Hoe komt mijn website hoger in Google?

Hoe hoger in Google hoe beter! Toch?

Hoe je hoger in de zoekresultaten van Google komt wil iedereen weten. Maar dit is dan ook geen geheim. Dit heet namelijk SEO (Search Engine Optimalisatie). Hier gelden een aantal simpele en een aantal wat lastigere regels voor. We gaan alles behandelen in deze blog! Aan het eind heb jij een goed idee hoe je snel en consistent hoger in de zoekresultaten van Google komt. 


1. Hoger in Google komen. Hierom is dat handig:

Dit lijken heel wat stappen om ‘alleen maar’ wat hoger in Google te komen. Het is echter super belangrijk om hiermee aan de slag te gaan met jouw bedrijf. Google is de grootste zoekmachine ter wereld en hier vind je mensen die gericht op zoek zijn naar jouw product. Ook adverteren op Google is een must (SEA noemen ze dit, Search Engine Advertising) maar dit is niet het begin van je strategie eerder het eind. Met SEO kom je namelijk al een heel eind, GRATIS!

Je kunt Google zodanig kietelen dat ze jouw website gaat zien als super waardevol voor haar ‘klanten’ de mensen die daadwerkelijk wat zoeken. Wanneer je deze kwaliteit van waarde oppompt en daarbij de goede zoekwoorden zowel longtail als shorttail(Komen we later op terug), dan ga jij bovenaan in de resultaten komen.

Het is namelijk al lang niet meer zo dat diegene met de grootste portemonnee de 1e ranking plaats op Google heeft. Dit weet Google inmiddels wel erg goed te regelen. Ze hebben allerlei systemen in stelling gebracht en updates uitgevoerd die dit verhinderen. Ze zijn er namelijk mee gebaat dat de website met de meeste waarde voor de klanten hoger in Google komen. Daarom is het algoritme dus flink uitgebreid met allerlei updates.

Dit biedt natuurlijk kansen voor jou als ‘kleine’ ondernemer! Want jij kunt prachtige content (content is alles wat jij online zet. Teksten, video’s, foto’s noem maar op) maken over jouw onderneming! Denk aan Blogs/Vlogs, podcasts, info-graphics(zie voorbeeld hieronder) en nog veel meer. Zo maak jij je website ‘Rich’ aan content en dat vind Google heerlijk. Hierover gaan we het nog hebben later in deze blog. Dus jij kunt prima hoger komen in Google en concurreren met de gevestigde orde!

Hoger in Google komen doe je met rich content. Dat kan onderanderen met een infographic zoals deze.

2. Waarom hoger in Google en minder Social Media?

Het één vlakt het ander natuurlijk niet uit. Social media blijft een belangrijk deel van je marketing strategie en hoef je daarom ook niet op te doeken. Maar je moet nu wel aan de slag met je SEO. Want daar trek jij die gericht zoekende klanten naar binnen.


 Op social media zitten mensen namelijk ter ontspanning. Stel dat jij voetballen verkoopt. Dan is de kans groot dat wanneer jij 
adverteert binnen social media, iemand op je advertentie klikt wanneer deze zit te scrollen. Je richt je doelgroep namelijk zo in dat je mensen met een interesse in voetbal target. Toch stoor je deze persoon in zijn/haar ‘scrollen naar ontspanning. Mensen zijn dus minder geneigd om dan weg te klikken.

Op Google zijn er mensen die daadwerkelijk zoeken op ‘beste voetbal’ of ‘voetbal Bundes Liga’ noem maar op. Als jouw advertentie of website dan op de nummer 1, 2 of 3 plek staat, is de kans heel erg veel groter dat ze hierop klikken. Dus hoger in Google komen is beter dan je social media kanalen volgooien met advertenties. Dit is natuurlijk best wel een gewaagde uitspraak maar ik durf hem te onderbouwen.

  1. SEO is namelijk GRATIS! Het kost je tijd, het kost je wat moeite, maar je houdt de centen in je zak.
  2. Door SEO kom je hoger in Google en zo vinden mensen je website gericht. Dus jij valt ze niet meer lastig met je ‘opdringerige’ reclames tijdens hun relax tijd.

