Meer klanten met marketing funnels
28 juli 2021 
17 min. leestijd

Meer klanten met marketing funnels


⁣⁠

Wat zijn marketing funnels eigenlijk en wat doen ze? 

Dit is een digitale trechter waarmee jij klanten vanuit je online kanalen naar binnen haalt. Je leidt deze klanten door je verkoopproces. Een marketing funnel zorgt er dus voor dat jouw online publiek warm wordt gemaakt om een aankoop bij je te doen. Ook kun je op deze manier iemand natuurlijk warm maken om een andere actie uit te voeren. 


Klinkt makkelijk toch? Is het ook maar zoals bij veel simpele dingen, zijn er toch zaken die je moet weten. Die zaken ga ik je hier uitleggen! 

⁣⁠

1. In marketing funnels zit wat vakjargon.

Daarom gaan we dat eerst even oppervlakkig langs. Want dan weten we precies waar we het over hebben. 

We praten hier allereerst over jouw online publiek. Dit noemen we de doelgroep. Daaruit haal jij dan weer je ideale klant. Zodra die ideale klant in je bedrijf komt door een actie is het een 'lead' geworden. 

In het begin van je marketing funnel is dit nog een 'koude lead' maar aan het eind is het een 'warme lead'. En warme leads kun je niet genoeg hebben! 


2. Waarom een marketing funnel?

Omdat een goede marketing funnel je meer klanten oplevert. Ik ga je hier wat meer over vertellen. 

Zie jouw klant als iemand die een huis gaat kopen. Die gaat nooit na één telefoontje meteen de aankoop aan. Je wilt eerst je oriëntatie doen. Bijvoorbeeld in de wijk kijken en of de stad je überhaupt wel bevalt. 


Daarna vraag je een bezichtiging aan en ga je kijken. Dan doe je een bouwkundige keuring. Wanneer je voldoende vertrouwen hebt, ga je tot de koop over. In een marketing funnel doe je niks anders dan het vertrouwen winnen van je lead Zodat deze zich fijn voelt om bij jou te kopen. 


⁣⁠3. Basics van Marketing funnels

Er zijn natuurlijk talloze funnels die je kunt bedenken om klanten warm te maken. Wij gaan in dit blog stoeien met de KLT-funnel (Know, Like, Trust). Het fundament van deze funnel is vertrouwen. 


Basics

Een van de basics is dus een goed doel formuleren voor je funnel. "Ik wil dat de lead mijn bedrijf leert kennen en in de volgende funnel mijn aanbod koopt" of "Ik wil dat de lead aan het eind van mijn funnel een aanbod koopt". Die laatste zal meestal de insteek zijn. Maar wat heb je hiervoor nodig? Vertrouwen! En dat gaan we bouwen in de funnel


Know: 

Zorg dat je lead je leert kennen. Wat kunnen ze van je verwachten? Wat doe jij als bedrijf? Wat ga jij ze bieden in de komende mails? Dit zijn allemaal vragen die je kunt beantwoorden in de vorm van een eenduidige mail. Blijf hier ver weg van de verkoop. Weersta de verleiding om je sale hier toe te passen! Denk eraan: Je klant is alleen de wijk nog maar aan het bekijken. 


Like:

Hier gaan we richting de bezichtiging. Jij gaat laten zien wat je in huis hebt. Hoe steek jij als persoon in elkaar. Kom achter je logo vandaan. Schrijf een persoonlijk stukje en laat zien dat jij de expert bent. 


Vertel bijvoorbeeld wat over je opleiding, je geschiedenis, hoe ben je hier gekomen? Waarom ben je gaan doen wat je nu doet? Hoe authentieker dit verhaal is hoe beter mensen hierop gaan reageren. 


Reageren, dat kunnen ze inderdaad doen! Stuur ze naar je website. Maak het interactief. In de 'Like' mail kun jij laten zien wat anderen van je vonden. Je kunt mensen wijzen op je portfolio op de website bijvoorbeeld. 


Trust:

Oke, tijd voor die bouwkundige keuring! Jij gaat je lead meenemen de diepte in. Zijn er nu al mensen afgevallen uit je funnel? Zeker weten. En dat is maar goed ook. Dit scheelt je tijd en moeite. Je hoeft deze 'valse leads' niet meer te filteren namelijk. 


Maar hoe zorg jij ervoor dat de overgebleven leads je gaan vertrouwen? Dit kan door testimonials toe te voegen. Dit zijn uitgebreide reviews over jouw diensten of product. 


Ook ga je jouw expertise weer laten zien. Deel bijvoorbeeld een casestudy. Dit is een uitgebreide beschrijving van hoe jij een klant geholpen hebt en wat dit voor effect had. 


Het gaat er hier om dat jij je lead helemaal gerust stelt in het feit dat jij de beste keuze bent om zijn/haar probleem op te lossen. 


4. Het aanbod. 

Klap je nu meteen je aanbod hierna op de mail? Nee, natuurlijk niet. Deze ga je ook in fasen aanbieden. 

Dit is echter een anderen marketing funnel. Maar hij sluit naadloos aan op de KLT-funnel. Want alle klanten die langs jouw KLT mails zijn gekomen zijn nu warm voor een aanbod. 


