7 redenen waarom een website belangrijk is voor je tattoo shop
31 augustus 2021 
7 min. leestijd

7 redenen waarom een website belangrijk is voor je tattoo shop

1. Professionele tattoo portfolio creëeren. 

Op een website die jij maakt voor je tattoo shop heb je veel meer opties tot het showen van je tattoo portfolio. Er zijn gewoon 1001 layout mogelijkheden binnen de systemen van website bouwers. Bij Instagram heb je er welgeteld eentje. En die layout van Instagram doet vaak geen recht aan jouw foto's. Moet je dan al je tattoo foto's van Instagram halen? Nee, zeker niet. Dit is natuurlijk een prachtig medium om meer volgers en klanten te trekken vanuit social media voor jouw tattoo shop.

Betere uitstraling, strakkere portfolio.

Binnen een website kun jij je portfolio gewoonweg beter uitstallen. Hier kun je ook meten hoevaak je portfolio wordt bekeken en wie hem ziet. Deze mensen kun je dan weer re-targetten middels advertenties om ze toch te overtuigen die afspraak te maken. Een website heeft vooral voor dit soort marketing ontzettend veel mooie toepassingen. Je kunt je online marketing beter maken waardoor je meer rendement haalt uit je advertenties en een voorspelbare cashflow bevorderd.

Deze reden alleen laat al zien waarom een website voor jouw tattoo shop belangrijk is. Maar we gaan nog even door!


2. Showcase de tattoo artiesten in je shop. 

Want naast dat jij een hele indrukwekkende tattoo portfolio hebt, zit je vaak met andere artiesten in je shop! Showcase hen dan ook en laat zien wat voor expertise jij allemaal in huis hebt. Welke stijlen zetten ze? Waar zijn ze goed in? Hoe zien ze eruit en wie zijn ze? Dit is allemaal belangrijk voor klanten om te weten bij wie ze een tattoo willen laten zetten. Het is natuurlijk een behoorlijke stap voor veel mensen om een tattoo te nemen. Je hebt te maken met super onderzoekende klanten die hoge eisen stellen. Speel daarop in!

Geef je tattoo artiesten ook online hun eigen stoel. 

Maak een webpagina per artiest aan. Laat hier de portfolio zien van de beste werken. Laat je artiest hier een verhaal schrijven over zichzelf. Niet te technisch maar juist verbindend en op de emotie ingaan. Waarom ben je begonnen met tatoeëren. Welke stijl doe je en waarom. Waar kan iemand je voor wakker maken. Wat biedt jij de klanten als ze in de stoel zitten. Wanneer kreeg jij je eerste tattoo en hoe voelde jij je daarbij.

Met dit soort informatie en kwetsbaarheid ga je online al een band opbouwen met je klant en zo betrek jij ze emotioneel bij je shop. Wanneer de vibe die ze hier krijgen dan overeenkomt met je social media kanalen en de vibe in de shop, heb je een klant overtuigd!

Dit soort emotie losmaken kun je eigenlijk alleen via een website doen. Hier kun je in de juiste layout en met de juiste hoeveelheid tekst JOUW verhaal kwijt. Je bent niet gebonden aan de regels van Instagram of Facebook.


3. Vertrouwen en geloofwaardigheid uitstralen. 

Je herkent het misschien zelf ook wel. Een loodgieter met een slechte of zelfs geen enkele website, bel je natuurlijk minder snel dan een loodgieter met een mooie, duidelijke website waar jij de contactgegevens, voorwaarden en prijzen in een handomdraai kunt vinden.

Je zou zeggen dat dit appels met peren vergelijken is. Niks is minder waar. Mensen kijken naar jouw diensten hetzelfde als naar de diensten van een loodgieter. Ze willen een product hebben en wat ze bij jou zien bevalt ze. Via Instagram alleen kom je niet ver in die emotie die ze hierbij moeten voelen. Ze zien leuke foto's van mooie tattoo's maar die zijn klein en vaak minder scherp dan op een website.

Op Instagram ben jij de controle totaal kwijt. 

