Een lockdown. Geen klanten, geen inkomsten en geen toekomstperspectief. Een hulpeloos gevoel. Dat is waarschijnlijk het gevoel dat het woord ‘Lockdown’ bij je naar boven brengt. Jij kunt hier echter invloed op uitoefenen. Met deze gratis marketing voor jouw tattooshop kun jij tijdens de lockdown het leed verzachten. Je kunt sneller weer aan de slag na de lockdown en je klanten blijven met je in contact. En dat alles zonder budget of met minimale kosten.
Het doel is om bij je klanten in het achterhoofd te blijven. Ze kunnen bijvoorbeeld alvast bij je boeken of een cadeaubon afnemen voor na de lockdown. Zolang ze jouw tattooshop maar niet uit het oog verliezen.
Social media marketing tijdens lockdown
Instagram voor je tattooshop gebruiken
Er is een grote kans dat jij al Instagram gebruikt voor je tattooshop. Benut dit en pas je strategie aan op de lockdown. Marketing is het inspelen op de markt om jouw product of bedrijf zo goed mogelijk op de markt te houden. Die markt, dat zijn alle mensen die een tattoo willen en de producten zijn jouw tattoo’s.
Vraag je tattooklanten om hun tattoo’s te delen
Om je tattoo’s op de markt te krijgen kun jij je klanten vragen of ze hun tattoo’s delen. Vraag of ze deze in hun stories willen vermelden en je shop erin willen taggen. Je creëert hierdoor een gevoel van saamhorigheid. Geef hier dan ook gevolg aan en deel het wanneer zij je taggen.
Laat jezelf zien. Wie goed doet, goed ontmoet!
Je voelt je eerder betrokken bij een persoon dan een bedrijf. Maak jouw Instagram account persoonlijk. Vertel openhartig over wat je van de situatie vindt en hoe gaaf het is dat mensen je helpen. Zorg dat je ‘leuke’ lichte content verspreidt waar mensen een goed gevoel van krijgen. Laat bijvoorbeeld zien dat jij niet stil gaat zitten maar juist designs gaat maken en jezelf aan het ontplooien bent binnen je vak.
Je kunt bijvoorbeeld je designs te koop zetten als kunstwerk door ze te laten drukken en aan je klanten aan te bieden. Wanneer jij je volgers en klanten meeneemt in dit proces zullen ze zien wie jij echt bent. Ze gaan zich op die manier goed voelen bij je. En we kunnen allemaal wel wat goedheid gebruiken in deze tijd!
Ga niet schieten met hagel
Zorg dat je het bovenstaande in een strategie giet. Dit hoeft niet compleet uitgebreid te zijn met een A-plan, een B-plan en een exitstrategie. Maar zorg wel dat je een overzicht maakt voor jezelf waarmee je het doel kunt bereiken. Je kunt hieronder een uitgebreide contenkalender downloaden waarmee jij de online marketing voor je tattooshop net wat makkelijker maakt. Op de contentkalender vind je ook nog wat meer tips over het gebruik van social media
Download hier je contentkalender >>>>
Google gebruiken voor online marketing tijdens de lockdown
In de online marketing is er niets fijner dan gratis klanten voor je tattooshop uit Google te krijgen. En hier kun jij zelf voor zorgen, dat garandeer ik je. Hiervoor is het wel handig dat een aantal dingen doet. Ten eerste is het verstandig een goede website te hebben die Google goed kan indexeren en vinden. Daarnaast is goede inhoud op die website net zo cruciaal. Over de website en de inhoud daarvan komen we later nog terug. Nu gaan we het eerst hebben over wat jij kunt doen om Google voor je te laten werken!
‘Google, Mijn Bedrijf’ voor je tattooshop
Met Google ‘Mijn Bedrijf’ geef je eigenlijk aan Google aan dat jij een tattooshop hebt, waar die zich bevindt, dat je een website hebt en wat je precies allemaal doet. Dit vindt Google heel erg fijn om te weten, want als iemand dan zoekt naar een tattooshop kan Google die laten zien aan hun klant. Dat is het enige wat Google wil bereiken: meer waarde bieden aan hun klanten.
