Tattoo Raffle Deluxe. Tattoo loterij in een nieuw jasje.
24 december 2021 
11 min. leestijd

Tattoo Raffle Deluxe. Tattoo loterij in een nieuw jasje.

Je kent het misschien wel; een tattoo raffle. Oftewel een tattoo loterij. Dit is een manier waarop jij klanten aan je kunt binden. In theorie geef je een tattoo weg aan een winnaar en is de kans groot dat de verliezers alsnog zelf een tattoo bij je kopen. Dat is namelijk het doel: klanten winnen door ze een micro-commitment te laten doen. Dit wil zeggen dat ze al een ‘investering’ doen in hun toekomstige tattoo. Ik ga je dit verderop in de blog uitleggen. 

We zien dat steeds meer tattooshops deze tattoo raffle gebruiken. Maar ze worden een beetje hetzelfde en saai. Daarom bedachten wij de ‘Tattoo Raffle Deluxe’.


Wat is de Tattoo Raffle Deluxe? 

Dit is een gouwe ouwe tattoo loterij maar dan in een veel spannender jasje! Doordat je de deelnemers meer kansen geeft zullen ze eerder een lot bij je afnemen en komen er dus na de tattoo loterij meer mensen een tattoo bij je halen in de shop. 


Meer te winnen

We gaan voor een tattoo raffle systeem met 3 rondes. Iedere ronde zijn er 50 lootjes te koop voor een oplopende lotprijs en met een oplopend prijzenpakket. Zo trigger je het brein van je klant. Neuromarketing heet dat. Ze zien dat ze meer kans maken omdat er 3 rondes zijn. Tegelijkertijd zien ze dat de prijzen die ze winnen steeds groter worden en dit willen ze niet mislopen. 


Dit is niks nieuws

Hier bouwt eigenlijk iedere loterij op. Je hoort veel liever dat je kans maakt op 30 miljoen. Zelfs al weet je dat je meer kans maakt om bijvoorbeeld 2.500 euro te winnen. Het menselijk brein is namelijk helemaal ingesteld op het voorkomen van verlies en gaan voor het grootst mogelijke gewin. 


Zo werkt de Tattoo Raffle Deluxe 

Oke, ik leg je nu precies uit hoe de Tattoo Raffle Deluxe werkt zodat jij die voor jouw tattooshop kunt inzetten. 


Het doel achter de tattoo raffle

Het doel is meer klanten betrokken krijgen bij jouw tattooshop. Ik had het eerder al over de micro-commitment die iemand maakt als ze meedoen met jouw tattoo loterij. Dit heeft weer te maken met neuromarketing. 

Ze leggen bijvoorbeeld 15 euro in en hebben dus al een ‘investering’ gemaakt in hun nieuwe tattoo. Omdat je in de spelregels van de tattoo raffle aangeeft dat het bedrag wat ze betaald hebben aan de lootjes gebruikt mag worden als aanbetaling voor een tattoo. De angst om dat geld te verliezen is groot dus willen de deelnemers het zinvol gebruiken door een nieuwe tattoo te nemen. 


De opzet van de tattoo raffle deluxe

De opzet van de tattoo loterij is eigenlijk heel simpel. Je verkoopt unieke lootjes onder de deelnemers en iedere deelnemer mag per ronde maximaal 5 lootjes kopen. Je bepaalt van tevoren een winnend lot en dat verdwijnt weer tussen alle andere loten. Nadat alle lootjes verkocht zijn gooi je alles in een bak en trek je willekeurig een lot. Dit doe je voor iedere ronde van 50 lootjes. 


5 is de max

Door een maximum van 5 lootjes toe te voegen weet je dat je per ronde minimaal 10 deelnemers hebt. Dit maakt het weggeven van een tattoo rendabel omdat de andere 9 waarschijnlijk bij je terugkomen voor een tattoo. Gezamenlijk betalen de deelnemers de tattoo van de winnaar. 


Het rekenwerk

Er komt dus een beetje rekenwerk bij kijken. Wanneer jij een tattoo loterij houdt is het raadzaam te kijken naar wat je per ronde kwijt kunt aan prijs en hoe hoog je de prijs van het lootje wil maken. Ik heb hieronder een voorbeeld gemaakt van een berekening. 

Ronde 1 van 50 lootjes á 10 euro. 50x10=500. Dus hier kun je een tattoo weggeven van 500 euro. 

