Tattoo give-away in 5 stappen
27 januari 2022 
6 min. leestijd

Tattoo give-away in 5 stappen

Het doel van tattoo give-away heb je wellicht wel helder. Je wilt meer aandacht en betrokken volgers op Instagram om zo meer tattoo's te verkopen. Je komt hiermee echter al snel over als een prijsstunter en daarmee help je jouw marketing juist om zeep. 

Een enkele tattoo give-away werkt niet meer. De tijd dat mensen hier écht warm van worden en je post gaan delen is voorbij. Ze komen nu alleen maar een gratis tattoo halen in plaats van engagement brengen. 

Maar hoe kun je dit dan zo aanpakken dat je er profijt van hebt én houdt?


Een tattoo give-away die wél veelzijdig is

Aan alleen volgers op Instagram heb je niet zoveel.  Het is leuk om te zien dat je een tattoo account hebt met 10k volgers op instagram. Maar zijn dit ook allemaal (potentiële) klanten? De kans is groot dat deze mensen nooit echt interactie hebben met je inhoud. Laat staan klant bij je worden. Het enige waar dat cijfer dan goed voor is is wat autoriteit toevoegen aan je naam op Instagram. 

Daarom werkt het niet om een tattoo give-away te doen om volgers te krijgen. Wat je wel wat gaat opleveren is het opbouwen van je marketing rondom die give-away. Dit bereik je alleen met een spannende en veelzijdige give-away. Ik ga je verderop in deze blog precies uitleggen hoe je dit doet.

Je bent met zo’n veelzijdige aanpak niet langer afhankelijk van Instagram. Een groot bedrijf dat te pas en te onpas het algoritme verandert op basis hun eigen doelen en visie. Door een goede marketingaanpak bij je tattoo give-away kun jij je potentiële klanten ALTIJD benaderen. 


Bouw een lead lijst op met je tattoo give-away

Met een leadlijst (lijst van potentiële klanten) heb je altijd de mogelijkheid om deze mensen nog eens te benaderen. Met een mailtje of een persoonlijk berichtje op Instagram. Je onderscheid jezelf zo van de honderden tattoo artiesten die ook een give-away doen. 

Op die manier blijf je in het achterhoofd van deze leads. Wanneer ze dan een tattoo willen komen ze veel sneller bij jou terecht. Zeker wanneer ze je door een goede social media strategie iedere keer weer voorbij zien komen. 

Dit brengt echt een andere dimensie aan in je tattoo give-away en zorgt ervoor dat je omzet ook daadwerkelijk een boost krijgt. Zodat je niet alleen maar een gratis tattoo zet bij iemand en er wat volgers bij krijgt. 


Maak een event van je tattoo give-away

Schreeuw het van de daken, hang er een countdown aan in je Stories en vermeld het op je website. Je kunt er zelfs Google en Instagram advertenties op loslaten. Want wij vinden; Als je iets doet doe het dan goed!

Pak het groots aan en betrek ook de mensen die je misschien al in je e-mail bestand hebt staan of op een ander soort klantenlijst. Bouw een freaking feestje! Check het stappenplan hieronder. 


Een tattoo give-away feestje in 5 stappen

Met deze vijf eenvoudige stappen maak jij die tattoo give-away episch. Dit hele stappenplan is gemaakt om het reptielenbrein van je klanten aan te spreken. Neuromarketing heet dit. Je maakt gebruik van dingen zoals FOMO (Fear Of Missing Out) en inclusiviteit en wederkerigheid. De neurowetenschapper Robert Cialdini heeft deze principes getest en hij leerde dat het menselijk brein hier heel hard op reageert. 

Mensen willen wat terugdoen voor een tattoo give-away. Ze zijn bereid hier hun naam en e-mail af te geven om een kans te maken om te winnen (wederkerigheid). Ook volgen ze je Instagram binnen no-time als ze horen dat je hier de winnaar bekend maakt. Ze willen dit namelijk niet missen (FOMO). En ze taggen dolgraag hun vrienden zodat zij ook kans maken (inclusiviteit). 

Deze principes komen allemaal terug in de onderstaande stappen! 


Stap 1: Laat mensen zich inschrijven

Zorg dat mensen zich kunnen inschrijven op je website of via een link in de BIO van je Instagram account. De voorkeur ligt echt bij een eigen website omdat je hier alles in je eigen hand hebt. Zoals we eerder al zeiden is Instagram een groot bedrijf met een eigen agenda. Je wilt de controle niet bij hen leggen. 

Maak hier een formulier waarin mensen de volgende gegevens kunnen invoeren:

  • Voornaam & achternaam
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Instagram account (optioneel voor het opvolgen na de actie) 

mailblue voor tattoo give awayVoorbeeld Mailblue lijsten voor je tattoo give-away

Wanneer je deze gegevens hebt verzameld heb je officiële lead! Want deze potentiële klant kun je op meer manieren opvolgen na de actie. Via de telefoon, e-mail of op Instagram. 

