Hoe gebruik je Instagram voor je tattooshop
13 augustus 2021 
5 min. leestijd

Hoe gebruik je Instagram voor je tattooshop

Instagram is een van de grootste social media platformen in Nederland behorende tot de 'Big-Five'; Whatsapp, Facebook, Youtube, LinkedIN en dus Instagram. Met 5.9 miljoen gebruikers in Nederland in 2021 is het iets waar jij zeker je oog op moet houden,. Hoe ga jij instagram gebruiken voor je tattooshop? Instagram is ingericht voor het hele visuele aspect. Je kunt er foto's en filmpjes plaatsen en deze begeleiden met tekst. Dit is natuurlijk ideaal voor zo'n visueel beroep als Tattoo artiest.

Statistieken social media gebruik Nederland


Zoals je hier ziet kun je dus ook zeker de rest van de Big-Five niet negeren. Maar laten we eerst beginnen met Instagram je hebt het al druk genoeg en de solide basis leggen is dan de eerste stap.


1. Wat kan je op Instagram?

Instagram is een geweldig middel om visuele zaken naar buiten te brengen. Ze innoveren hier ook regelmatig met nieuwe manieren waarop jij je content naar voren kunt brengen. Instagram is echt gegaan van een platform waar alleen foto's met wat tekst op kunnen naar een platform wat nu het liefst alleen video's ziet. Recentelijk verklaarde de topman van Instagram dat ze niet langer een social media platform voor foto's zijn maar zich volledig willen focussen op video.

Hoe ga jij dit dan inzetten voor je tattoo shop? Want foto's zijn toch wel het laagdrempeligste en meest snelle stuk content wat je kunt plaatsen. Geen nood. Ik ga je hier wat tips geven hoe jij alsnog je content goed kunt wegzetten.

  • Foto's: Om goed te blijven scoren met je foto's is het belangrijk dat je relevante foto's toevoegt. Dus tatoeëer jij vooral dames en wil jij je daarom focussen? Dan is het niet handig om ineens allemaal foto's te posten van stoere tattoeages voor mannen. Hou dus altijd je doelgroep in gedachten. Instagram laat je foto namelijk aan 1-2% van je volgers zien. Als zij hier dan geen interactie mee hebben laten ze de post al niet meer zien aan je overige volgers.  Hier lees je meer over het algoritme.
  • Video's: Hier gaat Instagram dus meer op inspelen de komende tijd. Het algoritme zal hier dus ook op aangepast worden. Hoe ze dit precies gaan doen is natuurlijk niet openbaar maar vertrouw er maar op dat ze dit weten te realiseren en dat je mag gaan investeren op het maken van goede video's. Deze kunnen tot max 1 minuut gepost worden en anders moet je er een IGTV video van maken. Deze kun je dan ook in je feed laten zien maar mensen moeten dan doorklikken om de hele video te zien.
  • Reels: Dit is de toekomst van Instagram en hiermee bieden ze TikTok het hoofd. Je kunt met Reels korte clips maken van 15-30 seconden waarin je een muziekje kunt toevoegen en tekst. Deze manier van content delen is erg populair en Instagram geeft hier echt een boost aan.
  • Stories: Deze functie MOET je gebruiken. Je kan al bijna niet anders meer want mensen scrollen niet meer door je feed maar door je stories. Zien ze dan een interessante post? Dan klikken ze erop en gaan ze de interactie aan. Maar ook in de stories kun jij al zorgen voor interactie. Denk bijvoorbeeld aan sliders, polls, vragen of een quiz. Doordat mensen hierop gaan reageren ziet het algoritme dat jij blijkbaar waardevolle informatie deelt en gaat je weer verder promoten.


2. Hoe gebruik je Instagram voor je bedrijf?

Nu je weet welke features je met Instagram kunt inzetten is het nu tijd om te leren hoe je Instagram gebruikt voor je tattooshop. Denk eraan. Interactie is de sleutel. Wanneer mensen interactie hebben met je posts, account, stories, reels en video's dan pas ga jij lekker scoren in het algoritme. Die interactie krijg je alleen als je waardevolle connecties legt en als je content mooi aansluit op je doelgroep.