Ook is de 'druk om weg te gaan' op Instagram heel hoog. Hier is het hele platform voor gemaakt. Instagram wil dat de bezoeker zoveel mogelijk kwalitatieve foto's en filmpjes ziet als maar kan. De gebruiker komt hier ook niet met maar één doel. Ze willen gewoon alles zien wat er leuk te vinden valt op Instagram. Daarom is alles ingericht op 'verder scrollen'. Hier kun jij dus nooit een gevoel van professionaliteit en vertrouwen opwekken.

Op jouw eigen website bepaal jij dat tempo. Sterker nog de bezoeker WIL rustig scrollen door je website. Ze zijn hier gekomen met één doel; het bekijken van jouw producten en diensten. Wanneer jouw website er dan strak uitziet, duidelijk laat zien wat je klant wil zien en je portfolio en artiesten naar voren brengt zit je goed. Hier kun je de verhalen kwijt van andere klanten die bij jouw zijn geweest. Dit wekt vertrouwen. Je kunt hier het hele 'over-ons' gedeelte kwijt en dit wekt het gevoel van autoriteit en professionaliteit.


4. Gratis Google bezoekers ontvangen op de website van je tattoo shop. 

Met Instagram, Facebook en Pinterest krijg je natuurlijk 'gratis' views en bereik. Zolang je meespeelt in het algoritme van dat social media platform. Waarde toevoegen aan dat platform wordt gezien als meespelen. Wanneer mensen door deze waarde die jij biedt in je posts, de interactie aangaan stijg je op in het algoritme.

Maar wist jij dat Google dit ook doet? Het algoritme van Google stem jij tevreden door aan je SEO te werken. Search Engine Optimalisation. Gratis bezoekers! Daarom is het hebben van een website dus belangrijk voor jouw tattoo shop.

Door die SEO goed toe te passen en technisch gebruik te maken van zoekwoorden in bijvoorbeeld blogs, kun je die gratis views binnenhalen. Je komt namelijk hoger in de zoekresultaten van Google en dus sneller bij je klant. In DEZE blog lees je daar meer over.

Google is belangrijk voor jouw tattoo shop website.

5. Google advertenties gebruiken voor je tattoo shop. 

Adverteren op Google is de snelste manier om bezoekers naar je website te krijgen die zoeken wat jij aanbiedt. Jij kiest de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, zoals; "Tattoo shop Rotterdam". De bezoeker typt dit in en jij komt ergens in de zoekresultaten bovenaan met je advertentie.

Adverteren is geen hocus-pocus...

Ook jij kunt gewoon adverteren op Google. Je hoeft hier echt geen wiz-kid voor te zijn. Je moet wel de tijd hebben om jezelf te verdiepen in hoe dit werkt. Een gedegen zoekwoorden onderzoek doen. En bijhouden waar de analytische gegevens van jouw advertentie heen leiden.

Wanneer je een strakke strategie neerzet in Google advertenties kom jij dus op de juiste plek terecht, namelijk recht voor de neus van je klant, wanneer deze zoekt op jouw zoekwoorden in Google. Doe je dit beter dan je concullega? Dan win jij die klant en spring jij eruit tussen alle tattoo shops in Rotterdam of waar je dan ook werkt.


6. De online marketing van je tattoo shop. 

Online marketing is een ruim begrip. Dat is eigenlijk alles van social media kanalen tot online sales. Heel... erg... veel...

Het is bijna onmogelijk om zelf helemaal strak weg te zetten en alles te monitoren, advertenties te draaien, social media in te plannen én dan ook nog eens een tattoo shop te runnen.  Je gaat ergens dan steekjes laten vallen en als goede artiest zijnde gaat dit niet in je kunst gebeuren.

Maar dus wel in je online aanwezigheid!

Wanneer jij steekjes laat vallen in je online marketing strategie of helemaal geen online marketing strategie hebt, ga je het online niet winnen van de concullega's om je heen.

Een website geeft je meerdere opties om deze online marketing te automatiseren. Daarmee wordt die website dus nog belangrijker voor jouw tattoo shop.


7. Makkelijk en automatisch tattoo klanten binnenhalen en inplannen. 

Op de website van jouw tattoo shop heb je veel meer marketing mogelijkheden dan op alleen Facebook en Instagram. Je kunt werken met automatische planningtools, integraties voor wachtlijsten en je hebt natuurlijk een prachtige layout voor je portfolio.