Je kunt dit formulier aanmaken in een e-mail marketing systeem. Wij gebruiken hiervoor MAILBLUE. Je kunt binnen MAILBLUE formulieren aanmaken en deze op je website neerzetten met een linkje of HTML code. Wanneer je dit systeem gebruikt gaan de stappen 2 en 3 geheel automatisch.

Stap 2: Krijg meer volgers op Instagram

Via de eerste e-mail die je leads krijgen stuur je ze door naar je Instagram account. Want hier maak je uiteindelijk de winnaar bekend. Ze willen je dan wel volgen want ze willen hun kans om te winnen niet missen. Via MAILBLUE komt deze mail automatisch bij ze binnen direct nadat ze het formulier van stap 1 invullen. 

PRO TIP: Vergeet ze op de bedankpagina van het formulier niet te zeggen dat ze ook in de spambox kijken. 

Stap 3: Betrek je vrienden

Laat ze vrienden aanmelden via de website. Mensen kunnen de link van je website of gewoon de link van het formulier delen en zo kunnen hun vrienden zich ook inschrijven. MAILBLUE maakt namelijk voor ieder formulier een link die je gewoon kunt delen. 

Stap 4: De bekendmaking van de winnaars

Nu krijg je de kans een echt event te maken. Organiseer bijvoorbeeld een Instagram LIVE event met muziek en een Q&A half uurtje of iets dergelijks. Durf ‘out of the box’ te denken. 

Ook met het prijzenpakket kun je ‘out of the box’ gaan. Niet alleen een tattoo give-away maar ook een 2e en 3e prijs van bijvoorbeeld een cadeaubon van 50 euro en 25 euro. 

Door deze cadeaubon weet je zeker dat de nummers 2 en 3 ook naar je shop komen om een tattoo te laten zetten. En hier verdien je dan ook nog een beetje aan. 

Stap 5: Opvolgen van je leads

Hoe zit het dan met al die mensen die niks gewonnen hebben? Laat je die zomaar links liggen? Je voelt het antwoord al aankomen… Natuurlijk niet! Hier kun je weer lekker creatief te werk gaan. De mogelijkheden hier zijn eindeloos. Zolang je de actie maar opvolgt en deze mensen activeert om naar je shop te komen. 

Waarom? Omdat mensen na het ‘verliezen’ van deze give-away in een soort neuromarketing zwart gat vallen. Ze willen mee blijven doen maar hebben niet gewonnen dus kunnen niet meedoen. 

Zorg dat je een haakje creëert dat deze mensen WEL mee kunnen doen. Geef ze een gratis t-shirt die ze in de shop kunnen afhalen. Of mail ze dat ze een gratis t-shirt krijgen bij een tattoo boven de 100 euro. Je kunt ze ook op vertoon van de mail 25 euro korting geven op een tattoo boven de 100 euro. Noem maar op! 


Software om een strakke tattoo give-away te doen

PHOENIX

Wanneer je nog geen website hebt maar deze wel wilt bouwen kun je PHOENIX gebruiken. Wij werken hier al jaren mee en zijn echt super tevreden. Je bouwt in een handomdraai een strakke website en je scoort beter in Google door de techniek die zij toepassen voor je. 

PHOENIX is een Nederlands bedrijf met Nederlandse support. Heel handig als je even ergens niet uitkomt. Phoenix werkt echt super goed samen met MAILBLUE gezien ze van hetzelfde bedrijf zijn. 

MAILBLUE

Zoals je al gelezen hebt is MAILBLUE hier een beetje de spin in het web. Je haalt hier je leads binnen en slaat ze overzichtelijk op in maillijsten. Ook stuur je ze automatisch mails om stap 2 en 3 te laten gebeuren en je houdt contact met ze om stap 5 uit te voeren. 


Maar PHOENIX en MAILBLUE helpen je verder dan de tattoo give-away

Het houdt niet op bij de tattoo give-away natuurlijk. De website die je bouwt met PHOENIX zorgt ervoor dat Google je beter kan vinden en door de slimme techniek achter PHOENIX scoor je hoger. 

Klanten navigeren heel fijn door de opbouw van PHOENIX. Hier is het helemaal op gebouwd zodat de bezoekers van jouw website naar de boeking knoppen of contact knoppen geleid worden. 

Zijn ze zover en hebben ze geboekt? Dan komt MAILBLUE weer om de hoek kijken. Ze krijgen automatisch een mailtje met informatie over hoe ze op de tattoo afspraak moeten verschijnen. Dat ze gegeten en zich gewassen hebben, dat ze voldoende gedronken hebben en dat ze bijvoorbeeld niet of wel kunnen pinnen in je shop. Ook de nazorg krijgen ze automatisch binnen via een mailtje. 

Al met al nemen deze twee softwareprogramma's een hoop werk uit handen samen en opzichzelfstaand. 

PHOENIX 14 dagen op proef? Klik dan hier >>>>>

MAILBLUE 14 dagen op proef? Klik hier >>>>>


Over de schrijver
Na een carrière in de marketing besloten Sander en ik in 2021 over te stappen naar marketing voor tattoo shops. Inmiddels hebben we veel tevreden klanten en onze services uitgebreid naar piercingstudios, PMU en laser removal.
Reactie plaatsen