Op de 1e pagina van Google komen is dus een must voor meer zichtbaarheid.

 

3. Hoger in Google komen met Simpele SEO technieken. 

Je zit nu natuurlijk te popelen om je eerste blog te gaan schrijven. Maar we hebben het nog niet gehad over de technieken. Maar dat gaan we nu doen zoals de titel al verklapt! Wanneer je hoger in Google wilt komen heb je sowieso deze simpele dingen die je kunt doen. We gaan ze onderverdelen.

On-page factoren: Alle factoren die op je website bijdragen aan de SEO. Denk aan de waarde die jij biedt in je blogs. De leesbaarheid van de HTML code van de je website. (lastige techniek daar komen we op terug)

Off-page factoren: Alle factoren buiten je website die de SEO ten goede komen. Hierbij denk je aan backlinks van andere wegsites naar jouw website. Vermeldingen op social media en natuurlijk of je content uniek is.

Google is tegenwoordig zo slim dat het de context kan bepalen tussen de opbouw van jouw blog en het onderwerp in verhouding tot de waarde van je inhoud. Je kunt dit beïnvloeden door de juiste technieken toe te passen.

Dus wat gaan we daaraan doen? Sowieso beginnen we met het onderwerp van je content. Dit moet natuurlijk wel aansluiten op wat jij doet als ondernemer. Dus verkoop jij voetballen, dan ga je iets verzinnen met voetballen erin. Je schrijft bijvoorbeeld een blog waarin je mensen meeneemt in hoe een voetbal gemaakt wordt en wat daar voor technieken bij komen kijken. Of je maakt een informatie blog over hoe je de beste traptechnieken kunt inzetten.

Hiervoor ga je zoekwoorden zoeken die aansluiten op dat onderwerp. Dus stel, je schrijft een blog over de traptechnieken. Je zoekwoorden kunnen dan zijn: ‘voetbal traptechnieken’. Dit is redelijk specifiek en de kans dat iemand anders die als zoekwoord heeft is groot. Dus je concurrentie is hier sterk. Nu bestaat er nog zoiets als ‘langtail’ zoekwoorden. Want ‘voetbal traptechnieken’ noemen we een ‘shorttail’ zoekwoord. Het is namelijk kort en beknopt.

Long-tail zoekwoorden hebben minder concurrentie. Ze worden ook minder bezocht. Toch haal je hier een groter rendement uit want je komt sneller bovenaan te staan. Maar wat gebruik je dan? Je kunt dan denken aan de term: ‘hoe schop ik een voetbal goed’ of ‘hoe voer ik een goede traptechniek met voetbal uit’. Als je dit in je achterhoofd houdt en zorgt dat deze zinnen en woorden goed terugkomen in je blog, dan boek je resultaat.

 

Links zie je short tail zoekwoorden (veel meer keuze en dus meer volume en concurrentie) Rechts zie je long tail zoekwoorden (minder keus maar veel gerichter)

 

Opbouw van je blog.

Nu je de zoekwoorden hebt kun je verder gaan met de simpele technieken. Zo kun je nu deze zoekwoorden gaan toepassen in je blog. Je schrijft je blog natuurlijk met een pakkende kop, alinea’s en sub-koppen. Hierin verwerk je de zoekwoorden combinaties. Hier geldt de regel: Hoe verder vooraan hoe beter. Google waardeert de zoekwoorden beter als ze vooraan staan in de kop, alinea of sub-kop. Zorg wel dat je teksten leesbaar blijven! Want ook dat heeft Google door.

Nog een techniekje is dat je zoekwoord minimaal 1x voor moet komen in je eerste alinea. Hier geldt ook weer: Hoe eerder hoe beter. Je kunt je zoekwoord ook 1x ergens dikgedrukt laten terugkomen. Dit heeft maar één keer nut dus ga hier niet mee spammen. Spammen van je zoekwoorden heeft sowieso geen nut meer. Google heef je meteen door!

Foto’s doen ook mee. 

