Waarom jouw tattoo shop online marketing nodig heeft.
07 november 2021 
7 min. leestijd

Waarom jouw tattoo shop online marketing nodig heeft.

Waarom jouw tattoo shop online marketing nodig heeft.

Online marketing is niet meer weg te denken uit de tattoo artiest zijn/haar skill set. Je moet er iets vanaf weten en snappen dat je online aan de slag moet met de zichtbaarheid van jouw tattoo shop of je werk. Maar hoe doe je dat effectief? Daar gaan we het in deze blog over hebben. Je krijgt ook een paar gratis downloads van ons die jou helpen een goede online marketing strategie te bouwen. 

In deze 5 onderdelen ga ik je meenemen in wat er volgens ons belangrijk is om de online marketing van jouw tattoo shop goed aan te pakken. Lees snel verder en laat mij vooral weten wat je ervan vindt. Dit kun je doen in de reacties helemaal onderaan dit blog. 


De concurrentie is moordend. Dit kun jij doen om op te vallen.

Sinds 2019 zijn er zo’n 1.200 tattoo shops bijgekomen. Dan praten we nog niet eens over de tattoo artiesten die thuis werken. Maar het valt ons op dat bijna niemand weet waarom hun tattoo shop online marketing nodig heeft. 

Juist omdat er zoveel concurrentie is wordt het steeds belangrijker dat jij opvalt in de massa. Niet door het uitvoeren van mega stunts en kortingen en allerlei rare filmpjes en foto’s te posten. Maar juist door te laten zien wie jij bent als tattoo artiest en hoe jouw shop in elkaar zit. 

Je kunt deze tips gebruiken om meer op te vallen bij de juiste mensen:

  • Zorg dat je authentiek blijft en je shop ook zo laat zien. Zo trek je alleen de mensen die een goede vibe krijgen bij jouw shop of jouw artiesten. 
  • Zet de artiest met de meeste social media ‘know how’ vooraan. Laat hen een boegbeeld vormen of een strategie uitwerken voor jouw shop. (Onze blogs kunnen hun daarbij helpen 😉 ) 
  • Laat zien wat er in de shop gebeurd en hoe jullie zijn. Hiermee creëer je een vertrouwt gevoel en ‘durven’ mensen bij je langs te komen of direct te boeken.
  • Maak aantrekkelijke content. Content zijn dingen zoals foto’s en teksten of zelfs filmpjes. Ga dus niet aandachtsgeil gewoon ludieke filmpjes plaatsen maar denk na over wat je doet. Hoe wil jij dat je shop naar voren komt?  Om dit te structureren en plannen kun je in deze blog een content planner downloaden 🤩

Het belangrijkste voor jouw tattoo shop online marketing is dat je dit consistent toepast en niet random wat gaat proberen. Daar is die content planner heel handig om wat meer structuur toe te passen. 


Jouw tattoo shop online zichtbaar. Zo maak je jouw tattoo shop uniek. 

Alleen online zichtbaar zijn helpt natuurlijk niet. Het is een mooie eerste stap maar hier zul je op door moeten bouwen. Iedereen zit op Instagram, meer dan 80% zit op Pinterest en maar weinigen hebben nog een website. Om jouw tattoo shop uniek te maken kun jij je dus focussen op twee dingen. 

        1. Waar de meeste shops (en dus de meeste klanten) zitten en hier uitsteigen boven de rest. 
        2. Zorgen dat jij op de plekken aanwezig bent waar iedereen naar tattoo shops zoekt maar bijzonder weinig variatie vindt. 

Nummer 1 is natuurlijk het meest lastige. Hoe ga jij je zodanig onderscheiden dat je écht opvalt. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je de meeste ogen trekt? Wanneer je een mooi advertentie budget hebt en goede content is dit prima te doen. Wanneer je net begint zul je goed moeten buffelen met een goede strategie om dit te bereiken. 

Nummer 2 is al weer wat makkelijker. Wanneer je op Google kijkt zie je bijzonder weinig geadverteerde tattoo shop vermeldingen voorbij komen. Wanneer jij hier op gaat investeren kan het zomaar eens zijn dat jij bovenaan elk zoekresultaat komt. Want met een beetje budget per maand kun je al mooie dingen doen. 

Zo hanteren wij in ons PILOT PACKAGE een advertentie budget van 200 euro. Hier trekken we naar verwachting 6400 mensen mee naar je advertentie en zo’n 740 mensen naar je website. Wij verwachten dat hiervan 3% doorklikt en dus dat er zo’n 24 mensen boeken. Je betaald dus maar 8,33 euro per extra klant die de deur binnen wandelt (200/24=8,33). 

Zo zie je dat je met een beetje budget per maand al heel wat extra verkeer naar je website krijgt (waardoor deze weer beter scoort in Google) en weer heel wat extra klanten per maand binnen brengt.  

Wanneer je eens wat meer van deze opties wilt weten. Klik dan HIER voor een vrijblijvend gesprek. Wij vinden het altijd leuk nieuwe tattoo artiesten te leren kennen. 


Je kunt sturen op cijfers. Zo maak je jouw tattoo shop winstgevend. 