1e aanbod mail

Je introduceert nu je aanbod middels een simpele en eenduidige mail. Deze kun je in verliestaal of wintaal schrijven. Op deze manier kun jij je lead triggeren om je product niet mis te lopen. Of je creëert het gevoel dat de lead jouw product MOET hebben. Wanneer je dit goed onder de knie hebt en je weet waar je doelgroep op reageert, wordt alles zoveel effectiever. 


2e aanbod mail

Hier ga je de weg naar de aankoop vrij maken van obstakels. Waar loopt jouw lead nog tegenaan? Haal de bezwaren weg. Laat testimonials zien, een how to video van je product of geef een inkijkje in je dienst. Wat ook extreem goed werkt is een FAQ mail toevoegen. Hierin benoem je alle vragen die een potentiële klant zou kunnen hebben en hier geef je dan antwoord op. 


Beschrijf hierna nogmaals waarom ze het moeten hebben of waarom ze echt niet zonder kunnen. Overtuig ze van je waarde. 


5. Hoe bouw ik zo'n funnel? 

Dit kun je doen middels e-mail marketing maar ook met advertenties op Google of Social Media. Hoewel het met advertenties een stuk minder effectief is. We zetten ze beide even uiteen. 


Advertenties:

Je maakt een eerste campagne. Deze kun je bijvoorbeeld richten op je publiek dat je website bezoekt. Deze laat je een bepaalde inhoud zien. 


De volgende advertentie richt je weer op de groep die de 1e advertentie heeft gezien. Je volgende advertentie weer op de groep die de 2e advertentie heeft gezien enzovoorts. Dit doe je totdat je bij je aanbod aankomt. 


Adverteren op social media wordt gezien als interruptie marketing(je stoort iemand op social media) het is dan ook veel minder effectief dan een gerichte email. Op Google ligt dit iets anders omdat mensen echt zoeken naar iets en hier al mee bezig zijn. Jouw advertentie past hier dan helemaal in. 


Email marketing:

Dit is echt de gouden graal voor funnels. Je kunt super makkelijk geautomatiseerde funnels bouwen. Je zorgt er zo redelijk moeiteloos voor dat je leads warm worden. Zelfs je aanbod kan geautomatiseerd. Je kunt je leads natuurlijk ook bellen mocht je dit willen. 


Je leads komen binnen via bijvoorbeeld een weggever die ze hebben gedownload. Ze komen dan je email reeks binnen en krijgen de KLT-funnel op maat en geautomatiseerd binnen. 


Wij gebruiken hiervoor MAILBLUE dit is een van de meest toegankelijke en makkelijke tools. Ook de support is helemaal prima. Ze zijn Nederlands en hebben zelfs een Academy waarmee je precies leert hoe het programma werkt. Het mooiste is nog dat je het HIER 14 dagen gratis kunt proberen! 


Hieronder zie je een automatisering die je in Mailblue zou kunnen bouwen voor je automatische Know, Like, Trust funnel. 


email automation funnelJe klanten lopen automatisch door je marketing funnel heen met dit soort automatiseringen.


Op deze twee manieren kun je een marketing funnel opbouwen. Wij gaan je onderaan deze blog een bouwpakket geven in de vorm van een stappenplan. Deze kun je downloaden en gebruiken om jouw funnel op te bouwen! 


6. Is zo'n funnel wat voor jou? 

Jazeker! Ik denk dat echt 90% van de ondernemers met funnels aan de slag moeten. Of je nu andere bedrijven benaderd of alleen particulieren. Je kunt het jouw sales afdeling makkelijk maken met Mailblue. Ook jij als zzp'er kunt er je leads mee binnenhalen. 

Schilders, webshophouders, loodgieters, kantoormeubel boeren, dierenartsen, bloemenwinkels, marketingbedrijven en zelfs bakkers. Iedereen kan dit gebruiken. En je kunt het heel goed zelf leren te doen. Dit scheelt je een hoop geld. 


7. Je bouwpakket. 

Ikea gebruikt ook funnels om hun marketing te onderhouden. Die zijn iets complexer. Maar net als hun meubels kun jij deze KLT-funnel en de Aanbod-Funnel prima zelf in elkaar zetten. We hebben wel een mooi basic voorbeeld voor je! 


Deze basic Know Like Trust funnel kun je gewoon inladen in jouw MailBlue omgeving met deze link: 


Wil je deze basic funnel uitbouwen? 

Hiervoor heb je maar drie dingen nodig:

  • Mailblue (14 dagen gratis trail) 
  • Onze masterclass 'marketingfunnels' 
  • Een dosis motivatie om serieus jouw omzet te verhogen. 

Vul hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang Mailblue en onze Masterclass in een net pakketje in je mail! Nu hoef jij alleen nog maar die motivatie te vinden! Pak je kans en bouw 14 dagen lang gratis funnels! 😁👍


Over de schrijver
Na een carrière bij Defensie besloot ik in 2012 over te stappen naar de Nationale Politie alwaar ik al snel in contact kwam met social media. Hier zette ik mij in binnen meerder social media teams van verschillende wijkbureau's.Ik raakte zo geïnteresseerd in social media en marketing dat ik besloot SocialBeardsNL op te richten samen met Sander. Inmiddels zijn we lekker actief aan de gang voor ondernemers en leren we mensen om te gaan met hun eigen online marketing.
Reactie plaatsen