Wanneer je foto’s gebruikt in je blog ben je al bezig met het verrijken van je tekst. Je maakt dus de opzet naar een ‘Rich content blog’. Die foto’s kun je voorzien van een titel. Dit ziet Google ook als een SEO waarde. Dus gebruik niet de naam van je bestand zoals ‘IMG003’ maar geef Google iets wat ze kunnen lezen. Zoals: ‘Voetballer-trapt-voetbal-met-goede-traptechniek’. De streepjes zijn belangrijk om in de naam van je bestand op te nemen omdat Google spaties niet leest. De plekken waar je nog meer kunt scoren bij foto’s met SEO zijn als volgt:

Alternatieve tekst (Alt tag): Dit zijn teksten die verschijnen als de afbeelding niet goed geladen wordt. Hier kun je ook zo’n passende tekst in toevoegen die laat zien aan gebruikers wat de foto inhoudt. Google vind dit heel fijn! Zeker als je hier je zoekwoord in gebruikt.

Onderschrift: Dit is het stukje tekst dat onder de foto wordt getoond op je blog. Hier kun je ook een mooi stukje aan zoekwoorden kwijt in een goedlopende zin die de foto beschrijft.

Dus als jij je foto’s wegzet met de juiste bestandsnaam, Alt tag en onderschrift wordt Google heel blij van je en zul je ook weer bijdragen aan je SEO.

Gebruik je koppen en tussenkoppen

Je hebt bij het opbouwen van je blog een kop (H1) en tussenkopen (H1,2,3 … ) Daarin moet je ook een zoekwoord kwijt. Dit is in ieder geval belangrijk bij H1, H2 en H3. Deze moeten minstens één keer je zoekwoord bevatten. En hier ook weer de regel: Hoe eerder hoe beter maar hou het leesbaar en logisch.

Bouw je URL goed op.

Je kunt bij veel website programma’s maar zeker bij  WordPress je URL aanpassen. Verwerk hierin je zoekwoord. Dit vind Google fijn om te indexeren en je blog zal ‘sneller’ gevonden worden zodat Google je hoger kan plaatsen! Dus denk aan: www.voetballenwinkel.nl/blog/hoe-voer-ik-een-goede-traptechniek-uit.

Je kunt binnen je URL en zoekresultaten format binnen Google nog meer doen om te optimaliseren. Deze heb ik bewaard voor de  checklist zodat je daar direct mee aan de slag kunt als je daar bent. Je vindt daar ook nog wat meer simpele SEO technieken!

 

4. lastige technieken, maar goed uitvoerbaar! 

Met alleen de simpele technieken kom je al een heel eind. Maar het echte verschil ga je maken met de wat lastigere technieken. Denk aan het verkrijgen van backlinks, de opbouw van je interne links en het opzetten van een kennisbank. Want als jij je structuur goed wegzet binnen je website vindt Google je leuk en zul je sneller hogerop komen.

HTML opbouw

Je HTML code heeft een bepaalde opbouw en die moet solide zijn. Is deze slecht dan werkt je website niet of nauwelijks. Google kan dan ook je website niet goed lezen. Ieder woord in je blog heeft een stukje HTML code. Als dit woord bijvoorbeeld dikgedrukt wordt veranderd die code ook weer. Maak je deze dan ook nog eens in een kleurtje dik dan veranderd de code wederom. Al deze veranderingen zorgen voor een rommelige code. Google heeft dan meer moeite met het lezen van je tekst.

Hoe meer je Google tevreden houdt hoe beter! Het is echter wel vitaal dat dit allemaal goed blijft staan. Dus als je hier zelf geen verstand van hebt laat dan vooral een expert ernaar kijken.

Backlinks

Met backlinks ga jij de autoriteit van je website aan Google laten zien. Een backlink is een linkje naar jouw website op een andere website. Een website met een grote autoriteit zal hoger in Google geplaatst worden dan eentje met dezelfde waarde maar minder autoriteit. Moet je dus alle backlinks gaan verzamelen? Nee, Google weet heel erg goed de waarde in te zien van backlinks. Dus als jij met je voetbal site ineens op een balletclub website staat zal Google deze backlink als minder waarderen. Maar sta je nu op de website van Voetbal International, dan scoor je hard!

