Wat is e-mailmarketing eigenlijk? Waar gebruik je dit voor als ondernemer? En hoe implementeer ik dat dan voor mijn bedrijf?
Dit zijn allemaal vragen die ik vaak hoor als ik het heb over e-mailmarketing. Ook hoor ik vaak dat ondernemers denken dat ze hier nog niet groot genoeg voor zijn of dat hun klanten dit niet waarderen. Dat is allemaal lariekoek 😁
Ik snap echter de emoties wel! We krijgen vaak lastige, penetrante en erg veel e-mails uit dit soort e-mailmarketing programma’s. Daarom moet je dit goed aanpakken. In deze blog ga ik je uitleggen wat e-mailmarketing inhoudt en hoe jij het zou kunnen gebruiken om je klanten juist te binden in plaats van af te stoten.
Vakjargon in de e-mailmarketing
Zoals bij heel veel specialismen heb je in de e-mailmarketing ook zeker heel veel vakjargon. Ik ga de meest gangbare termen hier even op een rijtje zetten zodat je in ieder geval deze blog lekker kunt doorlezen zonder telkens af te hoeven vragen waar ik het over heb.
Conversies: Het doel dat behaalt wordt wat jij voor ogen had. Dus bijvoorbeeld een klant die een e-book download of een product koopt. Dat is een conversie
Leads: Dit zijn potentiële klanten die jij in je e-mailmarketing kunt opwarmen om wat bij je te kopen of om een PROSPECT te worden…
Prospect: Een potentiële klant waar je al mee in contact bent en waar bijvoorbeeld al een offerte ligt. Ook deze kun je met e-mailmarketing en crm van Mailblue warm houden
CRM: Customer Relations Management. Dit is een deel van het programma Mailblue waarmee je perfect je klanten kunt bijhouden en welke deals je met hen hebt. Hier beheer je dus als het ware al je Leads, Prospects en Klanten.
Automations: Dit zijn geautomatiseerde processen binnen de e-mailmarketing. Je zet deze op en laat je contacten hier doorheen lopen. Zo krijgen ze automatisch alle mails die jij ze wilt laten zien.
Life Time Value (LTV): De waarde die een klant opbouwt naargelang deze binnen jouw bedrijf meer aankopen doet. Als een klant een potje verf bij je koopt en dan weer weg is heb je een korte LTV. Wanneer die klant meteen daarna nog wat kwasten koopt en over een maand nog een blik verf heb je een langere LTV. Hoe langer hoe beter voor jouw omzet!
Zo, nu kun je in ieder geval even vooruit met wat jargon 🤓
Wat is e-mailmarketing eigenlijk?
E-mailmarketing is een slim systeem waarmee jij contactgegevens van verworven klanten gebruikt om jouw aanbod te doen, jouw bedrijf te laten zien of nieuws en evenementen te verspreiden onder je contacten. Dit kun je allemaal automatisch doen. Je e-mailmarketingsysteem houdt ook alle statistieken bij en zo kun jij gericht sturen op meer efficiëntie!
Door dit te doen wil je een soort van binding en gevoel creëren tussen jou en je klanten. Je wilt leads opwarmen tot je aanbod en klant maken. Je wilt hiermee de LTV van jouw klanten verlengen en zorgen dat ze zo waardevol mogelijk zijn voor jouw bedrijf.
Dit ongelofelijk krachtige marketingwapen is ooit in het leven geroepen door een hele slimme marketeer ofzo. Want het is echt een dijk van een conversie machine. Het zorgt ervoor dat jij je leads kunt opwarmen. Hoe doe je dat?
Dat regelt je e-mailsmarketingsoftware voor je. Wij gebruiken daar Mailblue voor omdat dit een Nederlands bedrijf is met Nederlandse support en het draait op de grootste e-mailmarketingprovider ooit namelijk Active Campaign. Dus je weet dat het snor zit!
Waarom moet jij e-mailmarketing inzetten voor je bedrijf
Als je al niet getriggerd werd door de kans om de life time value van je klanten te verlengen ga je nu wel aanslaan op wat e-mailmarketing allemaal voor je kan doen. Het is in mijn ogen namelijk een onmisbare tool voor de huidige ondernemer.
Met de mails in jouw automatiseringen kun je perfect de waarde van jouw bedrijf tonen aan nieuwe leads die bijvoorbeeld een gratis weggever bij je hebben gedownload. Ze laten dan hun naam en e-mailadres achter. Jij stuurt ze meteen via de automatiseringen een mail met de download link van je gratis weggever en zij hebben de waarde in hun mailbox.
Hierna wil je ze natuurlijk niet meteen weer loslaten want ze hebben nog niks bij je gekocht. Dus nu is het tijd om meteen je aanbod erin te knallen! Oh nee, toch niet….
Je gaat eerst een zogenaamde Know, Like, Trust automatisering beginnen. Hier ga je zorgen dat je nieuwe lead je leert kennen, je aardig gaat vinden en je gaat vertrouwen. Want alleen op die manier bouw je een band op met je lead en worden ze een betalende klant.
Dus waarom moet je dit gaan doen? Omdat je hiermee meer omzet kunt genereren zonder dat je er zelf veel meer tijd aan kwijt bent!
Het beste e-mailmarketing programma
Mailblue! Wij gebruiken het al eeuwen en het werkt zo ontiegelijk fijn dat wij er nooit meer weggaan. Maar wat maakt het dan zo’n fijn programma en waarom gebruik je niet gewoon Enormail of Mailchimp? Ik noem een paar punten voor je op!
Het is Nederlandstalig
Dat maakt het heel erg fijn om mee te werken. Je hebt Nederlandse support en de blogs en artikelen die je vertellen hoe het programma werkt zijn allemaal Nederlands.
Ze hebben Blue Academy
Jawel, ze leren je precies hoe jij zelf je e-mailmarketing kunt doen. Door middel van video’s leidt het team van Mailblue je door alle aspecten van e-mailmarkting heen en brengen ze je de beste hacks bij.
Het werkt met Active Campaign
Active Campaign is misschien wel het grootste platform voor e-mailmarketing op de wereld en heeft dus een hele goede delivery rate. Dat wil zeggen dat mails zelden tot nooit in de spambox belanden en eigenlijk altijd aankomen waar ze horen te zijn. Zeker wanneer jouw leads je mails consistent openen.
Mailblue linkt met veel software
Mailblue kan samenwerken met heel veel software. Je kunt bijvoorbeeld Wordpress linken, WOOcomerce en shopify werkt er ook prima op. Door de formulieren die binnen Mailblue gemaakt kunnen worden heb je altijd een invullijst op je website want je kunt gewoon de HTML code insluiten of een link achter een knop plaatsen op je website.
Je krijgt een gratis proefperiode van 14 dagen!
Dat is zo ontzettend chill want je kunt alles gewoon lekker uitproberen en je hoeft het niet meteen te kopen. In die 14 dagen kom jij er echt wel uit met wat hulp van Blue Academy en de blogs en tips van Mailblue. Zo niet dan bel je ons gewoon 😘
Hier kun je de gratis proefperiode claimen >>>>>