Sturen op cijfers klinkt echt moeilijk saai. En dat is het ook tot dat je ziet wat het je oplevert. Wanneer jij weet dat je volgende maand weer rond de 24 boekingen ontvangt kun je hierop sturen. Je kunt overwogen risico’s nemen om te groeien naar een groter pand bijvoorbeeld. 

Je kunt hier ook kijken hoe je de cijfers zodanig kunt aanpassen dat er meer dan 24 klanten extra per maand uitkomen. Dit doe je niet alleen door extra advertentie budget inde mix te gooien. Dit doe je ook door het optimaliseren van het boekingssysteem en de website (Dat doen wij dus voor je in de PILOT PACKAGE). Zo behaal je meer resultaat zonder direct meer uit te geven. 

Wanneer je die trend kunt ontdekken in je marketing dan kun je écht winstgevend worden op het gebied van online marketing. Iedere goede ondernemer weet dat je binnen je bedrijf zoveel mogelijk processen moet hebben staan die geld opleveren. 

Dus levert je website nu geen klanten? Dan moet je die gaan aanpakken. Levert Instagram nu alleen maar frustratie en kost het tijd? Dan moet je dat gaan structureren tot dat er allemaal klanten uitkomen. Staat je whatsapp roodgloeiend maar ben je per klant al langer bezig met boeken dan met tatoeeren? Dan moet je daar wat aan doen. 

Dit nemen wij bijvoorbeeld allemaal mee in ons ‘One-Click bookingsysteem'. Zo komen al je afspraken centraal binnen en dat scheelt weer uren uitzoek werk. Dit zit inbegrepen in de PILOT PACKAGE maar kun je ook zelf opzetten. 


Je laat je identiteit zien. Zo zorg jij voor de klanten die je wilt. 

Ga jij liever naar een rock kroeg of een dance hall feest? Wellicht ga jij naar beide maar het gaat even om het voorbeeld. Beide hebben een hele andere identiteit en vibe. Ze trekken ook beide ander publiek over het algemeen. 

Wanneer jij met je tattoo shop laat zien welke identiteit jullie hebben trek je ook die mensen aan. Dit is het lastigste deel van de hele online marketing. Want hoe breng je nou jouw identiteit naar voren? 

Dit is iets wat centraal staat in een goede marketing strategie of social media marketing strategie. In de PILOT PACKAGE nemen we dat met je door en creëert onze social media expert deze voor je. Maar hoe doe je dit nou zelf al?

Zorg voor de volgende ingrediënten:

  • Heb een content planner gereed (die kun je in deze blog downloaden)
  • Zorg dat je een planningstool hebt waarmee je posts kunt inplannen en automatisch kunt posten. (Wij gebruiken Later.com
  • Zorg dat je content goed aansluit op wie jij bent als artiest of shop. Gebruik hiervoor de 3/2/1 regel met posten. 3x een post waarin jij waarde laat zien. Tips over tattoo’s. Je kennis over de stijlen. Hoe jouw proces eruit ziet. Wat doe je aan nazorg? 2x een lifestyle post. Hierin beschrijf jij wie je bent en wat je doet. Hoe lang je al tatoeëert en hoe jij nou anders bent dan de rest van de tattoo artiesten.  1x een business post. Hierin laat je de klant een actie doen. Je stuurt ze bijvoorbeeld naar je website voor je portfolio. Je kunt ze ook naar je ‘one-click bookingssysteem' sturen. Om deze posts grafisch te maken gebruiken wij CANVA

Op deze manier breng je steeds meer naar voren wie jij bent. En trek je de mensen aan die jij wilt.  


Jouw tattoo shop kan tegen een stootje. Zo kun jij financieel lastige tijden overbruggen. 

Deze is lastig. We hebben natuurlijk net een behoorlijke lock down periode achter de rug. De financiële rek is er wel een beetje uit. Toch is het besparen op online marketing voor jouw tattoo shop niet de eerste call die je moet maken. Want dit is de life line naar je publiek. 

Wanneer jij een strakke website hebt staan waar mensen heen worden geleidt via advertenties. Een goed social media kanaal waardoor klanten naar binnen komen en een overzichtelijk boekingssysteem, kun jij na een crisis meteen weer aan de bak.

Heb je dit allemaal al gereed op voorhand? Dan kun je beter sparen en bufferen omdat je kunt sturen op cijfers. Zo krijg je meteen een strak overzicht over hoe lang jij bepaalde zaken kunt uitzitten en hoe lang jij de marketing draaiende kunt houden. 

Dit is essentieel als ondernemer en ook behoorlijk saai en stoffig…. Maar zoals we in het vorige hoofdstuk hebben gezien… saaie dingen werken nou eenmaal.  

Downloads:

Over de schrijver
Na een carrière bij Defensie besloot ik in 2012 over te stappen naar de Nationale Politie alwaar ik al snel in contact kwam met social media. Hier zette ik mij in binnen meerder social media teams van verschillende wijkbureau's.Ik raakte zo geïnteresseerd in social media en marketing dat ik besloot SocialBeardsNL op te richten samen met Sander. Inmiddels zijn we lekker actief aan de gang voor ondernemers en leren we mensen om te gaan met hun eigen online marketing.
Reactie plaatsen