De shopmanager heeft een eigen systeem...

Je voelt dit vast wel.. Je hebt een shopmanager die alles netjes in een boekje of met post-its bijhoudt. Hij of zij zorgt voor een eigen systeem en weet precies hoe alles loopt. Lekker bezig!

Shopmanager ziek... een week uit de running en jij zit met een systeem dat voor jou onoverzichtelijk is en je weet niet welke klant wanneer met wat voor tattoo geholpen word. Probleempje.

Meer structuur en overzicht bouwen.

Door het inzetten van een automatische tool waar klanten zich kunnen inschrijven op de agenda's van de artiest die ze willen. Zo bouw jij een systeem waar de klant met één druk op de knop een afspraak boekt. Waar jij geen omkijken hebt naar het telefonisch inplannen van afspraken of het dealen met een 'eigen systeem' van je shopmanager.

De klant boekt in een intake, betaald misschien zelfs al wat aan en komt gewoon opdagen. Je hebt een telefoonnummer, e-mailadres naam en achternaam in je online programma staan dus je kunt ze altijd opvolgen.

Opvolgen van je afspraken is een kans op meer omzet. 

Jij tatoeëert omdat je passie hier ligt. Maar wij weten beide dat je ook moet eten, drinken en wilt leven. Dus ja, dit kost geld en als ondernemen wil jij meer omzetten dan uitgeven. Daarom is sturen op cijfers belangrijk. Online marketing maakt dit buitengewoon makkelijk.

Het opvolgen van je afspraken of klanten die al geweest zijn is dan ook een van de meest laagdrempelige manieren om dit te doen. De klanten die je al hebt kun je triggeren voor acties, nazorg bieden of zelfs een affiliate optie aanbieden. Daar kom ik zo op terug!

Je klanten waar je nog een afspraak mee hebt staan kun je ook opvolgen en herinneren aan de afspraak, enthousiast maken met wat gelijkende art of contacten dat de afspraak eerder kan. Dit kan allemaal automatisch.

Hoe automatiseer je de website van je tattoo shop?

Wij gebruiken daarvoor MailBlue. Dit is een e-mailmarketing systeem met een duidelijke en overzichtelijke 'Deals' module waar je alle klantgegevens in kwijt kunt. Overzichtelijk, duidelijk en gestructureerd zodat iedereen in je shop er chocola van kan maken wanneer dit nodig is.

Je kunt met gerichte, geautomatiseerde e-mails of smsjes je klanten updaten en warm houden. Dit klinkt als onpersoonlijke, gelikte marketing waar niemand op zit te wachten.

Dit is het NIET! Jij bepaald wat er in de mails komt en waar jij je klant mee contact. Welke info jij geeft en hoe je die geeft.

Wat is een affiliate? 

Dit is eigenlijk een superfan van jouw shop. Dit zijn klanten waar jij zo'n goede indruk hebt achtergelaten dat ze mond op mond reclame voor je maken in ruil voor een korting of andere beloning.

Dit is een super laagdrempelige manier om de massa te gebruiken om jouw tattoo shop te promoten. Dit kun je natuurlijk ook weer allemaal automatiseren binnen de website van jouw tattoo shop. Zo kun je weer precies meten en aansturen hoe dit proces verloopt.


8. Hulp nodig? 

Ik kan begrijpen dat dit allemaal echt klinkt als een hoop geregel en gezeik zonder structuur. Daar wil ik je graag bij helpen! Met een vrijblijvende outline sessie gaan we in een uurtje kijken wat er handig is voor jouw shop en hoe dit past. Wij leren elkaar een beetje kennen, jij ontdekt wat je aan ons hebt en wij kijken of je bij ons past.

Lijkt dit je wat? Boek dan HIER vrijblijvend!

 

Over de schrijver
Na een carrière in de marketing besloten Sander en ik in 2021 over te stappen naar marketing voor tattoo shops. Inmiddels hebben we veel tevreden klanten en onze services uitgebreid naar piercingstudios, PMU en laser removal.
Reactie plaatsen