Download de app ‘Mijn Bedrijf’ op je telefoon of ga met je tablet, pc of laptop naar een willekeurige browser. En ga naar deze link: GOOGLE MIJN BEDRIJF
Hier kun je een bedrijfsprofiel aanmaken op Google. Ze lopen je er helemaal doorheen en later kun je dit nog helemaal naar wens aanpassen. Je kunt nu ook Google Reviews ontvangen. En dat is niet niks gezien zo’n 80% van de mensen reviews gebruikt om te beslissen of ze ergens een tattoo nemen. Dit is echt een basis behoefte voor gratis marketing voor jouw tattooshop.
Stel alles goed in op ‘Google, Mijn Bedrijf’
Wanneer je alles netjes hebt ingesteld en Google ook producten kan vinden in je bedrijfsprofiel die aansluiten op je bedrijf, gaan ze je hoger plaatsen. Hoe relevanter jij bent voor hun klant, hoe hoger ze je inschalen in de zoekresultaten.
Wat moet je sowieso checken:
- Locatie; een goede locatievermelding zorgt ervoor dat je goed gevonden wordt door mensen die lokaal zoeken. Google vindt dit fijn, want ze willen steeds meer toewerken naar een gebruiksvriendelijker plaform voor hun gebruikers.
- Profielbeschrijving; voeg een duidelijke beschrijving toe aan je profiel. Wat doe je en hoe doe je het.
- Producten; je kunt producten toevoegen aan je bedrijfsprofiel. Hier kun je bijvoorbeeld je dagsessie-prijzen of je uurtarief kwijt. Hier zoeken heel veel mensen op en dit gaat ook terugkomen bij de website-inhoud die we later in deze blog bespreken.
- Post regelmatig nieuws; post bijvoorbeeld nieuwe tattoo’s of weetjes over je tattooshop in de afdeling ‘nieuws’. Zo ziet Google dat je bedrijfsprofiel actief is.
Actief reviews verzamelen voor je tattooshop op Google
Wanneer je klanten hebt die bij je zijn geweest (voor of na de lockdown) benader ze dan actief voor een review. Dit doen wij binnen het one-click bookingsysteem automatisch voor de tattooshops die bij ons de marketing hebben lopen. Dit kun je ook zelf doen door je klanten achteraf een appje te sturen. Vraag je klant of ze een review willen achterlaten en een foto erbij willen doen van hun tattoo. Die foto kun jij dan natuurlijk meesturen want die heb je gemaakt toen de tattoo af was om toe te voegen aan je contentstrategie. Toch? 😜
Gebruik SEO als marketingwapen tijdens de lockdown
Die contentstrategie die je in de contentplanner maakt… die gaat je helpen gratis Google-bezoekers te krijgen. Maar SEO, dat gaat je voor eeuwig gratis bezoekers op je website opleveren! Zo kun jij lekker door tatoeëren terwijl je agenda zich vult.
Wat is SEO?
Search Engine Optimization oftewel zoekmachine-optimalisatie. Dit betekent dat je website optimaal draait om de bezoekers van Google te voorzien van waarde. Wanneer iemand iets over tattoo’s wil weten moeten ze dit kunnen vinden op jouw website. Daar komt SEO voor tattooshops op neer. Wij bloggen voor de tattooshops die bij ons de marketing hebben lopen. Zo weten wij dat ze ook zonder gebruik van advertenties klanten naar hun website halen.
Bloggen over je tattooshop voor een gratis positie in Google.
Hoe beter je blog gericht is op de vragen van je klanten, hoe meer klanten jouw website zullen vinden. Ze willen die informatie namelijk tot zich nemen en wanneer ze hier waardevolle informatie over vinden op jouw blog zal dit je tattooshop boosten op meerdere vlakken. Op Google omdat je klanten langer op je website zitten. Hierdoor schaalt Google jouw website als meer waardevol in dan een andere tattooshopwebsite.
Autoriteit door bloggen over tattoo’s
Weet jij alles over tattoo’s? Klap dit dan in een blog. Mensen die achtergrondinformatie willen hebben over tattoo’s of betekenissen willen uitzoeken komen zo op jouw website terecht. Op die manier is de stap naar een afspraak bij JOUW tattooshop maken erg klein. Jij laat namelijk zien in je blogs dat jij verstand hebt van hetgeen dat zij zoeken. En waarom zouden ze dan nog verder zoeken?
Nieuwsgierige aagjes en koopjesjagers op je website
Mensen zijn van nature nieuwsgierig en online erg bewust van prijzen. Speel hier op in en schrijf wat blogs over wat een tattoo kost bijvoorbeeld. Of hoe jij tot je beroep bent gekomen. Zorg dat er interessante stukken op je website staan, want hoe langer de bezoeker leest, hoe waardevoller Google de website vindt!
