Tattoo shop marketing goed doen.
24 oktober 2021 
10 min. leestijd

Tattoo shop marketing goed doen.

Tattoo shop marketing goed doen? Lees dan verder. 


Waarom is het op orde hebben van jouw tattoo shop marketing zo belangrijk?

Online marketing is niet meer weg te denken uit het huidige bedrijfsleven. Dit geldt ook voor de online marketing van jouw tattoo shop. Wanneer de online marketing staat dan kun je gericht sturen op cijfers richting groei van je tattoo shop marketing. Dit met het doel meer klanten te trekken en je fysieke tattoo shop weer te laten groeien en bloeien. 


De resultaten van de online marketing geven jou waardevolle informatie over hoe je tattoo shop presteert bij de doelgroep. En je krijgt natuurlijk klanten naar je shop op veel effectievere wijze dan met mond tot mond reclame. Het mooiste is nog… Je kunt alles meten, bijstellen en optimaliseren. Het doel van online marketing voor jouw tattoo shop is namelijk altijd het generen van meer winst. En dat bereik je alleen door continue de cijfers bij te stellen en te zorgen dat meer klanten jouw tattoo shop online weten te vinden. 


In deze blog gaan we je waardevolle tips en tools geven waarmee jij zelf aan de slag kunt met de eerste stappen van je online marketing. Ook krijg je van mij een content planner die je kunt downloaden en geef ik je een link voor een gratis planning tool voor Instagram, Facebook, TikTok, Pinterest en Twitter. 



Wil jij meteen weten hoe wij je kunnen helpen? Bekijk dan onze website en download de brochure.



Wat moet je eerst doen voor die scherpe tattoo shop marketing?


Doelgroep bepalen en je ideale klant filteren.

Allereerst ga je de doelgroep bepalen waar jij tegen praat. In de tattoo shop marketing is dit wel wat lastiger. Want iedereen kan een tattoo laten zetten. Van iemand z’n 95 jarige oma tot een jong pikkie van 18 jaar, man of vrouw, accountant of Hells Angel. Toch is het mogelijk om voor jouw tattoo shop een doelgroep te bepalen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

  • Welke stijl tatoeëer je graag?
  • Hoe oud is je gemiddelde klant?
  • Waar komen je klanten vandaan?
  • In welk segment van de maatschappij bevindt je klant zich? (Dit heeft waarschijnlijk iets met je stijl te maken)
  • Zijn de meeste klanten vegan? Of juist niet. 
  • Etc… 

Op die manier kun je een mooi beeld krijgen van hoe jouw gemiddelde klant eruit ziet. Hier kun je dan je strategie op gaan opstellen om te zorgen dat je deze persoon aanspreekt. Zo kun je er met jouw tattoo shop marketing voor zorgen dat je precies die klant in de stoel krijgt die jij wilt hebben. 


Content maken en afstemmen op je doelgroep.

Waarschijnlijk post je nu alleen foto’s van je tattoo’s. Helemaal goed, want mensen willen ook echt wel zien wat je maakt. Maar waarom post je niet eens iets over jezelf of over de shop? Die ideale klant wil ook zien waar hij/zij terecht komt. 


Ik was laatst bij een tattoo shop in Rotterdam voor een Outlines Sessie (kennismakingsgesprek waarin we de mogelijkheden voor online marketing bespreken). Toen ik daar de voorbereiding voor deed zoals het bekijken van de Instagram accounts en de website, kreeg ik een beetje een ruige en sinistere vibe bij deze gasten. Dit kan best indrukwekkend zijn voor iemand die een tattoo wil laten zetten. 


Ik kom daar aan en klop op de deur. Die gaat open en ik wordt warm en hartelijk ontvangen. We hadden een super fijn gesprek en ik voelde mij na 10 minuten al helemaal thuis. DIE vibe wil je misschien juist uitstralen om klanten te trekken en het wat laagdrempeliger te maken voor mensen om bij jou te komen voor een tattoo. 


Moet je nu met jouw tattoo shop marketing maar iedereen gaan pleasen en super lief gaan zitten doen zodat iedereen binnenkomt? Nee, wat wel raadzaam is om te doen is dat je de vibe die je overbrengt online matcht met de vibe die jouw doelgroep nodig heeft om zich goed te voelen bij je. 


