuk aan. Zorg dan ook dat je een goede strategie gebruikt en hier ook consistent en zorgvuldig mee omgaat. Lees de blog aandachtig door! Aan het einde krijg je van ons je content planner cadeau!

Wat je ook doet, post het!

Het is super belangrijk om te laten zien wat jij precies kunt en hoe jij je ontwikkeld. Om meer klanten te krijgen als apprentice is werken aan je autoriteit de sleutel. Laat mensen zien waar je mee bezig bent. Hoe pak jij tattoo's aan? Hoe teken jij? Wat weet jij over het tattoo vak? 

Pak er oefenhuid bij. 

Dit is perfect om jouw designs te laten zien aan je klanten. Je hebt ze immers niet alleen getekend maar ook al echt gezet. Ziet dit er goed uit? Dan zijn klanten eerder geneigd om jou als tatoeerder te kiezen ook al ben je nog apprentice. Het geeft je ook de gelegenheid om daadwerkelijk te oefenen en mensen te laten zien dat jij continue bezig bent met het beter worden in waar jij je passie hebt liggen. 

Dit inspireert mensen en zorgt voor een herkenbare emotie en daarmee win je vertrouwen. Wees niet bang om je kwetsbaarheid te tonen. Ben je nog niet helemaal goed in bepaalde stijlen of designs? Pak dit dan positief aan en laat zien dat jij progressie maakt en leergierig bent. 


Wat zeggen je klanten?

Misschien is dit nog wel belangrijker dan laten zien wat je kunt. Klanten zijn namelijk onpartijdig in de ogen van toekomstige klanten. Zorg dan ook dat je reviews van mensen ontvangt. Vraag iedere keer aan een klant hoe ze het vonden. Maar voor jezelf een soort lijstje met vragen waarvan jij denkt dat andere klanten hier antwoord op willen hebben. Denk aan bijvoorbeeld: 

  • Hoe vond je het contact?
  • Hoe vond je de tekeningen?
  • Waar was je het meest tevreden mee?
  • Hoe vond je de begeleiding tijdens het tatoeëren?
  • Hoe vind je jouw tattoo?

Door open vragen te stellen gaan mensen je meer feedback geven. Dit is natuurlijk goed voor je leerproces maar ook voor je reviews en testimonials. Een testimonial is een verhaal wat een klant over jou verteld. Vraag ze bijvoorbeeld of ze dit op de app of via de mail aan je willen versturen. Geef ze hier ook weer vragen voor mee. Deze reviews en testimonials kun je dan weer posten op je social media kanalen. Je kunt hier hele mooie layouts voor maken met canva helemaal gratis. 


Maak reels om meer zichtbaarheid te krijgen.

Reels zijn helemaal HOT op Instagram. Althans tijdens het schrijven van deze blog wel. Wie weet kun je ons in de reacties hieronder even vertellen wat er nu trending is op Instagram 🥳. Maar voor nu; maak gebruik van Reels. Instagram pusht dit veel harder dan foto's of normale video's. Dit is niet alleen omdat ze zo leuk zijn maar juist omdat het helemaal nieuw is. Instagram zal altijd harder nieuwe features pushen dan de oudere. 

Wil je wat Reels ideeën. HIER!

  • Maak een timelapse/ stop motion van je tekeningen of tattoo's.
  • Maak een veelgestelde vragen Reel.
  • Maak een Reel over grappige zaken waar alle tattoo artiesten tegenaan lopen.
  • Maak een Reel over wat er nu actueel speelt in de (tattoo) wereld.


Vraag af en toe om klanten. 

Je hoeft natuurlijk niet te gaan smeken om klanten. Dat raden we je zelfs af. Maar wanneer jij zo'n vet design hebt gemaakt dat je echt zooooo graag wilt zetten bij iemand, mag je best vragen of klanten het misschien gezet willen hebben. Denk dan aan vergelijkbare designs die je al eens eerder hebt gezet waarvan ze in reviews kunnen zien dat het goed is. Hoe meer vlieguren je maakt met die tattoogun hoe beter! 


Leg warme contacten. 

Bouw een online following door zo'n 30 minuten per dag op Instagram posts te gaan liken en te reageren op deze posts. Doe dit binnen de tattoo wereld maar ook in de wereld van waar jij weet dat je klanten zich bevinden. Blijf hier wel waardevol reageren en ga niet lopen spammen. Iedereen haat spammers, jij ook. 

Reageer dus bijvoorbeeld op een tattoo die iemand net heeft gezet/getekend en zorg dat je hier altijd positief op reageert. Vind je het niks? Zeg dan gewoon niks en scroll verder. Negativiteit is op Instagram een dikke 'no-go' mensen zitten hier voor hun entertainment en niet om de les gelezen te worden of negativiteit te ervaren. 

Meer klanten als tattoo apprentice door warm contact

Bedank je nieuwe volgers(klanten). 

Heb je een nieuwe volger erbij? Bedenk dan dat dit een potentiële klant of netwerkpartner kan zijn. Bedank deze volger oprecht en start een gesprekje op. Leg dat warme contact en zorg dat je in het geheugen blijft hangen. Stel ze vragen en blijf betrokken. Neem een kijken of hun profiel en like en comment op een aantal foto's. De kans is groot dat ze dit dan ook bij jou doen en dat jouw interactie weer omhoog gaat. Dit vind Instagram natuurlijk helemaal gaaf. 


Bouw autoriteit op waar je ook gaat. 

Ja, je moet je sporen nog verdienen. Focus daar dan ook al je aandacht en actie op. Jij wilt toch volwaardig tattoo artiest worden? Dit is je passie toch? Richt dan heel je social media strategie in op dit doel. Richt je online aanwezigheid in op het uitstralen van autoriteit en professionaliteit. Hiervoor gebruik je alle bovenstaande stappen en werk je volgens een strak content plan. En die content planner vind je natuurlijk hieronder, helemaal gratis. Wij gunnen het je van harte dat je als apprentice mag groeien en je autoriteit neer kan zetten in de tattoo wereld. 

Vul hieronder je gegevens in en jij krijgt de content planner regelrecht in je mail.

Over de schrijver
Na een carrière bij Defensie besloot ik in 2012 over te stappen naar de Nationale Politie alwaar ik al snel in contact kwam met social media. Hier zette ik mij in binnen meerder social media teams van verschillende wijkbureau's.Ik raakte zo geïnteresseerd in social media en marketing dat ik besloot SocialBeardsNL op te richten samen met Sander. Inmiddels zijn we lekker actief aan de gang voor ondernemers en leren we mensen om te gaan met hun eigen online marketing.
Reactie plaatsen