Ronde 2 van 50 lootjes á 15 euro. 50x15=750. Dus hier kun je een tattoo weggeven van 750 euro. 

Ronde 3 van 50 lootjes á 20 euro. 50x20=1000. Dus hier kun je een tattoo weggeven van 1000 euro. 

De laatste ronde komt in de buurt van de emotie die ik eerder beschreef. De mogelijkheid tot het winnen van die 30 miljoen als je meespeelt met de Staatsloterij op Oud&Nieuw voor 30 euro. Het is hetzelfde gevoel omdat dit de ultieme prijs is. Het is dan ook goed mogelijk dat ronde 3 veel sneller is uitverkocht dan ronde 1. 

tattoo loterij in een nieuw jasje


De verliezers

Na het rekenwerk voor de lotprijs in verhouding tot de te winnen tattoo, krijg je nu je winstberekening. Want alle verliezers willen hun investering wel de moeite waard maken. Hiervoor geef je ze dus een keuze om hun lotprijs te verzilveren voor een aanbetaling van een tattoo. 

Wat je precies niet wilt is dat ze met hun lootjes van de tattoo raffle meteen de hele tattoo afbetalen. Want dat geld heb je namelijk al ‘verspeelt’ bij het weggeven de tattoo aan de winnaar.  Je kunt hier dus een maximum van bijvoorbeeld 75 euro aan hangen. 

Door dit bedrag aan te houden zorg je ervoor dat de deelnemers in ronde 1 en 2 hun gehele lotprijs kunnen inzetten op een nieuwe tattoo. De waaghalzen van ronde 3 beperken hun verlies dan tot 25 euro. Je zou ook nog een minimumprijs voor een tattoodesign kunnen vermelden in de spelregels. Hierin sta je natuurlijk helemaal vrij. 


De Tattoo Raffle Deluxe kun je opsplitsen

Het is natuurlijk denkbaar dat je geen 3 hele rondes wilt of kunt doen vanwege de tijd. Daarom kun je er ook voor kiezen om de tattoo raffle op te splitsen. Doe bijvoorbeeld maar één van de rondes of beperk je tot twee ronden. 

Ons advies: Speel bijvoorbeeld een hele maand lang de Tattoo Raffle Deluxe. Zo hebben mensen genoeg tijd om een lot te kopen. Begin de tattoo loterij bijvoorbeeld op je verjaardag of laat hem eindigen met Pasen of wat dan ook. Maak er een leuk evenement van! Zo breng je mensen in de stemming om hieraan mee te doen en heb je meteen weer wat inhoud voor je social media kanalen en website. 


Gebruik de Tattoo Raffle Deluxe als marketingtool

De klantenbinding houdt niet op bij het kopen van een lootje en het gebruiken als aanbetaling voor een tattoo. Je kunt hier nog zoveel meer mee. Vraag bijvoorbeeld de deelnemers zich te laten inschrijven voor je nieuwsbrief omdat je hier updates geeft over de tattoo loterij. Zo kun je hen benaderen wanneer je weer een leuke actie hebt en zo bind je hen weer verder aan je tattooshop. Uit het oog is namelijk zeer zeker uit het hart als het op de online wereld aankomt. 

Om deze e-mailmarketing toe te passen kun je de software van MAILBLUE gebruiken. Wij gebruiken deze software voor onze nieuwsbrief en ook de ‘Lockdown Marketing Marathon’ waar de blog een deel van uitmaakt. MAILBLUE stelt je in staat ook gerichte e-mails te verzenden naar je klanten en dit op te volgen met e-mail automatiseringen. Mensen krijgen zo bijvoorbeeld automatisch een update over de tattoo raffle of andere aanbiedingen. 

MAILBLUE is een Nederlands bedrijf met Nederlandse support en artikelen over hoe je hun software gebruikt. Je kunt mij natuurlijk ook altijd een berichtje sturen als je ergens niet uitkomt en dan puzzelen we het samen uit! Ik hou ervan om met MAILBLUE te werken dus daar doe je mij alleen maar een plezier mee. 😍

Bekijk hier MAILBLUE en krijg een gratis proefperiode van 14 dagen >>>>>


Zo incasseer je de tattoo raffle lootjes

Dit is natuurlijk een beetje administratief, maar wel belangrijk. Hoe je hier invulling aan geeft is geheel aan jezelf. Toch wil ik je graag wat voorbeelden geven van hoe wij het zouden doen. 