Waarom? Omdat mensen liever een minder goede tattoo hebben en een goed gevoel. Dan een super goede tattoo en een naar gevoel bij de artiest/shop. Als artiest en vak deskundige klinkt dit natuurlijk absurd. Maar het is waar. 


Hoe zet je die vibe dan online?

Dat doe je met de juiste content. Content is een verzamelnaam voor alles wat je online gooit. Foto’s, filmpjes, teksten, audiobestanden noem maar op. Deze content kun je zodanig aanpassen en optimaliseren zodat het past bij je doelgroep. Deze krijgen hier dan een gevoel bij waarin ze zich herkennen en zo voelt het goed voor ze om bij jou te komen voor een tattoo. 


DISCLAIMER!

Zorg wel dat je authentiek blijft. Past die vibe niet bij je? Ga deze dan ook niet online gooien en verkondigen. Stay true, blijf bij jezelf. Dan zal je zien dat je een veel helderdere doelgroep kunt samenstellen en veel betere content kunt maken. 


Tattoo shop marketing is belangrijk



Content plannen voor duurzame online marketing van je tattoo shop. 

Consistentie, kwaliteit en volharding zijn de keywords. Hiermee ga jij de slag online winnen en trek je meer en meer klanten naar je shop. De algoritmes van social media en Google werken op consistentie en kwaliteit. 


Kwaliteit.

Hoe betere content jij maakt en hoe beter die aansluit op je doelgroep, hoe hoger de interactie is van je doelgroep met die content. 

Dus maak jij een foto van een tattoo die perfect bij je doelgroep past en zet je daar de juiste tekst bij met de juiste hashtags. Dan krijg je interactie en likes. Dit vindt Instagram prachtig en gaat ervoor zorgen dat jouw post vaker te zien wordt in die hashtags en in de newsfeed. 


Dit werkt met Google eigenlijk net zo. Google scant het internet af voor kwalitatieve webpagina’s die overeenkomen met zoekopdrachten van haar gebruikers. Maak jij dus content waar bezoekers veel tijd besteden of waar ze veel interactie op hebben? Dan gooit Google jouw zoekresultaat hoger in de ranking. Zo zien meer potentiële klanten jouw website en dat is het doel van jouw tattoo shop marketing. 


Consistentie.

Post jij regelmatig op Instagram? Vast wel maar doe je dit ook regelmatig genoeg? Het algoritme van Instagram houdt van profielen die precies actief genoeg zijn. Of te wel niet spammen maar ook niet sluimeren. Post jij iedere dag? Helemaal prima dat is een goede frequentie. Instagram vindt het echter wel fijn als je daar wat afwisseling in hebt. Post eens een video, Reel, story en zorg voor afwisseling in de hashtags en tekst en tijd van posten. Dit is spelen en de goede mix vinden voor jouw doelgroep. Een content planner en goede planning tool kan hierbij helpen. 


Onderaan deze blog vindt je een download link voor een kick-ass content planner en een link naar een gratis planning tool waarmee je Instagram, Pinterest, TikTok, Twitter en Facebook automatisch kunt inplannen. 



Waarom alleen Instagram niet genoeg is. 

Draait jouw hele online aanwezigheid nu op Instagram en/of Pinterest? Dan zou ik als de wiedeweerga gaan uitbreiden. Ook al heb je 25K volgers en honderden likes en comments. Want Instagram kan doen wat ze willen met jouw account en hun algoritme. Instagram heeft recentelijk aangekondigd dat ze geen fotoplatform meer zijn. Ze leggen nu de focus in het algoritme op filmpjes, reels en stories. Dus ze laten jouw foto’s aan steeds minder mensen zien wanneer je deze post. Ze willen hiermee concurreren met de videoplatformen zoals TikTok. 


Door het algoritme aan te passen dwingen ze jou om hieraan mee te gaan doen. Want anders keldert je bereik en je zichtbaarheid. Zo bereik je dus weer minder klanten. 


Instagram is niet te meten of te sturen.