  • Foto's: Tijd om aan de slag te gaan met je content. De basics zijn toch echt wel de foto's. En je hebt een hoop gave tattoo projecten waar je een foto van kunt maken. Dus ga hiermee aan de slag. Kies een stijl, bewerk je foto's niet en pas geen filters toe. Zorg dat je een gelijke uitstraling hebt over je gehele feed.
  • Video's: Wat is er gaver om te zien dan een timelapse van een mooie sleeve of een backpiece. Dit vraagt wel om wat tijd natuurlijk maar dit soort video's zijn echt kicke. Wat ook goed werkt zijn 'after action video's' van bijvoorbeeld evenementen. Check UTCA tattoo's eens met hun After Video. Hier kun je bijvoorbeeld klanten taggen, tattoo artiesten taggen en andere shops taggen. Dit draagt allemaal bij tot meer bereik.
  • Reels: Tattoo's zetten leent zich hier echt voor. Je kunt een soort van verkapte timelapse maken waarmee je de reel kunt vullen. Haal een statief voor je mobiele telefoon maak wat filmpjes van een paar seconden tijdens het tatoeëren en zet deze in elkaar tot een reel. Tag je klant en klaar. Weer meer bereik behaalt.
  • Stories: Hier plaats je sowieso al je posts in want dan zien je volgers hem sowieso. De stories worden namelijk wel aan al je volgers getoond gedurende de 24 uur dat ze zichtbaar zijn. Dus dit boost het bereik van je berichten. Maar daar stopt het natuurlijk niet. Je kunt de stories ook super inrichten en losse filmpjes maken van je dag. Hier kun je dan die interactie tools bij gebruiken en zo creëer je weer meer naamsbekendheid.


3. Hoe ga jij nu verder?

Ben je van plan om deze tips te gaan onderzoeken en aan te pakken? Of vind je het wel best hoe het nu gaat en hoop je dat je klantenkring binnen blijft komen vanuit de offline wereld. Daar zit natuurlijk nog een hoop tussen. Al gebruik je maar een deel van deze tips en ga je op een laag pitje aan de slag met je eigen online marketing doe ja al meer dan iemand die op z'n reet zit.

Hou dit vast en bouw aan je online aanwezigheid. Want ook jouw shop die al boekingen heeft tot eind van het jaar, heeft een online marketing proces nodig om die klanten te houden en je shop te laten groeien.

Hoe zou jij het vinden als je zeker wist dat je een volle agenda kon garanderen voor nieuwe artiesten die je aanneemt? Of dat je een nieuwe shop opent en dit meteen de online wereld in kunt gooien zodat je boekingen ook daar vol komen? Hoe zou het zijn als die voorspelbare cashflow gewoon meegroeit met je shop? Dan wordt ondernemen en groeien een stuk veiliger en heb je een stuk minder stress.

Waarom harder werken als het slimmer kan? 

Wij gaan voor je aan de slag om al je social media marketing en online marketing uit handen te nemen en deze voorspelbare cashflow waar te maken. Dit doen wij door te innoveren op jouw socials en je klanten aan je te binden met acties, waardevolle content en een Customer Relations Management systeem. Door dit CRM systeem weet jij precies welke klanten er klaar staan voor jouw diensten.

Je kunt de klant "die wel even een keer belt of langskomt als je tijd hebt" meteen automatisch contacten en gebonden houden aan jouw tattooshop. Dit bespaart je shopmanager een hoop tijd en geeft rust en overzicht. We draaien advertenties voor je shop en zorgen dat de afspraken binnenkomen. Flash tattoo afspraken, sleeves, chestpieces en volledige bodysuits ze komen gewoon online en automatisch binnen en worden verwerkt in het CRM systeem.

Wil je hier eens over sparren? Vraag HIER dan een vrijblijvende outlines sessie aan.


Over de schrijver
Na een carrière in de marketing besloten Sander en ik in 2021 over te stappen naar marketing voor tattoo shops. Inmiddels hebben we veel tevreden klanten en onze services uitgebreid naar piercingstudios, PMU en laser removal.
Eric Sonderveld
Door

Eric Sonderveld

op 13 Aug 2021

Instagram en Pinterest leveren mij wel wat klanten op. Echter via mijn website heb ik de mogelijkheid om te zorgen dat ik een uitgebreidere portfolio kan neerzetten en ook kan zien wie daar beweegt en wat ze doen.

Reactie plaatsen