De persoonlijke aanpak

Je kunt mensen je een e-mail laten sturen of een privé berichtje op social media. Je kunt ze dan een Tikkie sturen met in de ‘bedank tekst’ of het bericht van het tikkie een uniek lotnummer. 


De automatische aanpak

Je kunt een betaalsysteem gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je een linkje kunt toevoegen op je website en je social media kanalen zodat mensen sneller een lot kunnen kopen. Wanneer ze eerst de drempel over moeten om je een bericht te sturen verlies je al een hoop potentiële deelnemers. 

Ons advies is dan ook om met een betaalsysteem te werken. Wanneer je dit nog niet hebt voor je tattooshop (bijvoorbeeld voor online aanbetalingen) kun je er eentje zoeken. Er zijn zat simpele systemen op de markt die goed werken. Waar wij echt hele goede ervaringen mee hebben is het betaalsysteem PLUG&PAY. Dit is een super simpel systeem waarin je zelf producten kunt toevoegen. 

Waarom wij er graag mee werken is omdat het perfect aansluit bij de website software die we gebruiken en bij MAILBLUE. Maar dat is niet alles. Heel PLUG&PAY is ingericht om conversieverhogend te werken. Dat wil zeggen dat iedere stap die de gebruiker doorloopt erop gericht is om de verkoopkans zo groot mogelijk te maken. 

Dit maakt het een uitermate gebruiksvriendelijk systeem voor je klanten. Het is ook heel erg geschikt voor aanbetalingen en zelfs gewone tattoo betalingen wanneer je bijvoorbeeld werkt met vaste dagsessie prijzen of flash prijzen.

Ik kan je echt aanraden hier even een kijkje te nemen bij PLUG&PAY >>>>


Lotnummers bepalen voor je tattoo loterij 

Alles is goed. Zolang het nummer maar uniek is en je er een winnaar mee bekend kunt maken. Je kunt het bijvoorbeeld zo aanpakken:

Ronde 1: 1TRD01 / 1TRD02 / 1TRD03… enz. 

Ronde 2: 2TRD01 / 2TRD02.. enz.

Ronde 3: 3TRD01.. enz. 

Dit is behoorlijk tijdrovend want je moet precies weten wie welke loten heeft. Maar het werkt wel! Wanneer je bijvoorbeeld al werkt met een online betaalsysteem kun je gewoon het bestelnummer in combinatie met de naam gebruiken natuurlijk. 


De trekking van de tattoo raffle lootjes 

Maak er echt een feestje van. Zorg dat iedereen via social media en je nieuwsbrief weet wanneer het precies gebeurd. Maak een livestream op Instagram en zorg dat iemand de trekking filmt. Dit kun je dan weer bij andere acties gebruiken en geeft weer wat inhoud aan je website en social media kanalen. 

Je kunt de trekking gewoon lekker random doen door van te voren een lotnummer op te schrijven als winnaar. Hierna print je alle lotnummers uit van de ronde die nu ten einde komt. deze gooi je in een bak en hieruit trek je een lot.


Download jouw Tattoo Raffle Deluxe format

Hier kun je het format downloaden. Dit is een samenvatting van de Tattoo Raffle Deluxe en de spelregels. Natuurlijk mag je hier helemaal van afwijken en lekker creatief bezig gaan! Het geeft je in ieder geval een handvat 🥸

Download hier het Tattoo Raffle Deluxe format >>>>>>



De regeltjes van de overheid 

Let op: er zitten regels verbonden aan het organiseren van een loterij. De Kansspelautoriteit vindt hier natuurlijk wat van. Tot 4.500 euro aan prijzen of inleg kun je het af met het reglement wat in jouw gemeente geldt.

Alle regels kun je hier teruglezen: https://kansspelautoriteit.nl/zelf-kansspel-organiseren/eenmalige-loterij/



Over de schrijver
Na een carrière bij Defensie besloot ik in 2012 over te stappen naar de Nationale Politie alwaar ik al snel in contact kwam met social media. Hier zette ik mij in binnen meerder social media teams van verschillende wijkbureau's.Ik raakte zo geïnteresseerd in social media en marketing dat ik besloot SocialBeardsNL op te richten samen met Sander. Inmiddels zijn we lekker actief aan de gang voor ondernemers en leren we mensen om te gaan met hun eigen online marketing.
Reactie plaatsen