Natuurlijk kun je statistieken inzien bij een bedrijsaccount en kun je hierop je posts aanpassen. Je hebt echter geen grip op de totale aantallen van mensen die een chatbericht wilden sturen maar het niet deden of wie wel heeft gekeken op je pagina maar niks heeft gedaan. Op je eigen website heb je wel grip op dit soort dingen. Je kunt meten hoeveel bezoekers er zijn geweest. Wie er interactie heeft gehad met je boekingpagina maar niet geboekt heeft. En wie er door je portfolio heeft gescrold maar ook niet heeft geboekt. 


Wanneer je deze info hebt kun je hierop gaan sturen. Je kunt je website aanpassen zodat bepaalde dingen duidelijker worden. Of je zorgt dat er een pop-up komt van je boekingpagina nadat mensen de pagina willen verlaten. Dit zijn maar twee trucjes van online marketing die je toe kunt passen. 


Instagram is NIET tijdloos.

Begrijp mij niet verkeerd. Wat erop staat krijg je nooit meer weg. Maar wat erop staat blijft niet altijd circuleren binnen Instagram. Er zijn maar bizar weinig bezoekers die heel je feed door gaan scrollen. Dus die posts die jij 5 weken geleden hebt gepost zijn vrijwel nutteloos nu. Je website daarentegen is wel tijdloos. Content die door Google waardevol wordt geschat gaat eeuwig mee. Zeker als je dit af en toe eens ververst. 

Wil je een kleine opsomming voor goede tattoo shop marketing?

  • Doelgroep kennen.
  • Content kunnen.
  • Website hebben. 
  • Bovenste drie combineren. 


Wat bereik je met goede tattoo shop marketing?

Jij bent als ondernemer en artiest als behoorlijk druk dus ik vat ze hier eventjes samen:

  • Overzicht en rust
  • Meer naamsbekendheid (ja ook jij) 
  • Autoriteit, betrouwbaarheid en klanten.


Overzicht en rust.

Doordat je met een heldere doelgroep werkt een strakke content planning hebt en een solide strategie krijg je rust en overzicht. Je weet wat er gepost gaat worden en hebt dit al ingepland in de content planner en klaargezet in de gratis planning tool die je hieronder straks kunt vinden en downloaden.

Dit loopt nu en ben je geen tijd meer aan kwijt. Je kunt inroosteren wanneer je weer wat meer content gaat maken om weer vooruit te kunnen. Zo kun je bijvoorbeeld in een dag het hele kwartaal vol plannen met content. 


Meer naamsbekendheid.

Hoewel je het nu misschien niet voor mogelijk houdt is het toch echt zo. Er zitten namelijk een hoop meer mensen online dan jij in je klantenkring hebt. De bron is onuitputtelijk en zeker niet iedereen kent je in Nederland laat staan Europa. Wanneer jij met een goede strategie werkt en de juiste content de wereld in slingert verbreedt je die naamsbekendheid. 


Autoriteit, betrouwbaarheid en klanten.

Ik weet dat tattoo klanten je automatisch een goede shop vinden als je agenda tot volgend jaar al vol zit. Dit heeft te maken met waarde perceptie. Omdat er veel mensen zijn die bij jou getatoeëerd worden ben je automatisch goed. Dit werkt online net zo. 


Wanneer mensen zien dat jij strak, professioneel en creatief bezig bent met je content in de online wereld, vinden ze je meteen een stuk betrouwbaarder en wordt je een autoriteit. Want, je laat zien dat je met je vak bezig bent en het serieus neemt. Mensen krijgen een goed gevoel bij je. En mensen die een goed gevoel bij je hebben, worden klanten. 


Hoe schaal je de marketing nu op?

Oké, je bent nu bezig maar je wilt uitbreiden met je tattoo shop marketing. Wat doe je nu? Nu ga je zorgen dat je het hele proces opnieuw gaat bekijken en sturen op de cijfers die je hebt verzamelt. 

  • Klopt de doelgroep nog? 
  • Heb ik nog de juiste content? 
  • Wat kan ik doen om de content nog relevanter te maken? 
  • Wat kan ik doen om vernieuwende content te posten? 
  • Wat kan ik doen om mijn doelgroep te boeien?
  • Hoe kan ik de drempel tot boeken zo laag mogelijk maken?