Interne opbouw

Link je wel genoeg binnen je eigen website? Dit heeft namelijk ontzettend leuke voordelen! Je vergroot hiermee de ‘dwelltime’ (hoe lang iemand op jouw website zit) van iemand op jouw website en je creëert een mooie flow van attentie binnen je website. Google vindt dit allebei heel belangrijk. Want hoe meer attentie er is voor jouw website hoe belangrijker deze website is. Want als de klanten van Google het de moeite waard vinden, vind Google dat ook!

Zorg wel dat je niet te veel heen en weer linkt binnen je website en hou het relevant. Misschien heb je in de blog al en keer een link of twee gezien in de tekst. Zo moet je het wegzetten.

 

5. zoekwoorden optimaliseren

Je zoekwoorden toepassen is één ding. Maar ze optimaliseren is een tweede. Je kunt namelijk heel simpel Google gebruiken om jou suggesties te geven van alternatieven op de zoekwoorden die jij al had bedacht.

Invoeren in Google

Voer ze eens in bij Google. Je ziet dat hier dan al een soort van voorselectie wordt gemaakt. Deze selectie zijn zoekresultaten die eerder bij Google zijn ingevoerd. Deze kun jij dus gebruiken om inspiratie uit te putten. Dit is echt laaghangend fruit!

Google Search Console

Deze tool laat je de positie van je website zien op Google. Ook kun je hier aanverwante zoekwoorden vinden. Je kunt hier ook je zoekwoorden testen en vergelijken hoe goed je vorige content het deed.

6. Rich content brengt je hoger in Google. 

Je leest het eigenlijk al. Rijke content. Google wil alleen maar waarde voor zijn klanten. Dus als jij je blog verrijkt met goede andere content, zal Google je hoger plaatsen. Zo kun je een Youtube video in de blog meenemen. Zoals deze hieronder waar ik je vertel over rich content!

Natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon graag verder lezen. Dus om Google blij te maken moet je een beetje van alle markten thuis zijn. Gebruik vooral Youtube voor je video’s. Dit is namelijk van Google en worden ze dus blij als je een product van hen gebruikt.

Ook passende afbeeldingen zijn belangrijk binnen je blog. Deze heb je natuurlijk geoptimaliseerd op de manier die je net gelezen hebt. Zo weet Google hoe belangrijk jouw afbeelding is ten opzichte van je blog. Voeg bijvoorbeeld een podcast toe aan je blog die gaat over je blog. Dit ziet Google ook als interessante link dan wel toevoeging van content.

Wanneer je dit handig aanpakt kun je ook de ‘dwelltime’ vergroten op je website. Dwelltime is de tijd hoe lang iemand op je website verblijft. Hoe hoger die is hoe revelanter Google je website vind. Voeg bijvoorbeeld een media bibliotheek toe op je website waar je alle video’s in zit. Zo kunnen mensen zomaar eens meer dan één video bekijken en dus langer blijven hangen!

7. Mobile first! 

Google vind de mobieltjes steeds belangrijker. Ze voegen dingen toe zoals spraak zoeken via je telefoon. Betere opties op Maps en er zijn nu zelfs Google Stories te maken. Je kan je dus voorstellen dat Google de mobiele versie van jouw website super belangrijk vind!

Design daarom je website “mobile first”. Dit wil zeggen dat je website is geoptimaliseerd voor mobiele weergave en deze ook snel laadt. De snelheid van je website is sowieso een punt waar Google over valt. Dus zorg dat dit allemaal goed in orde is!

8. De “hoger in Google checklist”

Deze hele blog weer nalezen gaat hem natuurlijk niet worden iedere keer als jij een blog artikel maakt. Dat zou natuurlijk wel de moeite waard zijn om hoger in de zoekresultaten te belanden, maar niet heel praktisch.

Dat was het voor nu! Ik hoor graag van je of je er wat aan hebt gehad. Dit kun je beneden bij de opmerkingen toevoegen! Vergeet deze blog niet te delen als je hem waardevol vond. Wie weet heeft iemand binnen jouw netwerk hier nog wat aan.

Vraag hier een gratis strategie gesprek aan voor jouw online marketing.

Groetjes,

Buck