Waar zoeken tattooklanten het meeste naar?
Dat hebben wij voor je uitgezocht en in een PDF gezet. Deze zoektermen zien wij veel voorbij komen in Google. Tattooshopklanten zoeken naar deze termen omdat ze zich oriënteren op een nieuwe tattoo of echt al een afspraak willen maken. Wil jij dus eens proberen een blog te schrijven hierover dan kun je de PDF hieronder downloaden.
We snappen dat SEO-matig schrijven je nu nog niet zoveel zegt dus daarom krijg je er ook een checklist bij om je artikel SEO-proof te maken!
Download: pdf met meest gezochte vragen van tattoo klanten + SEO Checklist >>>>
Ook DEZE BLOG helpt je verder op het gebied van SEO.
De website van je tattooshop hoger in Google krijgen
Dit wil iedereen natuurlijk. Iedere ondernemer weet dat hoe hoger je in de zoekresultaten van Google staat, hoe sneller mensen je vinden. Sta je op de tweede pagina? Dan maak je sowieso al geen kans gevonden te worden door mensen. Sta je lager dan positie 6 op de eerste pagina, dan maak je ook weinig kans.
Hoe helpt je website je om hoger in Google te komen?
Wanneer jij een website hebt die volledig aansluit op de wensen van Google, dan zit je goed. Je HTML-code is schoon, je afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en je pagina’s zijn aangepast voor mobiele weergaven (AMP).
Haak je hier af met al deze termen? Dat is totaal begrijpelijk, want hier moet je bijna SEO-specialist en webdesigner voor zijn. Het komt erop neer dat hoe simpeler je website in elkaar zit, met zoveel mogelijk goed vindbare informatie, hoe beter. Google moet deze pagina namelijk ‘crawlen’ om het te indexeren en te bepalen waar jij hoort binnen bepaalde zoekopdrachten.
Geen rotzooi op je website, maar waardevolle informatie
Wanneer Google over je website ‘crawled’ willen ze zoveel mogelijk waarde zien en zo min mogelijk rotzooi tegenkomen. Dus geen foto’s met een naam als 20211218-154646.jpg maar foto’s met een beschrijvende naam van wat er op de foto gebeurt.
Omdat dit op een Wordpress website of HTML gebaseerde website nogal veel tijd kost werken wij met PHOENIX. Dit is website-software waar je in een handomdraai een Google-vriendelijke website bouwt. Deze software is ook zo ingericht dat de website voor jouw tattooshop er optimaal voor zorgt dat mensen naar een boekingsknop worden geleid. Een optimaal converterende website noemen we dat in marketingtaal. En dat is precies wat je nodig hebt tijdens een lockdown!
PHOENIX is een Nederlands bedrijf met Nederlandse support. Dat betekent dus dat je tijdens kantooruren altijd geholpen wordt als je een vraag hebt. Ze hebben een gigantische databank met hulpartikelen waarmee jij in no-time een goede website in elkaar zet. PHOENIX is net zo simpel als Wix of MijnDomein alleen werkt PHOENIX samen met Google om het beste resultaat te behalen.
Check deze link om Phoenix 14 dagen uit te proberen >>>>>>Laat tattooklanten boeken voor na de lockdown
Je blijft niet voor altijd in een lockdown zitten. Zelfs als je shop failliet is kun je met jouw naam als tattooartiest of tattooshop weer doorbouwen. Dit is een stuk makkelijker wanneer je alle punten van deze blog goed toepast.
Daarom kun jij je klanten gewoon laten boeken voor een tattooafspraak na de lockdown. Want je weet zeker dat je door kunt. Het maakt niet uit of dit dan in je eigen tattooshop is of dat je een stoel moet huren ergens, omdat jouw shop dicht blijft, hoe kut dat ook is.
De tijd die je nu hebt om je eigen marketing op te zetten is waardevol. Je kunt zo een basis leggen voor een sterk fundament waarmee jij standaard meer klanten naar je shop kunt trekken. Zodat jij na de lockdown weer gewoon verder kunt bouwen en je inkomen kunt uitbreiden.
Wil jij met ons een vrijblijvend gesprek voeren over je marketing? Klik dan HIER en boek een online meeting.