Op die manier kun je ervoor zorgen dat je iedere keer je marketing een boost kunt geven. Dit kun je bijvoorbeeld standaard ieder kwartaal bespreken of ieder half jaar. Doe hier wat past voor jou. Onderzoek de mogelijkheid tot het adverteren op Google en social media. Ga kijken of je misschien iemand in de arm kunt nemen om je naar het next level te krijgen. 


Tattoo shop marketing sturen op cijfers. 

Hoe je het ook wendt of keert… Marketing voor jouw tattoo shop heeft één doel: Meer geld in het laatje brengen. Daarom is dat ook waar je de focus op gaat leggen. De opstart zal wat kosten met zich mee brengen die je er niet meteen uit krijgt. Maar uiteindelijk gaan de kosten van de marketing omlaag en de opbrengsten omhoog. Dan kun je gaan opschalen en nieuwe dingen proberen om die opbrengsten nog hoger te krijgen. 


Hoe bereik je dit?

Door te sturen op de cijfers die je hebt. Er is geen model voor. In het marketingproces heb je te maken met de wet van ‘Massa is Kassa’. Hier is een procentje meer aan de voorkant al snel meer klanten in de tattoo stoel. Daarom heb ik even een rekenvoorbeeld voor je. 



Stel je hebt een advertentie budget van 200 euro voor Google. Hier bereik je 6400 mensen mee en daarvan klikt 11% door naar je website. Dit zijn 740 mensen. Van die 740 mensen boekt er zo’n 1,5% echt een afspraak. Dat komt uit op ongeveer 11 mensen.



Nu weet je de website zodanig aan te passen dat er niet 1,5% maar 3% boekt. Dus dat zijn dan geen 11 maar 24 mensen. Zo krijg je met een klein verschil aan de voorkant heel wat meer mensen in de stoel per maand. Reken die 24 mensen maar eens om naar je eigen uurtarief/ tattoo prijs.


Door te sturen op die cijfers krijg je dus meer grip op de groei binnen jouw shop. Je weet wat je kunt verwachten aan inkomsten voor de volgende maand of zelfs het volgende jaar. Dit omdat je trends kunt spotten uit je cijfers. Dit is wat alle grote tattoo shops doen in meer of mindere mate.


Begin bij het begin. 

Oké, dit gaat natuurlijk niet in een maand of 2. Zelfs niet in 6 maanden. Misschien duurt het wel een jaar. Maar je moet gewoon beginnen. Pas alles consistent toe en bouw het op tot een solide strategie. Leer van de uitdagingen onderweg en pas je strategie aan. Het belangrijkste is dat je grip krijgt op die cijfers en dat je daarop gaat sturen. 


Hier komt een afgezaagd gezegde: ‘Want meten is weten!’


Het is lastig hier een begin te vinden en meteen op te starten. Misschien voel je wel een soort interne weerstand omdat die hele online marketing jou niet ligt. Of heb je geen zin om dit ook nog eens naast het tatoeëren te doen. Het kan ook zomaar zijn dat je geen tijd hebt om dit allemaal op te pakken. 


Dat is niet erg. Zolang je maar een begin maakt met het aanzwengelen van die tattoo shop marketing machine. Dat kan ook met een beetje hulp. In een vrijblijvende Outlines Sessie gaan wij een uurtje met je praten en bespreken we dingen die jij nu als eerste al kunt oppakken. Ook krijg je te horen wat wij voor je kunnen betekenen. 


Ik had natuurlijk nog wat beloofd! Hier kun je de content planner gratis downloaden en daaronder vindt je Later. Dit is een planning tool waar wij mee werken. Hij is er ook in een gratis versie ;) 


Content planner downloaden doe je HIER


Planning tool bekijken doe je HIER


Wil jij nu meteen strak aan de slag met jouw tattoo shop marketing? 

Boek HIER dan jouw vrijblijvende Outlines Sessie en we gaan samen zitten en bespreken we de online marketing voor jouw tattoo shop. Of bekijk hier onze pakketten.

Over de schrijver
Na een carrière in de marketing besloten Sander en ik in 2021 over te stappen naar marketing voor tattoo shops. Inmiddels hebben we veel tevreden klanten en onze services uitgebreid naar piercingstudios, PMU en laser removal.
Reactie plaatsen